دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
درخواست ساماندهی بساط‌گستران کتاب از نیروی انتظامی

هومان حسن‌پور از ارسال نامه‌ای به رئیس نیروی انتظامی برای برخورد با بساط‌گستران کتاب خبر داد و گفت: علاوه بر پیگیری این موضوع از شهرداری و شورای شهر، مساله را از طریق نیروی انتظامی نیز پیگیری می‌کنیم و به‌زودی دستور لازم از سوی فرمانده نیروی انتظامی صادر خواهد شد.

هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اقدامات این اتحادیه برای برخورد با دست‌فروشان کتاب عنوان کرد: ما تا قبل از شیوع بیماری کرونا دستور مشخصی از سوی شورای اسلامی شهر تهران برای برخورد با بساط‌گسترهای کتاب در سطح شهر و اماکن عمومی مثل متروها، میادین و مراکز فرهنگی و تفریحی داشتیم و با این افراد برخورد می‌شد.
 
وی افزود: بساط‌گستران که به صورت سیستماتیک مشغول فعالیت هستند، توسط چند نفر خاص تغذیه می‌شوند و کتاب‌هایشان همه شبیه یکدیگر است، با شیوع کرونا بار دیگر فرصتی پیدا کردند تا کتاب‌هایشان را در خیابان‌ها عرضه کنند.
 
حسن‌پور با بیان اینکه کرونا دو ضربه مهم به صنف ما وارد کرد، گفت: اول اینکه بخش زیادی از این بساط گسترها به فضای مجازی کوچ کردند و در آنجا به عرضه کتاب با تخفیف‌های بالا مشغول هستند که دردسرهای زیادی برای همکاران ما ایجاد کرده‌اند.
 
وی تاکید کرد: ضربه دیگر آن‌ها از قبل عید زده شد که به‌صورت فیزیکی مجددا در سطح شهر به ویژه نزدیکی کتاب‌فروشی‌های راسته خیابان انقلاب دوباره بساط خود را پهن کرد‌ه‌اند و برای کتاب‌فروشان مزاحمت زیادی ایجاد کردند.
 
حسن‌پور با اشاره به نشست هفته گذشته اصناف با سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، توضیح داد: در این دیدار که به مناسبت روز اصناف بود، ما گلایه و مشکل خود درباره بساط‌گستران را به مطرح کردیم و ایشان گفتند که مشکل را به صورت کتبی اعلام کنید و ما این‌کار را حدود پنج روز قبل انجام دادیم.
 
وی با بیان این‌که اتحادیه پیگیری‌های خود برای برخورد با بساط‌گستران خیابانی را دنبال می‌کند، گفت: غیر از مسیرهای پیگیری با شهرداری و شورای شهر، ما پیگیری‌های لازم را از طریق نیروی انتظامی نیز دنبال کردیم و با صدور دستور از سوی فرمانده نیروی انتظامی، برخورد با بساط‌گستران کتاب به صورت جدی انجام خواهد شد.
 
ناشران قدیمی در خطر نابودی
حسن‌پور با اشاره به لزوم توجه به حضور بساط‌گستران و آسیب‌های آن‌ها برای جامعه نشر توضیح داد: کتابسازی‌های چند گروه مشخص و عرضه این آثار از طریق دستفروشان به معضل و مشکل بزرگی برای ناشران و کتاب‌فروشان ما تبدیل شده است؛ به‌طوری که ناشران قدیمی نه تنها ارتزاق نمی‌کند؛ بلکه در حال ازبین‌رفتن است.
 
وی ادامه داد: بساط‌گستران به جای فروش کتاب اصلی نویسندگان و مترجمان و ناشران اصیل به عرضه کتاب‌های کپی مشغول شده‌اند؛ در حالی که هیچ کتابفروشی حاضر نیست این کتاب‌ها را در فروشگاهش بفروشد.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه بسیاری از مدیران و مسئولان همچنین مردم از چنین موضوعی اطلاع ندارند، گفت: گاهی تخفیف‌های غیرواقعی روی کتاب‌ها گذاشته می‌شود و کتابی که ناشر و کتاب‌فروش 150 هزار تومان روی آن قیمت گذاشته‌اند، بساطی‌ها با تخفیف، 170 هزار تومان می‌فروشند. در این شرایط به ناشر و کتاب‌فروش که سالانه هزینه‌های فراوانی صرف می‌کنند واقعا ظلم می‌شود.
 
حسن‌پور یادآور شد: یکی از بدترین مساله‌ها این است که به دلیل شرایط اجتماعی و بافت جامعه‌شناسی ما برخی کتاب‌ها نباید عرضه شود اما بساط‌گستران هم در فضای مجازی و هم در پهنه خیابان‌ها خیلی راحت به عرضه این کتاب‌ها مشغول هستند و کسی هم بر فعالیت آ‌ن‌ها نظارت ندارد.
 
وی همچنین به تلاش‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای کشف انبارها و چاپخانه‌های کتاب‌های غیرقانونی اشاره کرد و افزود: این تلاش‌ها و پیگیری‌ها متوقف نشده است و قبل از سال جدید و حتی بعد از آن‌ هم این کارها در حال انجام است و به عنوان وظیفه ذاتی اتحادیه دنبال می‌کنیم.
 
حسن‌پور با بیان اینکه برای برخورد با بساط گستران همه اختیارات دست ما نیست تا کاری انجام بدهیم، گفت: در این زمینه شهرداری، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، شورای عالی فضای مجازی و مراکز رسانه‌های دیجیتال نیز دخیل‌اند و ما با مستندات مختلف در حال رایزنی با این مراکز هستیم.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه ما باید هر مجموعه را به صورت کامل توجیه کنیم و با تغییر مدیران و قضات در مسیر پیگیری ما باید دوباره طرح مساله کنیم و اطلاعات بدهیم و بگوییم که این بساط گستران یک دستفروش ساده نیستند و باند و گروه‌های مختلف پشت سر آن‌ها است که البته خوشبختانه الان بخش زیادی از مسئولان این موضوع را قبول کرده‌اند و متوجه آن شده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها