دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
تغییر عنوان کتاب «دم گربه‌ها را بکش» در چاپ جدید

طیبه شامانی، شاعر کتاب «دم گربه‌ها را بکش» از تغییر نام این کتاب در چاپ بعدی از سوی کانون پرورش فکری خبر داد و گفت: شعرهای من در این کتاب کاملا ضد حیوان‌ازاری است و این اسم برای جذب مخاطب کودک انتخاب شده بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «دم گربه‌ها را بکش» مجموعه‌ شعری است از سروده‌های طیبه شامانی که دربردارنده 12 شعر کودکانه با تصویرگری ندا عظیمی است که شاعر با نگاهی طنز به موضوعات مختلف سروده است. این کتاب که سال گذشته از سوی کانون پرورش فکری به چاپ سوم رسیده است به دلیل عنوانش سروصداهای زیادی را در فضای مجازی و بین اهل قلم و دوست‌داران محیط زیست و حیات‌وحش ایجاد کرده است و آن را کتابی در راستای نقض حقوق حیوانات معرفی کرده‌اند، درحالی‌که طیبه شامانی می‌گوید شعرهای من در این کتاب ضد حیوان‌آزاری است.

شامانی درباره فضای ایجاد شده برعلیه کتابش توضیح می‌دهد: این سروصداها، به دلیل چاپ عکس یک صفحه از کتاب «گربه دم‌ بریده» اثر معصومه براتی بروجنی در کنار تصویر روی جلد کتاب من بود. آن صفحه کتاب «گربه دم بریده»، درباره پیرزنی است که از راه می‌رسد و می‌بیند گربه‌ غذایش را خورده است. پیرزن شروع به زدن گربه می‌کند تا جایی‌که دم گربه ازجا کنده می‌شود.
 
 

این شاعر کودک و نوجوان، می‌افزاید: عکس این صفحه کتاب «گربه دم بریده»، گرفته شده بود و بدون ذکر نام کتاب و نویسنده آن، کنار عکس جلد کتاب من بدون هیچ توضیحی گذاشته شده بود که سبب بروز حساسیت‌هایی شد. این کار اولین بار از سوی یکی از کلینیک‌های بزرگ دامپزشکی انجام شد و به همه کلینیک‌های دامپزشکی دستور داده بودند که بدون اطلاع از شعرهای کتاب، در راستای حمایت از حیوانات این عکس را در قالب پست و استوری در فضای مجازی منتشر کنند. البته برخی کلینیک‌ها قبل از این کار با من تماس گرفتند و مساله را جویا شدند و من واقعیت را برایشان توضیح دادم. آن‌ها هم در حمایت از من و کتاب من پست گذاشتند و گفتند ما از این به بعد تا زمانی که کتابی را نخوانده‌ایم درباره آن قضاوت نمی‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه 99 درصد افرادی که واکنش‌های شدیدی به این پست‌ها و نسبت به کتاب «دم گربه‌ها را بکش» نشان دادند اصلا کتاب را نخوانده بودند و بر اساس تصویری که دیده بودند قضاوت کرده بودند، می‌افزاید: بعد از اینکه من توضیح دادم و اشعار را منتشر کردم، این افراد به اشتباهشان پی بردند و عذرخواهی کردند. البته عده‌ای هم در مقابل خواندن کتاب، مقاومت می‌کردند و می‌گفتند ما بیکار نیستیم کتاب بخوانیم! و این مساله برایم جالب بود که عده‌ای حتی حاضر نیستند اول کتاب را بخوانند و بعد درباره آن قضاوت کنند اما عده‌ای می‌گفتند بعد از خواندن کتاب، مطالعه آن را به دوستان و دانش‌آموزان‌مان پیشنهاد داده‌ایم.
 
شامانی با تاکید بر اینکه همه شعرهای من در کتاب «دم گربه‌ها را بکش» کاملا ضد حیوان‌آزاری است، می‌افزاید: من از بچگی از حامیان حیوانات بودم و از آن‌ها نگهداری می‌کردم. در این کتاب هم در قالب شعر گفته می‌شود: «دیگه به حرف شیطان گوش نمی‌کنم گربه‌ها رو اذیت نمی‌کنم» و به کودکان آموزش داده می‌شود که با حیوانات مهربان باشند.
 
 

وی درباره تصویرسازی و اسم کتاب نیز توضیح می‌دهد: من هیچ ارتباطی با تصویرسازی کتاب نداشتم. کلا خیلی کم پیش می‌آید شاعران کودک، قبل از چاپ تصویرگری کتابشان را ببینند. اسم کتاب هم از سوی یک گروه انتخاب شد. البته من هم از اسم کتاب خوشم آمد.
 
شاعر  در پاسخ به این سوال که چرا اسم کتاب مغایر با مطالب آن است و برای کودک بدآموزی دارد، نیز می‌گوید: به نظر من اسم کتاب جذابیت ایجاد می‌کند. اگر قرار باشد از نگاه بزرگسالان به اسم کتاب نگاه کنیم، «دم گربه‌ها را بکش» بدآموزی دارد اما این اسم برای کودکان جذابیت دارد، مثل اسم کتاب «قورباغه‌ات را قورت بده» که پشت ویترین همه مغازه‌ها وجود دارد. البته به دلیل احترام به مخاطبان،‌ با مشورتی که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتیم عنوان کتاب در چاپ بعدی به «دم گربه‌ها را نکش» تغییر می‌کند.
 
به گفته شامانی از کتاب «دم گربه‌ها را بکش» که مجموعه‌ای از 12 شعر طنز کودکانه است، تا به حال سه چاپ منتشر شده و در مجله رشد به دانش‌آموزان پیشنهاد داده شده است همچنین این کتاب نامزد جایزه جشنواره مطبوعات، برنده اول جایزه قلم زرین و نامزد کتاب سال کانون پرورش فکری نیز بوده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها