سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کارکردهای اجتماعی کتابخوانی نقشی کلیدی در مدیریت بحران‌های خوزستان ایفا کرد

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی گفت: کارکردهای اجتماعی کتاب و کتابخوانی در مهار بحران‌های خوزستان توانست نقش تاثیرگذاری را ایفا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درخوزستان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان صبح امروز سه‌شنبه 25 آذرماه در نشست مجازی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، افزود: بحران‌های چند ساله در خوزستان چون سیل، زلزله و... با کارکردهای اجتماعی در حوزه‌های مختلف نشان داد که موسسات مردم نهاد به‌عنوان واسطه‌ی بین مردم و دولت می‌توانند نقش فعالی را در مدیریت بحران اجرا کنند.

وی ادامه داد: فراخوان کتاب مورد نیاز، توزیع کتاب، طراحی مسابقات قصه‌گویی براساس کتاب‌های محلی و بومی برگزاری جشن‌های محلی همه از جمله عوامل کارکردهای اجتماعی بود که توسط موسسات مردم‌نهاد به پشتیبانی و محوریت کتابخانه‌های عمومی در زمان بحران‌های پیش آمده در خوزستان انجام شد.

استاندار خوزستان نقش محوری سازمان‌های اجتماعی در مسائل پس از بحران را  یکی از برنامه‌های نوآورانه اجتماعی دانست و بیان کرد: موسسات مردم نهاد با پشتیبانی کتابخانه‌ها توانستند شرایط عبور نیروهای فرهنگی در این  مسیر را فراهم کنند و تجارب ارزشمندی که در این بحران‌ها کسب شد ما را تشویق کرد که برگزاری همایش کارکردهای اجتماعی این رویکرد را در معرض پژوهشگران قرار دهیم.  

شریعتی یکی از مهم ترین کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی را  افزایش سرمایه اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: امروزه سرمایه اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، جرم و جنایت نقش پُررنگی ایفا می‌کند و  بدون شک توجه کتابخانه‌ها به این امر مهم می‌تواند در افزایش سرمایه اجتماعی کشور و به ویژه خوزستان کمک زیادی کند.  

احمد شعبانی دبیر علمی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی هم در این نشست مجازی، گفت: کمیته علمی همایش متشکل از 3 کتابدار در محورهای 8گانه همایش 84 مقاله را در دو مرحله در درسال 98 و 99 مورد بررسی قرار دادند و پس ازگزینش 10 مقاله شفاهی، 3 مقاله چاپی و 12 مقاله پوستر پذیرش شد.

شعبانی افزود: در کنار مقالات پذیرفته‌شده نیز  مقالاتی به شهرهای امیدیه بروجن، پردیس شهر خرم‌آباد، فولادشهر و کرمان اختصاص داشت و مقالات ارائه شده از دانشگاه‌های تهران، اصفهان، اهواز و بیرجند بود.

یادآور می‌شود: همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی 25 و 26 آذر به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها