یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب گامی موثر در پیشبرد جریان نشر است

حسین فدایی حسین عنوان کرد: برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب در شرایطی که امکان حضور در نمایشگاه وجود ندارد کار پسنده‌ای خواهد بود و می‌تواند گام موثری در پیشبرد جریان نشر و کمک به ناشران و رونق بازار نشر باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین فدایی حسین، نویسنده در گفت‌وگو با روابطعمومی خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: به نظر می‌رسد به هر نحو و در قالب هر طرحی بتوان مخاطبان را به سمت تهیه و مطالعه‌ کتاب سوق داد کار مثبتی اتفاق افتاده است. شکل برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب هم در شرایطی که امکان حضور در نمایشگاه وجود ندارد به نظر کار پسنده‌ای خواهد بود و می‌تواند گام موثری در پیشبرد جریان نشر و کمک به ناشران و رونق بازار نشر باشد.
 
این نویسنده با اشاره به این که عرضه و فروش محصول در فضای مجازی ساز و کار مخصوص خود را می‌طلبد بیان کرد: کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی می‌بایست به نحوی ارائه شود که هم شان فرهنگی آن حفظ شود و هم هم‌پای یک کالای مورد نیاز دیگر برای آن تبلیغ و معرفی صورت گیرد منتهی با رعایت مسائل حقوقی و قانونی چرا که کتاب بر خلاف بسیاری از کالاهای دیگر به‌صورت فایل و از طریق دانلود قابل دسترسی‌ست؛ این دسترسی آسان نبایست باعث سوءاستفاده شود و دقت لازم صورت بگیرد که فایل یا نسخه‌ الکترونیک کتاب به اندازه‌ نسخه‌ فیزیکی آن ارزش و اعتبار داشته باشد.
 
وی همچنین عنوان کرد: هرچند حضور در نمایشگاه و دیدن کتاب از نزدیک و دسترسی به کتاب‌ها به‌صورت فیزیکی تاثیر خاص خودش را دارد اما در شرایط کنونی چاره‌ای جز برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی نیست. منتهی می‌توان سازو کاری را طراحی کرد که حس و حال حضور در نمایشگاه و حرکت در میان غرفه‌ها و تماشای کتاب‌های چیده شده در قفسه‌ها و بعد دسترسی و تورق کتاب مورد نظر و اطلاع از محتوا و دریافت اطلاعات و توضیحات لازم درمورد کتاب و در نهایت انتخاب و خرید کتاب همانند حس و حال حضور فیزیکی در نمایشگاه به مخاطب منتقل شود.
 
وی افزود: چه‌بسا اگر ساز و کار درستی برای این امر طراحی شود، حضور در فضای مجازی رفته رفته به عادت تبدیل شود و به دلیل سهولت در دسترسی و عدم نیاز به صرف هزینه و تحمل سختی‌ها این روش بتوان جایگزین بهتری برای خرید فیزیکی کتاب باشد.
 
حسین فدایی حسین در پایان گفت: به گمانم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران چنانچه به درستی مدیریت شود به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای نمایشگاه‌های متداول کتاب به صورت حضوری و فیزیکی باشد و حتی پس از گذر از این دوران و پشت سر گذاشتن بیماری کرونا همچنان تداوم یابد.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم  بهمن ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها