سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
20 نویسنده ترکیه در راه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

محمت تاشکین ضمن اعلام حضور 15 تا 20 ناشر خصوصی ترکیه در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: حدود 20 نفر از نویسندگان ترکیه در غرفه ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهند یافت.

محمت تاشکین، رایزن فرهنگی و گردشگری ترکیه در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از اعلام تدوین پیش‌نویس برنامه‌های کشور ترکیه، میهمان ویژه سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: تاکنون فقط پیش‌نویس برنامه‌های نمایشگاه از طرف وزارت فرهنگ ترکیه ارسال شده که هنوز صددرصد قطعی نیست؛ اما تا اعلام برنامه‌ نهایی، برطبق همین برنامه مسیرمان را ادامه می‌دهیم.
 
تاشکین، با بیان این مطلب که گویا مسئولان فرهنگی ایران و ترکیه برای 400 متر برای غرفه ترکیه تفاهم کردند؛ اضافه کرد: طبق برنامه اعلام شده، حدود 20 نفر از نویسندگان ترکیه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهند داشت؛ البته هنوز فهرست این نویسندگان به اعلام نشده است.
 
وی افزود: علاوه بر ناشران و نویسندگان، افرادی از وزارتخانه فرهنگ ترکیه، «بنیاد تاریخ ترک» و همچنین موسسات خصوصی برای رایزنی و تبادل رایت در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

رایزن فرهنگی و گردشگری ترکیه همچنین درباره حضور ناشران خصوصی و دولتی ترکیه در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: 15 تا 20 انتشارات خصوصی ترکیه برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام آمادگی کرده‌اند و منتظر ارسال فهرست کتاب آن‌ها هستیم. چند ناشر دولتی هم در نمایشگاه حضور خواهند داشت، اما تعداد ناشران خصوصی بیشتر است.

وی اضافه کرد: 20 ناشر متقاضی حضور در نمایشگاه کتاب تهران، درخواست میز در غرفه ترکیه کرده‌اند و احتمال افزایش تعداد ناشران وجود دارد.    

تاشکین، درباره تحویل کتاب‌ ناشران ترکیه به مسئولین نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: کتاب‌های وزارتخانه جمع‌آوری شده‌است. این کتاب‌ها که در زمینه‌ها و موضوعات مختلف است، نزدیک سه تُن وزن دارد و بنا به درخواست مسئولین نمایشگاه، دوشنبه‌(28 بهمن‌ماه)، فهرست آن‌ها ارسال شد.
 
کتاب‌های ترکیه تا 30 بهمن تحویل مسئولین نمایشگاه کتاب ‌می‌شود
وی افزود: مسئولین نمایشگاه کتاب تهران، شنبه‌(26 بهمن‌ماه) را برای تحویل کتاب ناشران ترکیه اعلام کرده بودند، اما برخی ناشران خصوصی ترکیه، هنوز کتاب‌های خود را برای رایزنی ارسال نکرده‌اند و منتظر این کتاب‌ها هستیم؛ البته درهرصورت اگر این کتاب‌ها تا چهارشنبه‌(30 بهمن‌ماه) نرسد، وزارتخانه کتاب‌های موجود را برای نمایشگاه ارسال خواهد کرد.  

رایزن فرهنگی و گردشگری ترکیه در ایران، با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب تهران، علاوه بر نمایش، به فروش کتاب هم توجه داریم، از اجرا و نمایش برنامه‌های متنوع هنری از‌جمله هنرهای زیبا و هنرهای دستی در غرفه ترکیه خبرداد و گفت: نشست‌هایی درباره هنرهایی مانند «خط»، «تذهیب» و «ابروباد»، که ارزش و ریشه‌های مشترک فرهنگی با هنرهای ایرانی دارند، برگزار خواهد شد.
 
برنامه‌های فرهنگی و هنری غرفه ترکیه در نمایشگاه کتاب
تاشکین از اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری غرفه ترکیه به‌عنوان میهمان اصلی سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و بیان کرد: پیش‌نویس برنامه‌های فرهنگی غرفه ترکیه، متنوع و جامع است. از مهم‌ترین برنامه‌های ترکیه به‌عنوان میهمان ویژه سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزاری نشست تخصصی درباره «ترجمه‌ آثار ادبی ترک» خواهد بود؛ چراکه ادبیات ترکیه با ترجمه اوج می‌گیرد و این به معنای شناساندن بیشتر ادبیات ترک در جهان است.


وی افزود: از دیگر برنامه‌های مهم، برگزاری یک نشست آزاد با موضوع «توسعه صنعت نشر ترکیه و مسائل مرتبط با آن» است؛ علاوه‌براین دو نشست با موضوع روابط نزدیک فرهنگی بین دو تمدن قدیم ایران و ترکیه و «ادبیات ترک» برگزار خواهیم کرد. آتلیه کتاب‌های ادبی ترکیه همراه با نشست «سلطان شعر» پیش‌بینی شده است.
 
تاشکین ضمن بیان اینکه طبق پیش‌نویس برنامه‌های غرفه ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران، یک نشست آزاد درباره اتفاقات و رویدادهای روز، مربوط به نشر و انتشارات خواهیم داشت؛ اضافه کرد: در حوزه ادبیات و شعر هم چندین نشست برنامه‌ریزی شده است؛ ازجمله درباره شعر مدرن ترکیه و «برسی تاثیر ادبیات فارسی و ادبیات ترکیه بر همدیگر در گذشته و حال» است؛ علاوه براین پنل «از بلخ تا قونیه» در نظر گرفته شده است و به راهی که مولانا از بلخ تا قونیه پشت‌سر گذاشته، می‌پردازد.
 
رایزن فرهنگی و گردشگری ترکیه در ایران، همچنین از برگزاری یک نشست حرفه‌ای بین ناشران ترکیه و ایران در جریان نمایشگاه خبر داد و گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های ترکیه در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزاری یک نشست حرفه‌ای بین انتشاراتی‌های دو کشور ایران و ترکیه برای تبادل در حوزه نشر است؛ علاوه براین نشست «شهر و فرهنگ؛ ایران و تبریز» برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برنامه‌ای هم درباره سفر استادان سرامیک و چینی تبریز به شهر «بورسا»ی ترکیه و بازدید آن‌ها از «مسجد یشیل» و مقبره آن، ساخته شده که در نمایشگاه، ارائه داده می‌شود.

تاشکین، درباره برنامه‌های غرفه ترکیه در حوزه کودک و نوجوان گفت: در حوزه کتاب کودک و نوجوان هم برنامه‌ای با عنوان «ادبیات کودک و نوجوان؛ ابزاری برای ایجاد پل بین دو کشور» برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ که در یکی از روزهای نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی همچنین از احتمال نمایش فیلم و موسیقی در غرفه ترکیه خبر داد و افزود: صحبت‌هایی شده که در غرفه ترکیه در بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برنامه موسیقی و نمایش فیلم سینمایی داشته باشیم؛ حتی در فکر هستیم یک تئاتر کوتاه هم در غرفه ترکیه اجرا شود.
 
رایزن فرهنگی و گردشگری ترکیه در ایران درباره تاریخ شروع فعالیت‌های نشر ترکیه برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: نمایشگاه توریسم و گردشگری که از تاریخ 22 بهمن تا 26 برگزار شد؛ و احتمالا کمتر از 10 روز آینده همه چیز مشخص خواهد شد. بعد از اتمام کارهای نمایشگاه گردشگری تمام تمرکز و انرژی خود را بر روی نمایشگاه کتاب خواهیم گذاشت. برنامه‌های زیادی پیش‌بینی شده است که بخش کوچکی از آن‌را تشریح کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها