هدف از برگزاری این نمایشگاه، فراهم شدن بستری برای عرضه آخرین دستاوردها در زمینه کتاب و نرمافزارهای مرتبط با مباحث قرآنی، از سوی مجموعههای مختلف قرآنی بود. در خاتمه هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت در قم، خبرنگار ایبنا گزارشی از این رویداد تهیه کرد که در ادامه از نظر مخاطبان میگذرد:
مریم قاسمی از موسسه قرآنی سما در توضیح فعالیتهای این موسسه و محصولاتی که در هفتمین نمایشگاه قرآن عرضه کرده بود، گفت: امسال کل قرآن را به صورت نموداری، تفکیک شده و موضوعی در نمایشگاه عرضه کردیم. در این محصول تمام آیات قرآن به صورت نموداری موجود است. این نمودار به همراه نرمافزاری که حاوی چند اثر دیگر از جمله کتاب «سرگذشت عارفان» است، عرضه شده است.
وی اضافه کرد: این گونه نرمافزاری، برای اولین بار در کشور ارائه و نزدیک به دو سال روی آن کار شده است. این نرمافزار قابلیت نصب در گوشیهای تلفن همراه را هم دارد و تمام آیات قرآن را میتوان به صورت دستهبندی جستجو کرد.
قاسمی با انتقاد از اطلاع رسانی نامناسب این نمایشگاه یادآور شد: استقبال مردمی از نمایشگاه خوب نبود که این، به عواملی مختلفی برمیگشت. اول اینکه زمان نمایشگاه کوتاه بود؛ به قول دوستان تا متوجه شدند نمایشگاه قرآن برگزار شده، نمایشگاه به پایان رسید! بخشی از این مشکل برمیگردد به عدم اطلاع رسانی فراگیر و تبلیغات ضعیف این دوره. شما در سطح شهر تقریبا هیچ تبلیغاتی نمیدیدید و اطلاع رسانیها محدود شده بود به اطراف نمایشگاه.
وی یکی دیگر از دلائل عدم استقبال از این نمایشگاه را همزمانی آن با نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد و گفت: برگزار شدن دو نمایشگاه با یک عنوان، باعث ایجاد مشکلاتی برای مراجعین شد که به نظرم با هماهنگی بیشتر میتوانست همافزایی بهتری شکل بگیرد.
سید مصطفی میر عرب رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در رابطه با هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت این استان گفت: در این دوره از نمایشگاه که به همت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و همکاری نهادهای دیگر برگزار شد، حدود 40 غرفه شرکت کردند و ناشران و موسسات قرآنی به ارائه دستاوردهای خود پرداختند.
رئیس گروه قرآن و عترت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اضافه کرد: در متن نمایشگاه هنرمندان قرآنی حضور داشتند و کارهای هنری خود را در رشتههایی مانند هنرهای تجسمی، خوشنویسی و نگارگری عرضه کردند. یک گالری از هنرمندان نقاش هم در نمایشگاه فعال بود که آثار قرآنی را به نمایش گذاشته بود. در این میان نمایشگاه رسانههای دیجیتال هم برگزار شد و همزمان با نمایشگاه قران آخرین محصولات را عرضه کردند.
میرعرب غرفه تعویض قرآن را از پرطرفدارترین غرفهها در این دوره از نمایشگاه عنوان کرد و گفت: در سالهای قبل یکی از پرطرفدارترین غرفهها، غرفه تعویض قرآن بود. امسال نیز با وجود مشکلات و اعتبارهای لازم این غرفه به کار خودش ادامه داد و با استقبال خوبی مواجه شد.
وی بیان کرد: همزمان با نمایشگاه قرآن قم، غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه قرآن تهران هم فعال بود که دستاوردهای قرآنی استان قم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین دلیل عدم تخصیص بن به نمایشگاه قرآن را کسری اعتبار برشمرد و تصریح کرد: در سالهای قبل همزمان با برپایی نمایشگاه بن خرید توزیع میشد اما امسال برای اولین بار متاسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کسری اعتبارات که در همه نهادها و سازمانها وجود دارد، نتوانستیم بن خرید مخصوص نمایشگاه را تامین و تسهیلات را برای خرید مردم فراهم کنیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد سال آینده با تدابیر بهتری که اتخاذ میشود، از لحاظ کیفی سطح نمایشگاه در وضعیت مطلوب تری قرار گیرد تا بازدیدهای بیشتری از سوی مردم انجام پذیرد.
موسسه فرهنگی ترجمان وحی دیگر غرفهای بود که با مسئول آن به گفتگو نشستیم. ابراهیم قشمزاده گفت: این موسسه از سال 1373 فعالیت خودش را شروع کرده و تاکنون قرآن را به 14 زبان از جمله انگلیسی، چینی، اردو، پشتو، فرانسوی، آذری، ترکی، روسی و اسپانیایی ترجمه کرده و ترجمه به 8 زبان دیگر را هم در دست اقدام دارد.
وی افزود: در کنار ترجمه قرآن، موسسه ترجمان وحی اقدام به انتشار دوفصلنامه ترجمان وحی کرده است. 4 شماره از این مجله چاپ شده که به مباحث نظری ترجمه قرآن میپردازد. از دیگر کارهای موسسه انتشار مجموعه مقالاتی است به نام مجموعه «مقالات فارسی قرآن مجید». این مجموعه 8 جلدی حاصل 70 سال تحقیق در رابطه با ترجمه قرآن است که از سال 1321 تا 1391 را شامل میشود. تمامی مقالاتی که در رابطه با ترجمه قرآن در این فاصله زمانی انتشار یافته، جمع آوری شده است.
قشمزاده استقبال عمومی را بد ارزیابی نکرد اما به جهت گرانی کاغذ و به تبع آن افزایش قیمت محصولات فروشی خاصی نداشتهاند.
وی یادآور شد: اگر به نحوی اطلاع رسانی میشد که از اهل فن بیایند و از زحمات موسسات دیدن کنند، حتماً اتفاقهای بهتری را در آینده شاهد بودیم. اینگونه بازدیدها باعث دلگرمی موساست برای ادامه کار میشود.
زهرا حسینی مدیرعامل موسسه «راه بهشت اطهر» هم در رابطه با فعالیتهای این موسسه گفت: موسسه «راه بهشت اطهر» بدون وابستگی به سازمان و نهادی کار خودش را از سال 96 به صورت رسمی در راستای امر به معروف و نهی از منکر شروع کرده و در این زمینه کتابهایی را تحت همین عنوان به مخاطبان هدیه میدهد. «سلام ابراهیم» «قصه دلبری» «نای سوخته» از جمله این کتابهاست.
مدیرعامل موسسه راه بهشت اطهر بیان کرد: کتابی را تحت عنوان «آاقایان بخوانند، خانمها بخوانند» تهیه کرده بودیم تا در اختیار مراجعه کنندگان قرار بگیرد. این کتاب در رابطه با حجاب است و مناسب آقایان و خانمها تدارک دیده شده است.
حسینی تصیرح کرد: برای کودکان 3 تا 10 سال هم کتابهای آموزشی در نظر گرفته بودیم که در اختیارشان قرار میدادیم. علاوه بر این محصولات، یک سری هدیهها جهت تقویت فرهنگ حجاب و عفت آماده کرده بودیم که به عنوان هدیه به مخاطبین تقدیم میکردیم.
اسلام نطاق مدیر گروه تبلیغی میعاد هم درباره فعالیتهای این گروه تبلیغی در نمایشگاه یادشده، بیان کرد: با همراهی دوستانی که در عرصه قرآن فعالیت دارند، گروه تبلیغی میعاد را تشکیل داداهایم و 5 سال است در راستای تولید محصولات خلاقانه- نوآورانه در عرصه محصولات قرآنی کار میکنیم و ذیل بخش تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت داریم.
مدیر گروه تبلیغی میعاد ادامه داد: فعالیت ما بیشتر در راستای ترویج معارف قرآن و آموزش قرآن مخصوصاً با رویکرد حفظ قرآن است. چندین مقام در عرصه استانی و کشوری از جمله کسب رتبه اول کشوری برای کتاب «مانی و مانا» در جشنواره محصولات قرآنی سال 97 ، کسب رتبه دوم جشنواره محصولات قرآنی امسال برای کتاب «نغمههای بهشتی»، رتبه اول در جشنواره کارآفرینی و ایدهپردازی طلیعه قرآنی در بخش دیجیتال و در همین جشنواره رتبه اول در بخش مکتوب هنری را داشته ایم.
نطاق در رابطه با کتابهایی که در عرصه کودک و نوجوان تولید کرده اند گفت: برای اولین بار در کشور مجموعه کتابهای «سخنگوی قرآنی» در 4 جلد که ذیل هر کدام از این کتابها چند سوره از قرآن به همراه بحث واقعیت افزوده است را به چاپ رسانده ایم.
وی در خصوص این دوره از نمایشگاه قرآن یادآور شد: استقبال ضعیف بود. مهمترین دلیلش عدم تبلیغات بود. فکر میکنم در سطح شهر اصلاً تبلیغاتی صورت نگرفته بود. من جاهای مختلف شهر را رفتم، اما هیچ تبلیغی کار نشده بود. اگر من غرفهدار نبودم، هیچ وقت متوجه نمیشدم که نمایشگاه قرآن در ماه مبارک برگزار شده است. مشکل دیگری که نمایشگاه داشت این بود که سالهای قبل به عنوان مشوق خرید بنهایی در اختیار بازدید کنندگان قرار میگرفت اما امسال خبری از بن نبود. به هر حال همه چیز دست به دست هم دارد که امسال استقبال چندانی از نمایشگاه نشود.
نظر شما