چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کاهش ۲۷ درصدی واردات کاغذ چاپ و تحریر به کشور/ شوک کرونا به بازار نشر

طی هفت ماه نخست امسال ۱۱۸ هزار و ۱۴۳ تن کاغذ چاپ و تحریر به کشور وارد و از گمرک ترخیص شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته است.

سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به آمار و ارقام واردات کاغذ چاپ و تحریر در سال ۱۳۹۹ توضیح داد:‌ از ابتدای سال تا ۳۰ مهر ماه ۱۱۸ هزار و ۱۴۳ تن کاغذ چاپ و تحریر ترخیص شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد کاهش واردات داشته‌ایم.
 
وی افزود: ارزش این کاغذها حدود ۱۱۲ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۵۷ دلار بوده است.
 
لطیفی همچنین درباره میزان واردات خمیر کاغذ یکی از ملزومات اصلی تولید کاغذ و مقوا در داخل کشور برای کارخانجات کاغذسازی نیز گفت: طی هفت ماه اول امسال ۱۴۶ هزار و ۲۴۴ تن خمیر کاغذ به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه ۳ درصد کاهش داشته است.
 
به گفته وی، ارزش این خمیز کاغذها نیز حدود ۱۰۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۳۳۵ دلار بوده است.
 
به گزارش ایبنا، بازار کاغذ از ابتدای امسال با نوسانات مختلفی همراه بود و نرخ آن در فراز و فرودهای مواج قیمت ارز به شدت در حال تغییر بود، همین موضوع سبب شد که گاهی تا بندی ۵۰۰ هزار تومان هم در بازار قیمت‌گذاری شود که این مساله با عدم استقبال اهالی چاپ و نشر و رکود بازار همراه شد.
 
از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا، قرنطینه و تعطیلی کتابفروشی‌ها نیز ناشران را از ادامه حرکت در مسیر نشر کتاب‌های جدید منصرف کرد و بسیاری ترجیح دادند با سنجش بازار نسبت به آثار چاپ شده پیشین، فقط کتاب‌هایی که استقبال خوبی از آن‌ها شده بود را تجدید چاپ کنند.
 
نگاهی به آمار و ارقام ارائه شده از سوی سخنگوی گمرک نشان‌دهنده کاهش ۲۷ درصدی کاغذ چاپ و تحریر و کاهش ۳ درصدی خمیر کاغذ در بازه زمانی مشابه نسبت به سال گذشته است که گواه این مدعاست که فعالیت در حوزه نشر نسبت به سال گذشته سیر نزولی داشته است. البته صنعت نشر تنها صنعتی نیست که در بحبوحه بیماری کرونا و بروز یک‌سری مشکلات اقتصادی حجم فعالیت‌های خود را کاهش داده است و سایر صنایع تولیدی نیز در فهرست این موضوع قرار دارند.
 
در این میان اما کرونا به بنیه ضعیف صنعت نشر و فرهنگ شوک بزرگی وارد کرد و بسیاری از ناشران در ماه‌های اخیر تولید و انتشار کتاب‌های جدید را به زمان دیگری موکول کرده‌اند؛ زیرا عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری و پیش‌بینی عدم برگزاری آن در سال ۱۴۰۰ به‌دلیل فراگیر بودن کرونا ناشران را برای حضور پررنگ در بازار نشر دچار تردید کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها