یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
دولت‌آبادی: صدا در کتاب «سحرگاه سوم» عنصری نمایشی است/ فدایی‌حسین: هنگام نگارش اثر از انتهای آن خبر ندارم

حسن دولت‌آبادی در مراسم رونمایی و تحلیل نمایشنامه «سحرگاه سوم» گفت: حسین فدایی‌حسین در این اثر شعار نمی‌دهد و می‌خواهد با المان‌ها و نشانه‌ها بگوید آدم‌ها خاکستری هستند و قرار نیست تمام مشکلات جهان حل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از حوزه هنری، مراسم رونمایی از تازه‌ترین نمایشنامه سید حسین‌ فدایی‌حسین در قالب کتابی با عنوان «سحرگاه سوم» امروز (یک‌شنبه 14 مردادماه) در حوزه هنری برگزار شد.

حسن دولت‌آبادی، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان، در این برنامه با بیان اینکه پیش از این واحدهای کودک و نوجوان، در بخش‌های مختلف هنری و ادبی حوزه هنری مرکز فعالیت داشتند، اظهار کرد: با تاسیس و راه‌اندازی حوزه هنری  کودک و نوجوان، این مراکز تجمیع شدند و در کنار هم فعالیت خود را ادامه دادند.

وی ادامه داد: در چند سال نخست فعالیت‌ها، تمرکز ما در دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری بر تولید محتوا بود. در همین راستا کتاب‌هایی درباره تئاتر کودک و همچنین نمایشنامه‌های کودک و نوجوان تولید و بخشی از این آثار را تا به امروز منتشر کرده‌‌ایم.

دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: مجموعه نمایشنامه‌هایی با عنوان «عروسک‌ها از بهشت می‌آیند» را به نویسندگان سفارش داده‌ایم و تاکنون 10 جلد از این مجموعه تهیه و تولید شده است. همچنین مسابقه‌ای تحت عنوان نمایشنامه‌نویسی كودک و نوجوان ویژه استعدادهای تازه در طول این سال‌ها راه‌اندازی کردیم و تمرکز ما در این مسابقه بر پرورش استعدادهای جوان عرصه نمایشنامه‌نویسی و همچنین تولید و چاپ نمایشنامه‌های کودک بومی بوده است.

دولت‌آبادی در ادامه سخنانش ضمن تشریح داستان نمایشنامه «سحرگاه سوم» اثر تازه حسین فدایی‌حسین، اظهار کرد: این نمایشنامه سرشار از نشانه و نماد است. این اثر دارای هفت صحنه است و صحنه اصلی و پایه‌ای آن قطار است. اما بنا بر ضرورت داستان، از صحنه قطار به صحنه‌های دیگر هم می‌رویم.

وی اظهار داشت: پس از خواندن این نمایشنامه، از بهره بردن فدایی‌حسین از صدا بسیار لذت بردم. صدا در این نمایشنامه کاراکتر و عنصری نمایشی است. صدا تنها رنگ نیست. به موازات تکامل یافتگی کاراکترها و انسان‌ها، که از جایی شروع می‌شوند و به تکامل می‌رسند، صدا هم در این نمایشنامه از جایی شروع می‌شود و به تکامل می‌رسد.

دولت‌آبادی با تاکید بر اینکه ریتم در شعر و موسیقی تکرار شونده است، گفت: در تئاتر اصطلاح ریتم به کار نمی‌رود، بلکه از اصطلاح ضرباهنگ استفاده می‌کنیم. ضرباهنگ سیری پیش‌برنده دارد و در داستان و نمایشنامه هم شاهد ضرباهنگ هستیم. فدایی‌حسین نیز در این اثر، صدای قطار را با ضرباهنگی دقیق، به تکامل می‌رساند.

این نمایشنامه‌نویس همچنین گفت: فدایی‌حسین شعار نمی‌دهد و می‌خواهد با المان‌ها و نشانه‌ها بگوید آدم‌ها خاکستری هستند و قرار نیست تمام مشکلات جهان حل شود.
 
حسین فدایی‌حسین نمایشنامه‌نویس، مدرس و منتقد عرصه تئاتر کودک و نوجوان نیز درباره انتشار نمایشنامه تازه‌اش توسط نشر سوره مهر، اظهار کرد: در زمانه‌ای که کتاب کمترین ارزش را در جامعه به عنوان یک محصول فرهنگی دارد، حوزه هنری همت والایی برای انتشار و تبلیغ کتاب داشته است. امروزه کمتر ناشری پیدا می‌شود که برای آثارش رونمایی و نشست‌های معرفی و نقد برگزار کند.

وی افزود: نمایشنامه «سحرگاه سوم» را طی سفارشی از سوی حوزه هنری استان تهران نوشتم. سفارش نگارش یک اثر نیز فرصت و انگیزه خوبی است تا بتوان با فراغ بال به تولید یک اثر هنری دست زد. این روزها، نویسندگان آثارشان را می‌نویسند و سپس به دنبال ناشر و محلی برای انتشار می‌گردند. اینکه درباره موضوعی سفارش کار داده می‌شود، نشان دهنده اهمیت موضوع است.

فدایی‌حسین همچنین گفت: امیدوارم انتشار این‌گونه آثار بتواند گامی در مسیر توسعه تفکر شیعه باشد. تلاش داشته‌ام تا در این نمایشنامه اتفاقی مهم در تاریخ اسلام را به گونه‌ای روایت کنم که تاثیرش در زندگی امروز مشخص شود.

وی با اشاره به بهره‌گیری‌اش از صدا در نمایشنامه «سحرگاه سوم» نیز گفت: صدای قطار عنصری مهم در این نمایشنامه است. انتخاب قطار به عنوان بستر کار در راستای پیشبرد قصه است و مسیری که شخصیت‌ها به وسیله قطار طی می‌کنند به ضرورت داستان شکل گرفته است.

این نمایشنامه‌نویس همچنین گفت: بسیاری از نشانه‌ها و نمادهایی را که آقای دولت‌آبادی در تحلیل این اثر برشمردند در هنگام نگارش آن و از پیش تعیین نکرده بودم. تنها عناصر نمایشنامه را انتخاب می‌کنم و وقتی عناصر به درستی انتخاب و طراحی شد، خود را به دست داستان و شخصیت‌ها می‌سپارم و آن‌ها مرا به پیش می‌برند. در واقع وقتی شروع به نگارش اثر می‌کنم، از انتهای آن خبر ندارم.

وی همچنین گفت: دیالوگ‌هایی که در نمایشنامه برای شخصیت‌ها نوشته می‌شود باید پیش از مخاطب، خود نویسنده را به وجد بیاورد و برایش جالب باشد. من به جزئیات اتفاقاتی که قرار است در نمایشنامه‌ام رخ دهد واقف نبودم و معتقدم اگر نویسنده از پیش تمام ساختار و جزئیات اثرش را بداند، آن اثر دارای جذابیت و کشش لازم از نگاه مخاطب نخواهد بود.

گفتنی است‌، نمایشنامه «سحرگاه سوم» به قلم سید حسین‌ فدایی‌حسین به همت حوزه هنری کودک و نوجوان توسط انتشارات سوره مهر در 48 صفحه چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها