دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
انجمن‌های ادبی کشور رتبه‌بندی می‌شوند

​دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور گفت: انجمن‌های شناسه‌دار در کشور به‌زودی و در چهار گروه غیرفعال، عادی، اثرگذار و ممتاز تقسیم‌بندی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، «مهرناز آزاد» دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور در راستای بررسی مشکلات و ارائه راهکار در زمینه رفع مجامع ادبی، با سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که روح اله کریمی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، قدسیه خان‌بابایی نماینده منتخب انجمن‌های ادبی این استان، مرضیه نفری مدیر کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای و دبیر انجمن ادبی داستان‌نویسان قم و دبیران مجامع ادبی این استان قم هم در آن حضور داشتند، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ضمن اظهار خرسندی از پیگیری دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور و شکل‌گیری اولین نشست انجمن‌های ادبی در اداره‌کل متبوعش، گفت: مجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون هرگونه فعالیتی که انجام داده است، در راستای باز کردن مسیر هنرمندان بوده و پس از این نیز حمایت‌های این اداره‌کل گسترده‌تر در اختیار شعر و ادبیات استان قرار خواهد گرفت.
 
حسینی کاشانی با اشاره به اختصاص مکانی برای دفتر مجمع انجمن‌های ادبی استان قم گفت: دفتر مجمع انجمن‌های ادبی استان قم به‌زودی افتتاح خواهد شد و علاوه بر آن اهداء کتاب به کتابخانه‌های مجامع ادبی روستاها نیز از سوی این اداره حمایت خواهد شد.
 
روح اله کریمی رئیس اداره کتاب و معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان قم نیز در این نشست با حمایت از برگزاری جلسات ادبی در استان گفت: تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر جلسات انجمن‌ها در اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم انجام خواهیم داد.
 
معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد استان تصریح کرد: درخواست تسهیل شرایط برای ایاب ذهاب شاعران و نویسندگانی که تدریس و آموزش در روستاها را پذیرفته‌اند، بررسی می‌کنیم و تلاش خود را برای انجام این حرکت به کار خواهیم گرفت.
 
در ادامه مهرناز آزاد دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور هم با بیان اینکه مایل به برگزاری اینگونه جلسات در استان‌ها است، با ارائه گزارشی از عملکرد مجمع در چند ماه اخیر،< گفت: بهترین کاری که درحال حاضر و در شرایط فعلی می‌توان انجام داد، ایجاد ارتباط موثر و پویا بین ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان با مجمع انجمن‌های ادبی کشور و دبیران انجمن‌های استانی آن است.
 
وی افزود: همین ارتباط سبب آشنایی و شناخت توانمندی‌های هر استان با ادارات کل و همچنین نحوه تعامل با مجمع انجمن‌های ادبی کشوری خواهد شد و این یعنی یک گام رو به جلو است.
 
وی با یادآوری ده‌ها نشست تخصصی با ادارات و مراکز فرهنگی یادآور شد: نتایج این نشست‌ها پیوستن صدها دبیر آموزش و پرورش و مدرسین دانشگاه‌ها و پژوهشگران در حوزه ادبیات به صورت افتخاری با هدف فعال کردن بخش‌های پژوهش و آموزش مجامع ادبی به صورت کاملاً علمی و کاربردی بوده است که نتایج و نحوه فعالیت آنها بزودی اعلام می‌شود.
 
آزاد با تاکید بر اینکه انجمن‌های ادبی کشور زمانی بازتاب ملی و جهانی پیدا خواهند کرد که خروجی‌های آموزشی و پژوهشی خوبی داشته باشند، گفت: هر استانی باید کمیته‌های آموزش و پژوهش را فعال کند و این مسئولیت به دوش دبیر استانی خواهد بود.
 

دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور با توضیح درباره اجرایی شدن متمم الحاقی شیوه‌نامه اجرایی انجمن‌های ادبی، در مورد رتبه بندی انجمن‌ها گفت: در این متمم انجمن‌های شناسه‌دار به چهار گروه غیرفعال، عادی ، اثرگذار و ممتاز تقسیم می‌شوند که به‌زودی نحوه ارسال مدارک و مستندات و اطلاعات لازم درخصوص این طرح در سامانه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اعلام خواهد شد.
 
وی ضمن سپاسگزاری از قدسیه خان‌بابایی نماینده منتخب انجمن‌های ادبی استان قم به خاطر تمام تلاش‌ها و پیگیری‌هایش، خواست تا جلسات ماهیانه بین انجمن‌ها به صورت مستمر برگزار و نتایج آن مکتوب و گزارش شود.
 
بر اساس این گزارش، دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور پس از این جلسه در کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای حضور یافت و از بخش‌های مرجع و اطلاع‌رسانی، کودکان و نوجوانان، نابینایان و ناشنوایان کتابخانه بازدید کرد.
 
مرضیه نفری مدیر کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای و دبیر انجمن ادبی داستان‌نویسان قم گفت: بیش از شش انجمن ادبی فعالیت‌های خود را در این کتابخانه و با حمایت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم انجام می‌دهند. همچنین کانون ادبی دانا بیش از سه سال است فعالیت خود را آغاز کرده و بیش از پنجاه نوجوان دختر و پسر در این کانون آموزش دیده‌اند.
 
وی در رابطه با تنها انجمن ثبت شده نابینایان کشور یادآور شد: انجمن ادبی صبح اشراق به عنوان تنها انجمن ثبت شده نابینایان کشور به مدت هفت سال مداوم فعالیت مستمر داشته و توانسته دوستان نابینا را به ادبیات علاقه‌مند کند و کتاب‌های زیادی را در این جلسه‌ها به نقد و بررسی بگذارد.
 
نفری در مورد نحوه حمایت از سایر انجمن ‌های ادبی استان گفت: سال ۹۳ ساماندهی انجمن‌های ادبی در استان قم به‌صورت یک حرکت خودجوش از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی صورت گرفت و بیش از 10 نویسنده در کتابخانه‌های عمومی به برگزاری کانون‌های ادبی با محوریت شعر و داستان پرداختند.
 
مهرناز آزاد، ضمن تشکر از تلاش‌های مدیریت این کتابخانه اظهار کرد: حوزه ادبیات به عنوان منبع ارتباطات قوی از طریق شعر و داستان می‌تواند جهان را به هم پیوند بزند و فرهنگ‌ها را با هم آشنا کند، به همین دلیل کتابخانه‌های غنی به‌خصوص اگر در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد، ثمرات خوبی خواهد داشت و همکاری کتابخانه‌های عمومی استان قم با مجامع ادبی استان گام بسیار ارزنده و تأثیرگذار در این مسیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها