چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
انتخاب عنوان هوشمند برای نمایشگاه آنلاین کتاب پکن

امسال مسئولان نمایشگاه کتاب پکن عنوان «نمایشگاه هوشمند» را برای برگزاری مراسم و کارگاه‌های مختلف کتاب در اینترنت انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب شهر پکن امسال به صورت آنلاین کار خود را شروع کرده و قرار است حدود یک ماه تا اواخر سپتامبر در فضای مجازی ادامه داشته باشد. امسال مسئولان نمایشگاه کتاب پکن عنوان «نمایشگاه هوشمند» را برای برگزاری مراسم و کارگاه‌های مختلف کتاب در اینترنت انتخاب کردند.  
 
مسئولان چینی امسال با شعار همه سال نمایشگاه کتاب کار خود را آغاز کردند. امسال در نمایشگاه برنامه‌ای ویژه برای نمایش کتاب‌ها و داستان‌های چاپ شده در انگلیس با عنوان «شب بریتانیا» برگزار خواهد شد و یک برنامه نیز برای نمایش آثار عربی به نام «شب عربی» برگزار خواهد شد.
 
به گفته مسئولان نمایشگاه کتاب پکن در برنامه شب بریتانیا آثاری نمایشی از شکسپیر و رمان آلیس در سرزمین عجایب به روی صحنه می‌رود. در این برنامه ترجمه مجموعه داستان‌های هری‌پاتر به زبان چینی نیز مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.
 



بر اساس این گزارش در برنامه شب عربی ابراهیم مرزوق نویسنده اماراتی به صورت آنلاین درباره رمان اخیرش که در کشور چین منتشر شده است، سخنرانی خواهد کرد. در این برنامه قرار است آثاری از نویسندگان عرب نیز برای مخاطبان خوانده شود. گفته می‌شود پنج روز از نمایشگاه به نمایش و ارائه آثار نویسندگان عرب اختصاص یافته است.
 
طبق آمارهای ارائه شده توسط مسئولان چینی سال گذشته بیش از 2600 ناشر از 95 کشور جهان در نمایشگاه شرکت کرده بودند ولی امسال تنها آمار موجود بارگزاری حدود 23هزار جلد کتاب در سایت نمایشگاه پکن است. کاتالوگ کتاب‌ها در سایت نمایشگاه (bibf.net) در اختیار عموم قرار داده شده است. بر اساس این آمار امسال حدود 97 ناشر جدید به نمایشگاه اضافه شده است که برای اولین بار در یک نمایشگاه کتاب در کشور چین شرکت می‌کنند. البته در سایت نمایشگاه تعداد ناشران همان 2600 قید شده است.
 
«لائینگ لین» رئیس نمایشگاه کتاب پکن می‌گوید امسال کشور بریتانیا بیشترین سهم از کتاب‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه را داراست و طبق آمارها 53 ناشر با حدود 1200 عنوان کتاب از این کشور در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. به گفته لین امسال امکانی برای گفتگوی آنلاین ناشران از طریق شبکه وی‌چت (WeChat) فراهم شده است.
 

به عقیده لین برگزاری آنلاین نمایشگاه که در بسیاری از نقاط جهان نیز تجربه شده است، بر خلاف اذهان عمومی به جای تهدید یک فرصت ایده‌آل برای افزایش قراردادهای تجاری بین ناشران و نویسندگان محسوب می‌شود. وی گفت: ما به این نمایشگاه آنلاین به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم چون آمارها وقتی نشان می‌دهد که 800 ناشر چینی تنها در یک ساعت اطلاعات خود را از سایت کسب می‌کنند همین امر برای موفقیت نمایشگاه کافی است.
 
لین گفت: امسال 10 ناشر از آمریکا لاتین در نمایشگاه شرکت کردند و آنها نیز به خاطر حذف هزینه‌های سفر از این مسئله خوشحال بودند. ما امیدواریم ناشران بیشتری از کشورهای این قاره در نمایشگاه ثبت‌نام کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها