انصاریزاده پیشنهاد داد: موسسه خانه کتاب بهعنوان مرجع با همکاری چند موزع بزرگ در ارتباط مالی باشد؛ بهطوری که کتابفروش برابر ملبغ یارانه از موزع، کتاب دریافت و موزع با موسسه خانه کتاب تسویه حساب کند.
وی با اشاره به اهمیت کاهش زمان بازپرداخت بدهی کتابفروشیهای عضو طرح افزود: یکی از عوامل موثر در میزان مشارکت کتابفروشیها از طرحهای حمایتی موسسه خانه کتاب، زمان بازپرداخت بدهی است.
انصاریزاده درباره تاخیر در تزریق بودجه کتاب و کتابخوانی و تاثیر آن بر اجرای طرحهای حمایتی خانه کتاب ادامه داد: تاثیرگذاری تاخیر بودجه کتابوکتابخوانی بر زمان تسویه بدهی با کتابفروشان منطقی است؛ بنابراین بهتر است به تامین بودجه پیش از اجرای طرح فکر کنیم. تاخیر در بازپرداخت بودجه برای کتابفروشیهای مناطق دورافتاده ازجمله سیستان و بلوچستان دشواریهای بیشتری دارد.
مدیر کتابفروشی آفرینش زاهدان برای کاهش تاثیر تاخیر در تزریق بودجه کتاب و کتابخوانی بر کتابفروشان گفت: پیشنها میکنم موسسه خانه کتاب بهعنوان مجری با چند مرکز پخش قدرتمند کشور در قالب طرحهای حمایتی قرارداد همکاری منعقد کند.
انصاریزاده در تشریح نوع همکاری موسسه خانه کتاب با موزعان گفت: در قالب این قرارداد همکاری، مبلغ یارانه بهعنوان مبلغ میزان خرید کتابفروش یا صورتهای مالی دیگر به موزعان پرداخت شود.
وی ادامه داد: با اجرای این شیوه، موسسه خانه کتاب بهعنوان مرجع با همکاری چند موزع بزرگ در ارتباط مالی است؛ بهطوری که کتابفروش برابر ملبغ یارانه از موزع، کتاب دریافت و موزع با موسسه خانه کتاب تسویه حساب میکند؛ بهعبارت دیگر کتاب برای کتابفروش ارسال و پول از موسسه خانه کتاب دریافت میشود.
مدیر کتابفروشی آفرینش زاهدان درباره امکان اجرایی شدن این طرح افزود: شاید اجرای این ایده در نگاه نخست دشوار باشد اما این روش مشابه فروش متمرکز کتاب در نمایشگاههای استانی است؛ بهعبارت دیگر، بعد از پایان اعتبار کتابفروش عضو طرح، از واحد فروش یا همان مرکز پخش متمرکز، برابر مبلغ یارانه، کتاب سفارش بدهد. با اجرای این طرح گردونه فعالیت کتابفروش حفظ میشود.
انصاریزاده بیان کرد: موسسه خانه کتاب مجبور است در قالب طرح حمایتی مبلغ یارانه را بین کتابفروشیهای عضو تقسیم کند اما با مذاکره با پخشیها براساس میزان اعتبار، کتاب بعد از پایان اعتبار و بر اساس کد کاربری تعیین شده از سوی موسسه خانه کتاب به دست کتابفروش میرسد.
وی دغدغه کتابفروش را تامین کتاب دانست و گفت: کتابفروشیهای خرد با احتساب هزینه خرید کتاب و میزان تخفیف طرحهای فصلی در مجموع مبلغ ناچیزی سود حاصل میکنند. علاوه بر این با کتابفروش عضو طرح بعد از چند ماه تسویه میشود؛ از سوی دیگر با توجه به نوسان قیمت نهادههای تولید کتاب، کتابفروش با مشکل تامین کتاب مواجه است؛ درحالیکه اگر کتابفروش مطمئن باشد بعد از پایان طرح میتواند طی چند روز از مراکز پخش کتاب تهیه کند، اطمینان خاطر پیدا میکند.
انصاریزاده ادامه داد: همکاری موزعان و ناشران که کتابهایشان شش-هفت ماهه به فروش میرسد با موسسه خانه کتاب که در حوزه نشر دارای وجاهت است، بیتردید با استقبال مواجه خواهد شد؛ بهعبارت دیگر خانه کتاب در قالب حلقه واسط بین کتابفروش، ناشر و مرکز پخش عمل میکند. اجرای این طرح به معنای تقویت کتابفروش، شبکه توزیع و ناشر است.
وی گفت: بیشتر دغدغه کتابفروشان عضو طرح ازجمله تبلیغات، با استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی و ابتکارات دیگر قابل حل است و مهمترین موضوع ایجاد راهکارهایی برای کاهش زمان تسویه با کتابفروشان عضو طرح است. پرسش اصلی کتابفروشان این است که بعد از پایان طرح که چند میلیون تومان کتاب از کتابفروشی فروخته میشود را چطور جایگرین شود؟
مدیر کتابفروشی افرینش زاهدان بیان کرد: یکی از درد دلهای کتابفروشان ضرورت ورود ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در جریان طرحهای حمایتی است. این مراکز از ظرفیت کافی برای تولید و انتشار اخبار مرتبط با طرحهای حمایتی برخوردارند تا یکی از دغدغه کتابفروشان در زمینه تبلیغ کاهش پیدا کند.
نظر شما