شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
نشست «بررسی تاریخ جنایی‌نویسی» برگزار شد

نشست «بررسی تاریخ جنایی‌نویسی» در قالب دومین جلسه جنایی‌خوانی کتابفروشی نشر رود با حضور محمدحسن شهسواری و مهام میقانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ دومین جلسه جنایی‌خوانی کتابفروشی نشر رود روز پنجشنبه (۴ بهمن‌ماه) با حضور محمدحسن شهسواری، مهام میقانی، نویسنده کتاب «در سیدخندان کسی را نمی‌کشند» و جمعی از علاقه‌مندان به این ژانر در کافه کتاب نشر رود برگزار شد.

محوریت این جلسه کتاب «بازگشت استاد رقص» نوشته هنینگ مانکل سوئدی با ترجمه جواد ذوالفقاری بود. جلسه با بررسی تاریخ جنایی‌نویسی از جنایی‌های غیرداستانی در قرن نوزده تا جنایی‌های داستانی اسکاندیناوی و آمریکایی تا شکل‌گیری کاراگاه‌های ژاپنی و بررسی جنبش نیوگیت که در آن مردمی که توان مالی شرکت در اپراها و تئاترها را نداشتند به دیدن صحنه اعدام در نیوگیت می‌رفتند و برخی شروع به داستان‌سرایی معدومین برای جلب مردم می‌پرداختند آغاز شد.

به‌دلیل سوئدی بودن نویسنده این موضوع مطرح بود که چرا کشورهای حوزه اسکاندیناوی که اساسا به امنیت معروف هستند باید رمان جنایی داشته باشند و با نقل قولی از مانکل مبنی بر این که اگر به موضوع کتاب مانند یک ماهی در رودخانه نگاه کنیم که نویسنده آن را صید می‌کند، تنها ماهی موجود در رود برای او، موضوع جنایی بوده است. پس مانکل در زیر خاکستر آرامش کشورهای اسکاندیناوی آتش شعله‌ور جنایاتی را می‌دیده که در نتیجه مهاجرت‌پذیری و در عین حال دور کردن آنها از هسته مرکزی شهری صورت می‌گرفته است. آنچه در سوئد اتفاق افتاده مواجهه نسل دوم مهاجرین و نئوناتزی‌هایی است ‌که در شکل جنایت در شهرها خود را نشان می‌دهد.

قرابت سرمای پذیرفته شده برای این کشور با ادبیات جنایی موضوع بعدی جلسه بود که بستر حضور کاراگاهی با برخی ویژگی کاراگاه‌های امریکایی را که عبارتند از ‌قلدر بودن، داشتن مشکل اقتصادی، حضور زنی در گذشته آنها، ظهور معشوقی شکست خورده و سیگاری یا الکلی بودن فراهم می‌کند. این کاراگاه‌، استفان لیندمان،  تنهاست، بدعنق است و به سادگی نمی‌خندد.

در نهایت در تحلیل سه بخش و ‌سرآغاز‌ سرانجام کتاب شیوه‌های کشف مسئله‌، نگاه کاراگاه، اصول شروع و پایان فصل‌بندی کتاب جنایی، دایره درست مجرمین بررسی شد‌.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها