چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۵
تاريخ و اسطوره‌ هفت‌خوان رستم در شاهنامه فردوسي

سيزدهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ فردوسي به «گفتار اندر هفت‌خوان رستم» اختصاص دارد و دكتر سجاد آيدنلو در اين‌باره در شهر كتاب مركزي، سخن خواهد گفت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سيزدهمين مجموعه از درس‌گفتارهايي درباره‌ فردوسي به شرح و تفسير هفت‌خوان رستم اختصاص دارد که با سخنراني دکتر سجاد آيدنلو برگزار مي‌شود.

بخش پادشاهي کيکاوس در شاهنامه، در بردارنده‌ بسياري از شيرين‌ترين و داستاني‌ترين افسانه‌هاي شاهنامه است. کيکاوس که صد و بيست‌سال پادشاهي مي‌کند، پادشاهي است کنجکاو، انديشه‌مند و نوجو که کاشف انديشه‌ها و افق‌هاي جهاني تازه است. شتافتن رستم به مازندران براي رهانيدن کيکاوس و سپاهش و گذر کردن از هفت‌خوان شگفت‌انگيز، از داستان‌هاي آغازين اين بخش از شاهنامه است.

فردوسي در شاهنامه اين هفت‌خوان را به زيبايي به تصوير كشيده است كه چگونه رستم براي رها کردن کيکاوس از بند ديوان، بر رخش نشست و به شتاب رو به‌راه گذاشت. رخش، شب و روز مي‌تاخت و رستم دو روزه راه را به يک روز مي‌بريد و بعد از گذشتن از هفت‌خوان كه خوان نخست بيشه شير، خوان دوم بيابان بي آب، خوان سوم جنگ با اژدها، خوان چهارم زن جادو، خوان پنجم جنگ با اولاد، خوان ششم جنگ با ارژنگ ديو و خوان هفتم جنگ با ديو سفيد است، رستم توانست كيكاوس را از بند برهاند و گروهي بسيار از ديوان و جادوان را برخاک هلاک اندازد.

علاقه‌مندان براي شركت در اين درس‌گفتار، مي‌توانند عصر امروز (چهارشنبه) 24 مهر،ساعت 30/16 به سالن اجتماعات شهر کتاب مركزي واقع در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي، طبقه اول مراجعه كنند.

نشست پيشين درس گفتارهاي فردوسي به «طنز در شاهنامه فردوسي» اختصاص داشت كه با سخنراني استاد منوچهر احترامي برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط