شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
جلد دوازدهم و سیزدهم مجموعه آثار علامه منتشر شد

جلد دوازدهم و سیزدهم از مجموعه آثار علامه محمد تقی جعفری به مناسبت بیست و دومین سالگرد ارتحال این عالم فقید به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مقدمه جلد دوازدهم این مجموعه آثار که عنوان آن «انسان‌شناسی» است، آمده است: «انسان‌‌شناسی یکی از مهم‌ترین مباحث فلسفی است که از کهن‌ترین علوم بشری نیز به شمار می‌آید. ضرورت انسان‌‌شناسی از این جهت قابل تأمل است که انسان جزئی معنی‌دار از یک جهان معنی‌دار محسوب می‌شود، و به همین جهت است که او برای به ثمر رسیدن استعدادها و سرمایه عالی شخصیتش در این جهان، باید به شناخت خود نائل گردد.

این شناخت، بر پایه شش سؤال اساسی استوار است که انسان باید به دنبال یافتن پاسخ آنها باشد. این سؤالات شش‌گانه که می‌توان گفت مادر همۀ سؤالات بشری است، عبارتند از: 1- انسان کیست؟ 2- از کجا آمده است؟ 3- به کجا آمده است؟ 4- برای چه آمده است؟ 5- با کیست؟ 6- به کجا خواهد رفت؟ انسان بدون پاسخ به سؤالات فوق، جز بن‌بستی نیهیلیستی منزلی دیگر نخواهد داشت. همان بن‌بستی که بسیاری از انسان‌های امروزی در داخل آن با کمال اضطراب درجا می‌زنند.

در این میان، استاد محمدتقی جعفری از جمله متفکرانی است که به ضرورت طرح مباحث انسان‌ شناسی توجه ویژه‌ای داشته، در بسیاری از آثار خود نظیر مجموعه 15 جلدی «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی» و «ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه» به بحث درباره برخی مسائل انسان‌ شناسی پرداخته است.



از آنجا که در آثار استاد جعفری مبحث انسان ‌شناسی به صورت یک اثر مستقل تألیف نشده، لذا انتشارات علامه جعفری بر آن شد تا مباحث پراکنده‌ای را که در لابه‌لای آثار ایشان موجود است، در مجموعه آثار 12 گردآوری کند و در اختیار اندیشه ‌دوستان و راهپویان وادی تفکر و دانش‌پژوه قرار دهد.

لازم به ذکر است که برخی از مطالب این مجلد از مجموعه آثار، قبلاً به صورت کتاب‌های مستقل منتشر شده است، مانند: آفرینش و انسان، انسان در افق قرآن، شناخت انسان در تصعید حیات تکاملی. سایر مطالب نیز از مجلدات 1، 2، 4، 5، 6، 11 و 14 ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اخذ شده است.»



همچنین در مقدمه سیزدهمین جلد از این مجموعه آثار با عنوان «فلسفه اخلاق و تعلیم و تربیت» می‌خوانیم: «از بزرگ‌ترین مسائل حساس که در شناسایى‏‌هاى حیات انسانى در اغلب قرون و اعصار، اذهان را به خود مشغول داشته، موضوع «اخلاق و تعلیم و تربیت» است. درباره اهمیت اخلاق، همین مقدار کافى است بگوییم که: اخلاق مى‏‌کوشد در درون افراد بشرى عواملى را ایجاد کند که آنان بتوانند بدون ترس از کیفر، از ارتکاب جرم خوددارى کنند و بدون طمع در پاداش، نیکی‌ها را انجام دهند و ضرورت شناخت حق و کوشش در راه آن را از نیروى درونى خود دریافت کنند.

همه تمدن‌‏هاى اصیل بشرى، انبیای عظام الهى، حکماء، نوابغ انسان‏شناس، اخلاقیون و فرهنگ‏سازانِ تاریخِ انسانى در طول قرون و اعصار متمادى که هماهنگى و اتحاد انسان‌ها را هدف فعالیت‏ هاى خود قرار داده بودند، می‌‏دانستند که اگر افراد بشر بخواهند به مقام هماهنگى و اتحاد برادرى و برابرى که اصیل‏ترین آرمان انسانى است، نائل شوند، قطعاً باید در صفات عالى و اخلاقىِ شایسته و والا که عوامل کمال هستند، به هم برسند، نه در مراحلِ پستِ حیوانى و صفات جمادى و ماشینى.

اثری که پیش روی دارید، سیزدهمین مجموعه آثار علامه محمدتقی جعفری است که به فلسفه اخلاق و تعلیم و تربیت می‌پردازد. در این مجموعه آثار، جنبه واقعی و تاریخی برخی روش‌های اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته و سپس به تعریف اخلاق و اهمیت تعلیم و تربیت پرداخته شده است. در ضمن، برخی از مطالب این مجلد، قبلاً به صورت کتاب‌های مستقل منتشر شده است، مانند: اخلاق و مذهب، ارکان تعلیم و تربیت. سایر مطالب نیز از مجلدات 1، 9، 10، 17، 22، 24 و 26 ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اخذ شده است.»

علاقه‌مندان به تهیه این دو اثر علمی می‌توانند با شماره تلفن  02537733779 انتشارات ارمغان طوبی قم  و در تهران با شماره تلفن های 66959945 و 66959731 تماس حاصل کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها