سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
بر «بال سحر» از هفت شهر عشق تا عاشقانه‌ای برای وطن

دفتر سوم گزیده اشعار سمانه سنگچولی با عنوان «بال سحر» و با محتوایی عاشقانه، ملی و عارفانه توسط انتشارات «رنگین کتاب» در مشهد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، دفتر سوم گزیده اشعار سمانه سنگچولی، شاعر و نویسنده مشهدی با عنوان «بال سحر» و با محتوایی عاشقانه، ملی و عارفانه توسط انتشارات «رنگین کتاب» در این شهر منتشر شد.

اشعار این کتاب با ردیف «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز شده چراکه سراینده معتقد است این شروع، زینت بخش کتاب اوست و همچنین با شعری به نام «سلام» خاتمه یافته تا اهمیت و اعتبار واژه مقدس سلام را اثبات کند.

11 شعر آغازین این مجموعه با عناوین: «بسم الله الرحمن الرحیم»، «عروج»، «مناجات»، «درد»، «رقصانه»، «لیلة القدر»، «خویش»، «شرح حال»، «هفت شهر عشق»، «نیش و نوش» و «تکبیرةالاحرام»، با محتوای عرفانی سروده شده است که به گفته سنگچولی، در میان عناوین مذکور، شعر «هفت شهر عشق» و «درد» متاثر از فضای شعر شیخ عطار نیشابوری آفریده شده است.

سراینده «بال سحر» اشاره‌های ظریفی هم از نوآوری‌های عطار به کار گرفته است. برجسته‌ترین نوآوری‌های پیر اسرار، خلق مراحل زاهدانه به هفت وادی عارفانه (طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا) است که شعر «هفت شهر عشق» سنگچولی با الهام از این موضوع سروده شده است.
 

به وادی طلب روم به سوی نور و شوق او
به جان و دل شکسته‌ام پیاله پشت هر سبو
چو سوختم به عشق او میان وادی طلب
به معرفت رسیدم و به دردهای پر تعب

این بانوی نویسنده و شاعر، ضمن خوانش این ابیات از اشعارش، شعر «درد» در  مجموعه «بال سحر» را متاثر از نوآوری‌های عطار دانست و ادامه داد: درد یکی دیگر از نوآوری‌های عطار است. بسیاری از عرفا عشق را لازمه و خمیرمایه‌ی هستی و کل آفرینش می‌دانند اما، عطار نیشابوری برتری انسان از قدسیان را دارابودن درد در تار و پود انسان می‌داند. همانطور که خود می‌گوید:
قدسیان را عشق هست و درد نیست/ درد را جز آدمی در خورد نیست

در اشعار عاشقانه و عارفانه سنگچولی، ردپای اقتباس مشهود و پررنگ است. خوانش شعر «لیلة القدر» که اقتباسی از سوره مبارکه «انسان»، «آل عمران» و «قاف» است، اثباتی بر این ادعاست.

سراینده مجموعه «بال سحر» در اشعاری از قبیل «ایران»، «طبس»، «شاهرود» و «نیشابور» عشق به وطن و وطن‌پرستی خود را به نمایش گذاشته و فضای اسلامی، دینی و نکوداشت اعیاد اسلامی را در اشعاری با عناوین «سلسله الذهب»، «عید فطر»، «رمضان» و «عید قربان» آورده است.

سنگچولی در «بال سحر» با اشعاری چون «امام رضا» و «سلطان خراسان»، بر امام مهربانی‌ها نیز عرض ارادتی داشته و بخش نهایی کتاب خود را به چند قطعه شعر نو، اختصاص داده است.

سمانه سنگچولی، نویسنده و شاعر مشهدی و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، پیش از این، کتاب‌های «ملتمسات»، «مثنوی سایه‌ها» و «آفتاب مثنوی» را منتشر کرده است و همچنین کتاب جدیدی با عنوان «مروارید ادب ایران» با هدف معرفی ادیب هنرمند سیاستمدار «شهاب‌الدین عبدالله مروارید» و همچنین احیای مفاخری که غبار تاریخ بر جبین آثارشان نشسته است، در دست چاپ دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها