دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
علم تاریخ مانند خشت‌های ساختمان دورنمای عمیق‌تری را می‌بیند

منصوره اتحادیه گفت:‌ علم تاریخ به سان یک ساختمان است و طی قرون خشت روی خشت می‌گذاریم و دورنمای عمیق‌تری می‌بینیم و از گذشته می‌آموزیم. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، دوشنبه ۲۷ مردادماه با تقدیر از ۳۵ برگزیده داخلی و بین‌المللی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. در بخش جنبی (ویژه) یازدهمین جشنواره فارابی از دو تن از پیشکسوتان علوم انسانی (غلامعباس توسلی و منصوره اتحادیه) تقدیر شد.

منصوره اتحادیه در این مراسم گفت: برای هر متفکری مهم‌تر از این نیست که ببیند نوشته‌هایش دیده و انعکاس یافته و برای من کمال افتخار است که پس از سال‌ها کوشش و احساس مسئولیت کارم معرفی می‌شود. از صمیم قلب از گرداندگان جشنواره فارابی که از من برای جایزه پیکسوت علوم انسانی دعوت کرده‌اند سپاسگزارم.

وی افزود: علم تاریخ به سان یک ساختمان است و طی قرون خشت روی خشت می‌گذاریم و دورنمای عمیق‌تری می‌بینیم و از گذشته می‌آموزیم. 

این استاد پیشکسوت تاریخ ادامه داد: همان طور که تاریخ پایانی ندارد استفاده از تاریخ هم حد ندارد. تاریخ علمی است که همه باید بدانند و بالاتر از همه چیز لذت دانستن است که گذشته را معنی می‌بخشد.

اتحادیه به هویت ملی ایرانیان نیز اشاره کرد و گفت: ما تا هویت خود را نشناسیم، خودمان را نشناختیم اهمیت تاریخ این است و مورخ می‌پرسد چطور بود؟ چرا؟ این‌ها سوالاتی است که مورخان در صدد یافتن آن هستند و هر کدام با پژوهش و کوشش پاسخی یافتند اما هر نتیجه‌گیری به بحث‌های دیگر می‌رسد و تاریخ با سوال تازه جواب تازه می‌یابد این جاذبه تاریخ است.

گفتنی است 6 هزار و 36 اثر به یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها