جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
افزایش 10 درصدی آمار فروش کتاب در دو روز اول نمایشگاه

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به آمار فروش کتاب در دو روز نخست برگزاری گفت: آمار کل فروش کتاب در دو روز اول، بیش از 130 میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته‌‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری ایوب دهقانکار، سخنگوی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دقایقی پیش با حضور جمعی از اهالی رسانه برگزار شد. در این نشست دهقانکار با اشاره به آمار ارائه شده درباره نمایشگاه کتاب تهران، گفت: طبق آخرین گزارشی که تا پایان دومین روز نمایشگاه کتاب تهران به دست ما رسیده است کل فروش در دو روز اول نمایشگاه، حدود 130 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.
 
وی با بیان اینکه این آمار در سال گذشته 115 میلیارد ریال بوده است، گفت: همچنین تراکنش‌های امسال تا پایان روز دوم نمایشگاه بالغ بر 250 هزار تراکنش بود که نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.
 
دهقانکار افزود: البته بخشی از تراکنش‌ها مربوط به خرید و فروش نقد کتاب است که امکان دسترسی به آمار دقیق در این حوزه وجود ندارد.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به قطعی ناخواسته اینترنت در دو روز اول نمایشگاه نیز توضیح داد: این قطعی با در روند کار دستگاه‌های کارتخوان بی‌تاثیر نبوده است اما این قطعی برطرف شده و امروز ما هیچ گزارشی مبنی بر اختلال و قطعی دستگاه‌های کارتخوان نداشته‌ایم.
 
رشد استفاده از کارت ملی هوشمند
دهقانکار همچنین در سخنان خود به رشد استفاده از کارت ملی هوشمند به عنوان بن ‌کارت اشاره کرد و گفت:‌ امسال در دو روز اول نمایشگاه تعداد 25 هزار تراکنش داشتیم که خریداران از کارت ملی هوشمند استفاده‌ کرده‌اند که این آمار در سال‌های گذشته مسبوق به سابقه نبوده است.
 
وی افزود:‌ البته استفاده مردم از کارت ملی هوشمند رشد قابل توجهی داشته است، اینکه بتوانیم از فناوری‌های روز استفاده کنیم اقدام بسیار مناسبی است و امیدواریم با توجه به هزینه بالای تولید کارت‌های بانکی، در سال‌های آینده کارت هوشمند را جایگزین کارت بانکی کنیم.
 
رئیس شورای نظارت و ارزشیابی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره رشد استفاده از فناوری NFC نیز گفت: امسال استفاده از گوشی تلفن همراه برای خرید کتاب رشد مناسبی داشته است و در این زمینه طبق گزارش‌های ارسالی از 1000 تراکنش از طریق این فناوری انجام شده است.
 
نظارت تخلفات از طریق کمیته‌های داخلی
دهقانکار در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره میزان تخلفات نمایشگاه طی دو روز گذشته، گفت: سیاست ما بر این است دوستانی که بر فعالیت بخش‌ها نظارت دارند نقش شورای حل اختلاف را داشته باشند و اگر حل آن‌ها خارج از این موضوعات باشد از طریق کمیته‌ها این موضوعات را بررسی می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: اگر هم در مواردی کمیته‌ها و بخش‌ها به راه‌حل نرسند، پرونده‌ها به هیات رسیدگی به تخلفات ارجاع داده می‌شود که در نشست صبح فردا این پرونده‌ها بررسی خواهد شد.
 
سخنگوی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره سامانه متمرکز فروش نیز گفت: ما این سیستم را در نمایشگاه‌های استانی آزمایش کرده و پاسخ مثبتی از آن گرفته بودیم، حتی از قبل نمایشگاه نیز با 100 سیستم آن را شبیه‌سازی کردیم و الان هم این سامانه کار می‌کند و مشکل خاصی ندارد.
 
وی افزود: البته در برخی موارد مسائل فنی و تکنیکی رخ می‌دهد که به همین منظور تیمی از تکنسین‌ها و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و IT در دو بخش دانشگاهی و خارجی مستقر هستند و در صورت بروز مشکل به غرفه‌داران کمک می‌کنند.
 
دهقانکار درباره تمهیدات پیش‌بینی شده درباره این سیستم نیز گفت: قابلیت سوئیچ کردن به حالت قبلی برای ناشران وجود دارد و در صورتی که اختلالی ایجاد شود، آمادگی داریم در لحظه به حالت قبلی برگردانیم. البته امروز کارگروه نظارت بر فعالیت های اجرایی نمایشگاه موضوع را بررسی کرده و مشکل خاصی وجود نداشته باشد.
 
وی همچنین درباره سامانه پیامکی نمایشگاه نیز گفت:‌11 هزار پیامک از ناشران، بازدیدکنندگان و مدیران به سامانه 100003851 ارسال شده است که به برخی از این پیام‌ها رسیدگی آنی شده یا به کارگروه‌های نظارتی و معاونت اجرایی نمایشگاه ارجاع داده‌آیم.
 
وی همچنین درباره امکان تمدید ساعت بازدید از نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت:‌ما با سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار نمایشگاه مانند مصلا، پلیس راهور، آتش‌نشانی و .. هماهنگی کرده‌ایم تا در صورتی که استقبال مردم زیاد باشد ساعت‌ نمایشگاه تمدید شود.
 
دهقانکار همچنین با اشاره به گلایه برخی ناشران از عدم امکان دریافت غرفه نیز توضیح داد:‌ گلایه درباره تخصیص وجود داشت اما در مقاطعی متراژ غرفه‌ها دست ما نبود و این موجب شد ناشران گلایه‌هایی داشته باشند،‌ علاوه بر آن ضمن اینکه ساختار درونی مصلا و شبستان قدرت مانور ما را کم کرده بود.

همچنین در پایان این نشست خبری، ‌سید محمد طباطبایی، مدیر کمیته روابط عمومی درباره آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران در سخنانی گفت:‌ تا سال‌های گذشته بخشی با عنوان جمعیت‌شماری در زیرمجموعه کمیته روابط‌عمومی وجود داشت که نسبت به جمع‌آوری آمار بازدیدکنندگان اقدام می‌کردند اما عملا مشخص نبود که میزان آمار آن‌‌ها چیست؟
 
وی ادامه داد: در این زمینه من درخواست حذف این بخش را کردم زیرا نمی‌توان آمار دقیقی در این حوزه ارائه کرد و فقط پولی بیهوده خرج می‌شد، اما شاید بتواند از طریق آمار فروش به آمار بازدیدکنندگان رسید.

 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ توانستن است» تا 14 اردیبهشت 98 هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام  خمینی (ره) برپا است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها