وی با اشاره به نحوه دسترسی به این کتاب گفت: نسخه اصلی این کتاب از سوی سایت آمازون به من معرفی شد و زمانی که شروع به خواندن آن کردم بنابر تجربیاتی که در این حوزه داشتم تمایل اینکه دیگر پزشکان حتی عموم مردم از آن لذت ببرند را پیدا کردم.
معتمد گفت: بهبود رابطه پزشکان با بیماران یکی از دغدغههای اصلی برخی از پزشکان است که برای بهبود این رابطه نیازمند فرهنگسازی برای هر دو طرف این جریان هستیم.
این پزشک متخصص درباره بازخوردی که از سوی پزشکان داشته خاطر نشان کرد: متاسفانه و یا خوشبختانه از سوی پزشکان انتقادی دریافت نکردم و بیشتر بازخورد مثبت را از سوی مخاطبان عام داشتم.
نویسنده کتاب«آنچه شما میگویید، آنچه پزشک میشنود» در پاسخ به این سوال که چقدر مطالب آورده شده در این کتاب به جامعه پزشکی امروز مرتبط است و همخوانی دارد گفت: در ابتدا فکر میکردم به علت اختلافات فرهنگی که با کشور نویسنده داریم چندان نتوان با مثالهای آورده شده ارتباط برقرار کنیم و شاید قابل تعمیم به شرایط کشور ما نباشد. اما هرچه جلوتر رفتم متوجه شدم که در واقع محتوا یکسان است و میتوان مثالها را به شرایط فعلی جامعه پزشکی خودمان هم نیز تعمیم داد.
معتمد گفت: مشکل اساسی و جدی که در جامعه پزشکی وجود دارد یعنی هم پزشکان و بیماران را دربرمیگیرد و آن این است که بیماران پزشک را حامی خود نمیبینند و بیماران احساس میکنند که پزشک در جبههای مقابل او است در واقع وحدت نظر بین بیماران و پزشکان در جامعه ما به ندرت رخ میدهد.
به گفته این متخصص قلب پزشکان هم برای اینکه در گیر دادگاههای پزشکی نشوند محافظهکارانهتر عمل میکنند و این مسئله باعث میشود بیماران از این رفتار رضایت کافی نداشته باشند.
معتمد خاطرنشان کرد: هدف من از ترجمه این کتاب این بود که باید این فکر جا بیفتد که پزشکان و مردم در یک جبهه و در یک سو قرار دارند. در واقع این کتاب یک قضاوت همهجانبه است.
وی در ادامه از ترجمه دو کتاب دیگر درباره پزشکان و عوامل تاثیرگذار بر فعالیت آنها خبر داد و گفت: دو کتاب دیگر از این نویسنده به رشته ترجمه در آمده است که یکی از آنها در آیندهای نزدیک منتشر خواهد شد و دیگری در مرحله ویراستاری است. در کتاب اول که هنوز عنوان آن مشخص نشده است نویسنده به تاثیراتی که احساسات پزشک بر نحوه درمان وی میگذارد توجه داشته است.
نظرات