شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
استفاده از کاغذ دولتی به نفع ناشران و مخاطبان است

مدیر انتشارات ورجاوند معتقد است؛ توزیع کاغذ دولتی تا حد زیادی هزینه‌های تولید کتاب را برای ناشران کاهش داده و با توجه به اختلاف قیمت کاغذ در بازار آزاد این موضوع هم به نفع ناشر و هم مخاطبان است.

هما نیابتی، مدیر انتشارات ورجاوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با بیان اینکه کاغذ دولتی به کمک ناشران آمده‌است، بیان کرد: قیمت کاغذی که اکنون از سوی دولت در میان ناشران توزیع می‌شود باز هم بالا است و با اینکه کاغذ دولتی قطع ۶۰ در ۹۰ اکنون بندی ۱۱۵ هزار تومان است اما قبل از گرانی‌ها بیشترین قیمت کاغذ این قطع ۶۵ هزار تومان بود.مد‌ت‌های زیادی با کاغذ این قیمتی کتاب منتشر می‌کردیم و الان حتی اگر با کاغذ دولتی هم بخواهیم کتاب منتشر کنیم باز هم قیمت کتاب نسبت به قبل بالاتر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه کاغذ دولتی، بسیار به‌صرفه و مناسب ناشران است، افزود: به‌نسبت قیمت بالای 400 هزار تومانی کاغذ در بازار آزاد، قیمت‌ کاغذ دولتی خیلی متعادل‌تر است و تا حد زیادی هزینه‌های تولید را کاهش داده‌؛ اما مساله اینجا است، همان‌طور که گفتم قیمت‌ها بالا و توان مردم پایین است و گرانی کاغذ یکی از دلایل کاهش شمارگان کتاب است. با توجه به اینکه قیمت کاغذ در این میان اثرگذار است بهای پشت جلد کتاب بالا می‌رود بنابراین نه ناشر و نه خریدار نمی‌توانند از پس این قیمت بربیاید. 
 
نیابتی با طرح این موضوع که ناشر بخش خصوصی با کاغذ آزاد اصلا نمی‌تواند کتاب منتشر کند، گفت: یک ناشر، مگر چقدر سرمایه دارد که بخواهد همه کتاب‌هایش را با کاغذ آزاد چاپ کند، به‌عنوان مثال اگر بخواهیم یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای شمارگان ۵۰۰ نسخه‌ای چاپ کنیم، قیمت کاغذ بسیار بالا می‌شود و به همان نسبت قیمت تمام شده کتاب هم بالا می‌رود.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه طی یکی‌دو سال اخیر، توزیع کاغذ یارانه‌ای به کنترل هزینه‌ ناشران کمک کرده‌است، تاکید کرد: اکنون‌ فقط با کاغذ دولتی کتاب چاپ می‌کنیم و با کاغذ آزاد اصلا نمی‌توانیم کار کنیم، به همین علت است که بین چاپ کتاب‌های ما فاصله می‌افتد؛ به‌عبارت دیگر از زمان درخواست کاغذ تا دریافت آن، یک بازه زمانی وجود دارد.
 
مدیر انتشارات ورجاوند در ادامه صحبت‌های خود به دیگر معضلات ناشران اشاره کرد و افزود: مساله اینجا است که همه کالاها نقد فروخته می‌شود در حالی‌که یک زمانی کاغذ و مقوا و سایر ملزومات را به‌صورت شرایطی، یک یا یک‌ماه و نیمه خریداری می کردیم اما فعلا تا وقتی پول را به حساب فروشنده واریز نکنیم نمی‌توانیم خریدی انجام دهیم.
 
به گفته وی، با توجه به شرابط فعلی بازار استفاده از کاغذ دولتی هم به نفع ناشر و هم به نفع مخاطب است.  

نیابتی گفت: اما متاسفانه وقتی چنین یارانه‌هایی اختصاص داده می‌شود، افراد سودجویی هم هستند که از آن سوءاستفاده و به ورود کالاها به بازار آزاد، اقدام می‌کنند. هرچند کارگروه کاغذ بر این موضوع نظارت دارد و تمام راه‌های نظارتی برای جلوگیری از فعالیت این افراد، اعمال می‌شود معتقدم نظارت‌ها باید بیشتر و دقیق‌تر باشد.
 
وی بیان کرد: از زمانی که کاغذ تحویل تا زمانی که کتاب چاپ می‌شود از نزدیک شاهد بحث نظارت بودم که برخی افراد گزار‌ش‌های نادرست می‌دهند؛ زیرا تعداد ناشران و حجم تولیدات بالا است و نظارت بر همه آن‌ها کار سختی است؛ بنابراین باید به فعالان این حوزه خداقوت گفت که برای پیشگیری از بروز تخلف تلاش می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها