سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
محجوب اولین کتاب مهندس بازرگان را چاپ کرد

مدیر انتشارات رسا به ایبنا گفت: زمانی که زنده‌یاد محجوب در کتابخانه مجلس مشغول کار بود و از آنجایی که به مهندس بازرگان علاقه داشت در سال ۱۳۳۵ از ایشان خواست یکی از کتاب‌هایشان را بدهد تا چاپ کند و اولین کتاب او را چاپ کرد.

محدرضا ناجیان مدیر انتشارات رسا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با اشاره به سابقه آشنایی خود با زنده‌یاد حسن محجوب گفت: من ایشان را از سال ۱۳۴۷ زمانی که دانشجوی بودم می‌شناختم، ما آن زمان برای خرید کتاب دانشگاهی در طبقه دوم پاساژ صبا در خیابان باب همایون می‌رفتیم و کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری می‌کردیم.
 
وی افزود: یکی از شاخصه‌های کتاب‌های شرکت سهامی انتشار چاپ کتاب افراد مشهور و به‌نام زمانه و با قیمت بسیار پایین بود، که این موضوع نشان‌دهنده انگیزه وی بر این بود که کتاب باید با قیمت پایین منتشر شود تا در دسترس همه مردم قرار گیرد و همه بتوانند کتاب بخوانند.
 
ناجیان با بیان اینکه زنده‌یاد محجوب به دنبال سود مادی نبود، عنوان کرد: وی کارها و فعالیت‌های خود را بیشتر با انگیزه خدمت انجام می‌داد و آشنایی من و ایشان به واسطه اخلاق و سعه صدر و رفتار ایشان در برابر مشتریان و دانشجویان بود.
 
وی با اشاره به ورود خود به عرصه نشر و آغاز فعالیت انتشارات رسا گفت: من در زمان شروع کار خود چند خصوصیت از زندگی و منش حرفه‌ای و شخصی ایشان برای من الگو بود که یکی از آن‌ها نظم بود؛ به‌طوری که یک دفترچه داشت و از سال ۱۳۳۵ که اولین کتابش را چاپ کرده بود در آن نوشته بود تا سال‌های بعد و همیشه این دفترچه را به همراه داشت.
 
ناجیان با اشاره به چگونگی انتشار اولین کتاب توسط زنده‌یاد محجوب توضیح داد: در آن زمان وی در کتابخانه مجلس مشغول کار بود و از آنجایی که به مهندس بازرگان علاقه داشت در سال ۱۳۳۵ از ایشان خواست یکی از کتاب‌هایشان را بدهد تا چاپ کند و اولین کتاب او را چاپ کرد.
 
به گفته وی، زنده‌یاد محجوب در این دفترچه یادداشت اسم کتاب، سال انتشار، تیراژ کتاب، نوع کاغذ، نام چاپخانه، قیمت کتاب و ... را به‌صورت منظم نوشته بود و این دفترچه در میان همکاران و بسیاری از دوستان ایشان زبان‌زد بود.
 
ناجیان با بیان اینکه وجه برجسته اخلاقی دیگری که از ایشان به یاد دارم، توجه به حساب و کتاب بود، گفت: در دوره‌ای که معمولا مترجم و مولف به‌دنبال مطالبه حق و حقوق خود از ناشر است او برعکس این موضوع بود و به‌دنبال پرداخت حق و حقوق مولفان و مترجمان بود و پیگیر پرداخت مطالبات افراد از شرکت سهامی انتشار بود که این ویژگی کمیاب بود.
 
وی تاکید کرد: ویژگی سوم ایشان که خیلی بارز بود و برای من الگویی به شمار می‌آید این بود که وی با وجود سن بالا با عصا از ساعت ۷ صبح از پله‌های بلند ساختمان قدیمی شرکت سهامی انتشار می‌آمد و به طبقه دوم می‌رفت و در اتاقش به پیگیری کارها می‌پرداخت و این همت عالی و پیگیری کارهایش برای من یک الگو است و هر وقت او را می‌دیدیم می‌گفتم من آمده‌ام از شما انرژي بگیرم.
 
ناجیان در پایان صحبت‌های خود گفت: انگیزه وی خدمت به فرهنگ کشور بود و از جمله نوادر حوزه نشر است که از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۹ سال یعنی ۶۵ سال در کار نشر کتاب بود و به فعالیت در این حوزه پرافتخار مشغول بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها