محمود آموزگار در مراسم افتتاح کارگاه آموزشی مدیریت نشر و کتابفروشی مدرن با اشاره به اهمیت برگزاری این دورههای آموزشی، گفت: آلمان بعد از آمریکا و چین بیشترین گردش مالی در حوزه کتاب را دارد و نمونه و مدل مناسبی برای صنعت نشر ایران به شمار میآیند تا از تجارب آنها در این حوزه استفاده کنیم.
در ابتدای این مراسم، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به سابقه برگزاری این دوره آموزشی، گفت: سابقه همکاری با بخش آموزش نمایشگاه کتاب فرانکفورت به دورههای پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برمیگردد و طی سالیان گذشته سه دوره کارگاه برگزار شد و امروز شاهد آغاز به کار چهارمین کارگاه هستیم.
وی با بیان اینکه آخرین کارگاه در سال 1391 برگزار شده است، افزود: امسال در جریان برگزاری سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، موضوع برگزاری این کارگاهها مطرح شد و طی تعامل و رایزنیهایی که با نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشتیم، پیگیری و اجرای این موضوع را به عهده کمیسیون آموزش اتحادیه قرار دادیم.
آموزگار با اشاره به حضور دو استاد با تجربه صنعت نشر برای تدریس این حوزهها، گفت: آیریس هانشید؛ رئیس انجمن کتابفروشان آلمان و سیو بابلیتز؛ مدیر برنامهریزی و استراتژی انتشارات فیشر دو مهمان این برنامه هستند که موضوعات مختلف حوزه نشر و کتابفروشی را در سرفصلهای متنوع طی این سه روز ارائه خواهند کرد.
وی همچنین از بازدید این اساتید از کتابفروشیهای تهران خبر داد و یادآور شد: روز گذشته برای بررسی و تحلیل بهتر وضعیت کتابفروشیها، به شهر کتاب مرکزی، کتابفروشیهای خیابان کریمخانزند و کتابفروشیهای میدان انقلاب سر زدیم تا اساتید کارگاه دید بهتر و مناسبتری نسبت به صنعت نشر ایران داشته باشند.
آموزگار در بخش دیگر صحبتهای خود با اشاره به تجارب موفق آلمانیها در حوزه نشر، توضیح داد: کشور آلمان بعد از آمریکا و چین بیشترین گردش مالی در حوزه کتاب دارا هستند و به نظر میرسد نمونه و مدل مناسبی برای صنعت نشر ایران به شمار میآیند تا از تجارب آنها در این حوزه استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: خوب است بدانید اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان به صورت کاملا مستقل فعالیت میکند و دولت دخالتی در حوزه نشر ندارد بلکه این اتحادیه است که مجموعه دستگاهها و فعالیتهای این حوزه را هدایت میکند.
فرصتی برای تبادل تجربه
در بخش دیگر این مراسم، امیرمسعود شهرامنیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران که به نیابت از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم حضور داشت، در سخنانی گفت: این کارگاه میتواند به رشد و ارتقای فعالیتهای صنعت نشر ایران کمک کند و فرصتی است تا با صنعت نشر جهان در قالب سخنرانی و سمینار آشنا شویم.
وی ادامه داد: آلمان از کشورهایی است که ساختار صنعت نشر در این کشور بسیار مدرن و پیشرفته است و عنوان سوم گردش مالی دنیا و اقتصاد نشر در جهان را به نام خود کرده است و این تجربیات میتواند به کمک صنعت نشر ایران بیاید.
شهرامنیا همچنین بر لزوم بهرهگیری از تجربیات استادان نشر و کتابفروش آلمان در صنعت نشر کشور، تاکید و عنوان کرد: ساختار منظم نشر، شبکه توزیع بسیار هوشمند و تجاربی که طی این سالها به دست آمده باید در تعاملات و دورههای مختلف به ناشران ایرانی منتقل شود و این کارگاه گام خوب و مثبتی در این زمینه برداشته است.
وی یادآور شد: در طول سالهای گذشته، نمایشگاه کتاب فرانکفورت تلاش کرده در حد یک نمایشگاه منطقهای نباشد بلکه باید فراتر عمل کند و کمکحال صنعت نشر و نمایشگاههای کتاب کشورهای دیگر باشد.
شهرامنیا با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی، فرصتی برای تبادل تجربه صنعت نشر ایران و آلمان است، گفت: امسال شاهد هفتادمین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت بودیم و مجموعه تجربه اندوختهای در صنعت نشر، بخش توزیع و کتابفروشیهای آلمان است که میتواند الگوی خوبی برای حوزه نشر ایران به شمار آید.
تخصصسازی؛ هدف عمده کارگاهها
محمدرضا سالکی؛ رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دیگر سخنران این نشست بود که به ویژگیهای این کارگاهها اشاره کرد و گفت: همزمانی ارائه و ترجمه سخنرانیها از مهمترین ویژگیهای این کارگاه به شمار میآید و تلاش شده در ارتباط با اهالی نشر، این کارگاه زمینهای برای تعامل و تفکر گروهی به شمار آید و برای اعضا کاربردی باشد.
وی ادامه داد: تخصصیسازی دوره برای صنعت نشر ایران با توجه به ویژگیها و مختصات بومی نیز از دیگر ویژگیهای این دوره است که در تعاملاتی که پیش از برگزاری کارگاه با استادان داشتیم محقق شده است.
سالکی با اشاره به این تعاملات، توضیح داد: استادان این کارگاهها قبل از حضور در تهران، سوالاتی برای آشنایی بیشتر با صنعت نشر ایران داشتند که 18 سوال در حوزه نشر و 6 سوال در حوزه کتابفروشی مطرح شد که به نوعی تحلیل بازار ایران بود و میتوان ادعا کرد که این کارگاهها به صورت اختصاصی برای بازار ایران است.
وی همچنین از تعاملی بودن به عنوان یکی دیگر از ویژگیهای این کارگاهها نام برد و گفت: قرار است در تمام این جلسات، کارگاهها به صورت تعاملی و گروهی برگزار شود تا علاوه بر طرح موضوعات جدید، همکاران نیز سوالات خود را از کارشناسان و استادان در میان بگذارند و پاسخ بگیرند.
سالکی با بیان اینکه بازاریابی در حوزه نشر یکی از بحثهای جدی سومین روز کارگاه است، توضیح داد: با توجه به اهمیت بحث بازاریابی در حوزه نشر و غفلت بخش زیادی از ناشران از این حلقه مهم و اثرگذار مبحثی را به این موضوع اختصاص دادیم زیرا معتقدیم که بازاریابی کمک میکند که صنعت نشر خود را توسعه بدهیم.
وی تاکید کرد: نمایشگاه کتاب فرانکفورت دریچهای برای ورود به بازار جهانی خواهد بود و استفاده از تجارب کارشناسان و دستاندرکاران بخشهای مختلف آن زمینه را برای توسعه صنعت نشر ایران فراهم میکند.
ایدههای جدید در حوزههای نشر
آخرین سخنران این برنامه نیکی ترون؛ مدیر پروژههای بینالملل نمایشگاه فرانکفورت بود. او با اشاره به حمایتهای دولت آلمان از طرحها و برنامههای آموزشی، گفت: ما طی سالهای اخیر با حمایت مالی وزارت خارجه آلمان، دورههای مختلفی را در جنوب آسیای شرقی، اروپای شرقی، شمال آفریقا، خاورمیانه و ایران برگزار کردیم و خوشحالم که بار دیگر توانستیم در ایران کارگاه آموزشی برگزار کنیم.
وی افزود: برای ما اهمیت دارد که متخصصان و کارشناسان خود را برای تعامل تجربه در موضوعات آموزشی به کشورهای مختلف اعزام کنیم و در سایه این حضور ارتباطات کاری و آموزشی نیز داشته باشیم.
ترون همچنین از سه هدف کلی برای این کارگاهها نام برد و گفت: اولین و مهمترین هدف ما تاکید بر حق تالیف و کپیرایت است، اینکه این موضوع تا چه حد میتواند به عرضه کتاب سالم در بازار داخلی و جهانی کمک کند و در این زمینه بارها صحبت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: هدف دوم ما این است که میخواهیم ایدههای جدید و الهامبخشی در حوزه نشر و کتابفروشی ارائه کنیم تا برای فعالان این دو حوزه در ایران مفید و کاربردی باشد.
ترون با اشاره با سومین هدف این کارگاهها، گفت: نکته مهم دیگر این است که در این کارگاه سه روزه میخواهیم با همدیگر تعامل و گفتوگو داشته باشیم و در تلاشیم که این ارتباط کاملا دوسویه باشد و ایدهها و پیشنهادات خود را در ارتباط با هم بررسی کنیم.
کارگاههای آموزشی مدیریت نشر و کتابفروشی مدرن با همکاری اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت 13 تا 15 آبان در محل سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار و به شرکتکنندگان گواهینامه حضور اعطا میشود.
نظر شما