چهاردهمین جلسه نقد و بررسی کتاب «ماهیت عکسها» نوشته استیون شور با حضور محسن بایرام نژاد مترجم اثر و فرشاد عسگریکیا منتقد کتاب، به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری دانشکده هنر سوره دوشنبه 29دی ماه 1399 به صورت مجازی برگزار شد.
عکاسی، رشتهای تجربی و تحلیلی است و عکاسِ علاقهمند، پس از آشنایی با مبانی ابتدایی، وارد مرحله جدیدی میشود که همزمان با کسب تجربه، باید ببیند و از داشتههای دیگران، ذهنیت بگیرد.
نمیتوان که پیشاپیش، از نتیجه کارِ خود مطلع بودکه چه چیزی پیش میآید و دو عکس از یک مکان، با اندک اختلافِ زاویه به چشم نمیآید، به طور کلی عکس ها از لحاظ بصری و محتوایی متفاوت هستند.
دلیل تفاوت عکس ها، یاد گرفتنی است، اما در عمل، باز هم نتایج متفاوتی به دست میآید. با توجه به داشتههای ذهنی، باید عکس گرفت و امتحان کرد. عکاس، ابزار و انتخابهای زیادی به لحاظ تکنیکی و ذهنی پیشرو دارد.
کتاب «ماهیت عکسها» به سادگی، مسائل ریزِ عکاسی را یادآوری میکند. مقالات صرفا تکنیکی، خستهکننده و در نتیجه، تاثیر کمتری بر روی مخاطبان می گذارند.
استیون شور در این کتاب، ماهرانه، در باب "عکس" میگوید و با تصاویری که همراه نوشته آمده، به خوانندهها ذهنیت میدهد.
در ابتدای جلسه، محسن بایرام نژاد مترجم این اثر، درباره انگیزه خود از ترجمه این کتاب گفت: به دلیل اینکه در سالهای گذشته منابع اصلی برای تدریس عکاسی وجود نداشت و این رشته به درستی تدریس نمی شد به همین خاطر این مسئله را نوعی نیاز دیدم و تصمیم به ترجمه کتاب هایی در حوزه عکاسی به خصوص کتاب «ماهیت عکسها» گرفتم.
وی در رابطه با این اثر افزود: کتاب «ماهیت عکسها» کتابی مهم و ساده ست، البته ساده به معنای لفظ روان و قابل درک این اثر است که تاکتیک های استیون شور را در بر میگیرد که به مباحث نظریه عکاسی می پردازد و وارد فاز نظری عکاسی می شود به نوعی این کتاب فضای خالی بین مکتب و نظریه هارا با زبانی گویا پر می کند؛ در این کتاب جملات ساده و تیتری نگارش شده است که مخاطب باید برروی جملات کتاب تفکر کند.
فرشاد عسگری کیا منتقد کتاب، نیز در رابطه با اهمیت این اثر گفت: کتاب ماهیت عکس ها به نظریه هایی در عکاسی پرداخته است که ذیل نقد ادبی قرار می گیرند و نظریه های استیون شور در این اثر نظریه هایی ملموس قابل فهم برای مخاطب است.
وی در ادامه در رابطه با کیفیت چاپ تصاویر و جلد کتاب افزود: این کتاب به لحاظ کیفی از چاپ مناسبی برخوردار است و وجود عکس ها در این اثر به قابل فهم بودن مطالب کمک می کند.
بایرام نژاد نیز با بیان اینکه هزینه ها بر روی کیفیت چاپ اثر می گذارد گفت: قیمت کاغذ و هزینه های چاپ از کفیت های قابل توجه تصاویر و جلد کتاب می کاهد و اگر قرار باشد یک کتاب با کیفیت بالایی به چاپ برسد به جهت قیمت بالای آن قدرت خرید مخاطب نیز کاهش پیدا می کند.
عسگریکیا سه سطح نمایشی، فیزیکی و ذهنی عکس را در این کتاب نام برد و از مترجم اثر خواست تا این سه سطح را به صورت مختصر توضیح دهد؛ وی افزود: سطح نمایشی عکس به مسائل پایه ای در عکس اشاره می کند و در سطح ذهنی نیز از برداشت های ذهنی مخاطبان نسبت به تصاویر بحث می شود؛ در بحث سطح فیزیکی نیز به تکنیک ها پرداخته است.
*در انتهای جلسه نیز به تمامی سوالات علاقه مندان در این حوزه پاسخ داده شد.
نظر شما