پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
اولین کارت ملی هویتی کتاب در سمنان رونمایی شد

اولین کارت ‌ملی هویتی هوشمند کتاب به صورت پایلوت در استان سمنان توسط سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنجشنبه 17 تیرماه در سفری به سمنان با حضور در دبیرخانه طرح پایتخت کتاب ایران و بازدید از موسسه فرهنگی آرمان روشن سمنان، از اولین کارت ‌ملی هویتی هوشمند کتاب به صورت پایلوت رونمایی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از این کارت هویتی هوشمند گفت: انشالله این اتفاق، پدیده‌ای پر ثمر و ارزشمند برای استان و کشور باشد. برای داشتن یک‌ جامعه سالم و توسعه یافته، ما به کتاب نیاز داریم.

صالحی همچنین گفت: دبیرخانه جشنواره کتاب سمنان، دبیرخانه‌ای دائمی، مردمی و دانش بنیان است که بسیار ارزشمند است. این استان ظرفیت بسیار مطلوبی در زمینه کتاب، کتابخوانی، فرهنگ و هنر دارد.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در استان سمنان از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: با آماری که از مصرف کالاهای فرهنگی در ایران داریم، شرایط افرادی که در استان سمنان کتاب می‌خوانند از میانگین کشوری بالاتر است و میزان مطالعه نیز بیشتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عنوان کرد: مساله کتاب و کتابخوانی باید بیش از پیش در استان سمنان که چنین پیش‌زمینه‌ای را دارد، باید جدی‌تر گرفته شود. این استان می‌تواند پیشران در حرکت‌هایی از این دست حتی در سطح ملی باشد.

صالحی تاکید کرد: مساله کتاب و کتابخوانی اگر در گذشته یک ضرورت بود، امروز یک ضرورت مضاعف است. عمق تفکر و حافظه، در پرتو کتاب و کتابخوانی و مطالعه پدید می‌آید و این‌ مهم انسانی عمیق در تفکر و خلاقیت و حافظه خواهد ساخت.

وی که در موسسه فرهنگی آرمان روشن سمنان حضور یافته بود، گفت: اینکه از یک موسسه فرهنگی در استان سمنان که در حوزه کتاب و کتابخوانی دغدغه دارند، وارد این مهم و مبحث مرتبط با فرهنگ شدند، امری ارزشمند است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اقدامات و آمار مطلوب، نشان از برنامه‌ریزی بسیار مدون در استان برای توسعه کتابخوانی در نوجوانان دارد که بسیار ارزشمند است.

صالحی گفت: کارت ملی هویتی هوشمند کتاب، طرحی بسیار ارزشمند است که فرصت‌های ویژه ای را برای توسعه کتاب و کتابخوانی به خصوص در بین نوجوانان و دانش اموزان فرآهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین ورود به اقدامات دانش بنیان فناورانه و راه اندازی کتابخانه‌های الکترونیکی همچون نامک، در بحث توجه به ضرورت‌های کتاب و کتابخوانی بسیار موثر است و باعث رشد فعالیت‌ها خواهد بود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران طرح کارت ملی هوشمند هویتی کتاب و کتابخانه الکترونیکی نامک، اولین کارت ملی هویتی هوشمند کتاب را به صورت نمادین به نماینده دانش‌آموزی استان در مجلس دانش آموزی کشور اعطا کرد.

بر اساس همین گزارش، صالحی پیش از این برنامه، در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: استان سمنان در ایام دفاع مقدس نسبت به جمعیت، شهدای قابل توجهی در دفاع مقدس داشت.

وی ادامه داد: نسبت شهدای استان سمنان ۱.۷ دهم میانگین کشوری است و از لحاظ جمعیت تعداد بسیار بالایی است و پس از استان‌های اصفهان و قم، سومین استانی در کشور است که نسبت به جمعیت، شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

صالحی یادآور شد: در سال ۹۹ کل کشور درگیر کرونا بود و همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار داد اما جریان‌های فرهنگی کشور تداوم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با شیوع کرونا در حوزه فرهنگی حدود ۶۵۰ فعالیت فرهنگی در استان سمنان از جمله محافل شعر و داستان، محافل فرهنگی، فعالیت‌های قرآنی (محافل و نشست و کارگاه‌های قرآنی)، محافل مربوط به حوزه‌های عفاف و حجاب و ... به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

وی تصریح کرد: در حوزه زیرساختی طی یک سال اخیر به اهتمام استانداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وقفه‌ای که در خصوص تالار مرکزی سمنان بود، برطرف شد و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافت و عملیات اجرایی احداث آن شروع شد و مجتمع شاهرود نیز با تخصیص اعتبار کلنگ‌زنی شد.

صالحی از دو اتفاق مبارک در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: شهرهای خلاق یکی از مواردی است که در قالب اجرای آن در حوزه‌های فرهنگ، رسانه و ... مزیت‌های تاریخی هر شهر معرفی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هر شهری علاوه بر اینکه سوغات مادی متفاوتی دارد، سوغات‌های نرم‌افزاری و رسانه‌ای متفاوتی نیز دارد که این مهم (شهر خلاق) برای شهرها بسیار مفید بوده و می‌توان شهرهایی را که در یک بخش مشترک هستند، در قالب یک شبکه با هم ارتباط دهیم و شبکه خلاق عکس، نقاشی، رسانه و ... را در مجموعه‌ای از شهرها شکل دهیم.

وی افزود: سمنان نیز در این رقابت و در حوزه صنایع دستی یکی از شهرهای خلاق شناخته شد و فرصتی برای شهر، تردد‌ها و حضور‌های گردشگران و علاقمندان است.

سیدعباس صالحی اضافه کرد: آیت‌الله شاهرودی شخصیت شناخته شده کل جهان اسلام و تشیع هستند و جامعه فکری و مذهبی شیعه به ایشان افتخار می‌کنند.

صالحی با اظهار گلایه از اینکه در دهه‌های مختلف فرصت خوبی برای معرفی ایشان به دست نیامده است، ادامه داد: از سال قبل این مهم در دستور کار قرار گرفت و با اهتمام دبیرخانه علمی و اجرایی، امروز شاهد نقطه افتتاح و شروع این کنگره ملی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بالغ بر ۵۵ عنوان کتاب در این حوزه به ثمر می‌نشیند و امری ارزشمند است.

در ادامه آیت الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانه بسیار مهمی است و از نظر معنوی نیز حائز اهمیت است.


وی اظهار امیدواری کرد: اقدامات ارزشمندی که توسط این وزارتخانه انجام شده است ادامه دار باشد.
 
نماینده ولی فقیه سمنان تاکید کرد: نکوداشت مفاخر و بزرگان دینی استان سمنان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
 
سیدمحمد شاهچراغی تصریح کرد: نیاز است وزارت فرهنگ و ارشاد در یادواره شهدا نیز ورود کرده و اقدامات ویژه‌ای به کار گیرد که آیت‌الله سعیدی یکی از این شهدای استان سمنان بوده و ضروری است تا نکوداشت وی نیز انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها