شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
بالا رفتن هزینه‌ها شرایط را برای چاپخانه‌داران ایلام سخت کرده است

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران ایلام گفت: مواد اولیه صنعت چاپ استان همیشه از پایتخت تامین می‌شود و در ماه‌های اخیر به دلیل بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل همچنین افزایش قیمت این مواد شرایط کار برای همکاران ما سخت شده است.

جلیل آرامیان رییس اتحادیه چاپخانه‌داران ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت ۲۴ چاپخانه در استان ایلام گفت: از میان این چاپخانه، ۹ چاپخانه افست در شهر ایلام فعال هستند که بیشتر آن‌ها در ماه‌های اخیر روبه تعطیلی‌اند.
 
وی افزود: در این ماه‌ها به دلیل کاهش تیراژ کتاب‌ها بسیاری از این چاپخانه‌ها کم‌کار شده‌اند و تنها ۶ چاپخانه فعال هستند که زمان و شیفت کاری آن‌ها هم نسبتا محدود و کم است.
 
آرامیان با اشاره به بخش عمده مشکلات چاپخانه‌داران ایلام توضیح داد: فعالان حوزه چاپ با مشکلات و مسائل مختلفی دست به گریبان‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به مواد اولیه و کمبود کار اشاره کرد که کاهش سفارشات مشکلات را چند برابر کرده است.
 
وی در این زمینه یادآور شد: ما همیشه مواد مورد نیاز خود را از پایتخت تامین می‌کنیم اما در ماه‌های اخیر به دلیل بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل همچنین افزایش قیمت این مواد شرایط کار برای همکاران ما سخت شده است؛ کاغذ A4 که بسته‌ای ۴۵۰۰ تومان بود، به ۵۵ هزار تومان رسیده است و قیمت نهایی کار بالا می‌رود و مشتریان هم تمایلی به کار ندارند.
 
وی همچنین به خارج شدن سفارش‌های چاپی از استان عنوان کرد: اگرچه چاپخانه‌‌های ایلام در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارند اما از آنجایی که کیفیت کار آن‌ها خیلی بالا نیست، برخی از سفارش‌دهندگان کارها را به شهرها و استان‌های مجاور می‌دهند.
 
آرامیان درباره اقدامات این اتحادیه برای دریافت وام مورد نیاز چاپخانه‌داران و تجهیز و به‌روزرسانی دستگاه‌ها گفت: در این زمینه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم اما مساله اینجا است که وام‌ها کوتاه مدت با سود بالا هستند که برای چاپخانه‌داران اصلا خوب نیست، زیرا وام‌هایی برای فعالان این حوزه مفید است که بلند مدت با سود پایین باشد تا بتوانند در دراز مدت هزینه‌های خرید را تامین کنند؛ زیرا با توجه به رکود کاری تامین هزینه‌ها خیلی بالا است.
 
وی در ادامه به وضعیت چاپخانه‌های دیجیتال در ایلام اشاره کرد و گفت: در استان ما حدود ۴۵ چاپخانه دیجیتال فعالیت می‌کنند که عضو اتحادیه ما هستند و آن‌ها هم با مشکلاتی از جنس سایر چاپخانه‌های افست و... روبه‌رو هستند و امیدواریم شرایط کلی وضعیت کاری بهتر شود و مشکلات برطرف شود تا بتوانیم این روزها را سپری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها