چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
بزرگداشت ارباب کیخسرو شاهرخ در کتابخانه مجلس برگزار شد

آئین بزرگداشت ارباب کیخسرو، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای ملی و بنیانگذار کتابخانه، موزه و چاپخانه مجلس برگزاذ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، چهارشنبه(دوازدهم تیرماه) اسفندیار اختیاری، نماینده جامعه زرتشتیان در دورهای هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی،‌ همراه افشین نمیرانیان، رئیس انجمن زرتشتیان تهران و جمعی از اعضای انجمن و فرهیختگان زرتشتیان، برای بزرگداشت ارباب کیخسرو در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.
 
اسفندیار اختیاری و هیئت همراه، ابتدا با حضور در کنار سردیس ارباب کیخسرو(که در ورودی کتابخانه مجلس نصب شده) با نثار حلقه گل، از مقام او تجلیل کرده، سپس از بخش‌های خطی، مرمّت و آسیب‌شناسی و موزه مجلس شورای اسلامی بازدید کردند.
 
لازم به توضیح است، علاوه بر سردیس ارباب کیخسرو نصب شده در ورودی کتابخانه مجلس، پرتره‌ای از او نیز اثر جعفر چهره‌نگار، در موزه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود.


یازدهم تیرماه درگذشت ارباب کیخسرو، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای ملی و بنیانگذار کتابخانه، موزه و چاپخانه مجلس است. کیخسرو شاهرخ ملقب به ارباب کیخسرو (زادروز ۷ تیر ۱۲۵۴ کرمان، مرگ ۱۱ تیر ۱۳۱۹ تهران)، از سال ۱۲۸۸ تا ۱۳۱۹ (از دوره دوم تا یازدهم) نماینده مجلس شورای ملی (کرسی جامعه زرتشتیان) و رئیس انجمن زرتشتیان تهران بود. از ارباب کیخسرو به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های جامعه زرتشتی ایران و از شخصیت‌های خوش‌نام تاریخ معاصر ایران یاد می‌شود.
 
وی در دوره نمایندگی خود در مجلس، تأسیس کتابخانه‌ای را که نمایندگان بتوانند در اوقات فراغت به مطالعه بپردازند، ضروری می‌دانست. طرح این موضوع در مجلس سبب شد که پس از بررسی‌های لازم در دی‌ماه 1285 تأسیس کتابخانه مجلس به تصویب رسد. به همین دلیل، سردیسی از ارباب کیخسرو، در ورودی کتابخانه مجلس، نصب شده است. جامعه زرتشتیان کشور هر ساله در سالروز درگذشت ارباب کیخسرو، با حضور در کتابخانه مجلس و اهدای حلقه گل، از مقام وی تجلیل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها