شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
چاپسا به کمک صنعت چاپ آمد

سایت چاپسا، پرتالی کارآفرین برای دست‌اندرکاران گرافیک و چاپ است تا با ارائه تجربیات خود، درآمدی کسب کنند و از دانش و تجربیات حوزه چاپ خود به دیگران بهره بدهند، این سایت به تازگی فعالیت خود را برای فعالان حوزه چاپ آغاز کرده است.

بهرام عفراوی؛ مدیر سایت چاپسا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: چاپسا پرتالی است که در آن می‌توان تجربیات خود را برای دیگران گذاشت و از تجربیات دیگران یاد گرفت و فضایی برای تبادل تجربیات ارزشمند در قالب آموزش‌های کوتاه به شکل کتابچه‌های حدود 6 صفحه‌ای و ویدیوهای حدود 8 دقیقه تا 15 دقیقه است.
 
وی با اشاره به آموزش‌ موارد خاص در این سایت، افزود: سال‌ها بود که در چاپخانه‌ها شاهد خرابی‌های بسیاری در چاپ بودم، مشکلاتی که موجب خسارت‌های زیادی به طراحان گرافیک، کارفرمایان و در مقیاس کلان به کشور وارد می‌کرد، از همان سال‌ها دنبال این مسئله بودم که ای کاش می‌شد این تجربیات و این اتفاق‌ها به گوش فعالان دیگر می‌رسید تا آن‌ها همین اشکال را تکرار نکنند.
 
عفراوی افزود: مدتی پرتالی آماده کردیم به نام "ویکی پرینت"، اما ساختار آن پیچیده بود و به دلیل عملی نبودن آن را کنار گذاشتیم، در همان سال‌ها که دفتر امور چاپ فعال بود و اتفاق‌های خوبی برای چاپ در دست اجرا بود، پیشنهاد و طرح‌هایی برای ارائه این تجربیات به صنعت داشتم، اما سرعت تغییرات در سیستم‌های دولتی همه‌ طرح های داده شده را معطل گذاشت و بعد از آن هم به نظر من دفتر امور چاپ و فعالیت‌هایش رو به افول گذاشت و هیچ اتفاق خاصی در آن نیفتاد.
 
وی با بیان اینکه چاپسا برای همین نیاز پس از یک سال بررسی مجدد طی 3 ماه راه‌اندازی شد، گفت: این روزها افراد فرصت مطالعه بلند مدت را ندارند و همه به دنبال اطلاعات خلاصه شده و اصل مطلب هستند، در چاپسا نیز به همین نیازها پاسخ داده شده برای مثال اگر یک طراح گرافیک می‌خواهد کار 5 رنگ را برای چاپ آماده کند یا قصد دارد در کار خود از طلاکوب استفاده کند و یا جلوه‌های خاصی مد نظرش است را در آموزش‌های این سایت خواهد دید.
 
عفراوی تاکید کرد: زمانی که دوره‌های آموزشی مختلف در کشور برگزار می‌کنم متوجه حضور مشتاقان زیادی از سراسر ایران هستم و گاهی باورش برایم سخت است که از بوشهر، خوزستان، اصفهان، مشهد، همدان، تبریز و حتی از شهرهای کوچکتر با تحمل سختی فراوان برای دوره‌های یک روزه حضور پیدا می‌کنند و دوباره برمی‌گردند.
 
به گفته وی، این شکل گاهی با برگزاری دوره های کوتاه مدت در شهرهای دیگر مرتفع می‌شد اما همچنان برای نقاط دیگر وجود داشت، در چاپسا دوره های آموزشی به شکل بسته های آموزشی مختلفی تدوین شده و همچنان در دست تدوین است تا دست‌اندرکاران حوزه چاپ سراسر ایران بتوانند به راحتی آموزش‌های غیرحضوری را در شهر خود داشته باشند و در انتها در آزمون آنلاین شرکت کرده و گواهینامه دوره را دریافت کنند.
 
عفراوی باب یان اینکه برگزاری آزمون هم از مواردی است که در چاپسا در نظر گرفته شده است، یادآور شد: کتابچه‌های آموزشی ویدیوهای آموزشی، فیلم کاربردی یا به عبارتی تمپلیت‌های ایرانی و کاربردی، برگزاری آزمون بسته دوره های آموزشی، همه در موضوع گرافیک، چاپ و بازاریابی تبلیغات در این سایت گنجانده شده است. علاوه بر این در حال ارائه کتاب‌های این حوزه نیز هستیم و در حال حاضر با مجموعه کتاب‌های خودمان آغاز کرده‌ایم و حتی بخشی نیز به کتاب‌های انگلیسی مرتبط اختصاص دارد.
 
وی همچنین درباره عملکرد سیستم چاپسا توضیح داد: چاپسا با این دید و نگرش به وجود آمده است که هر کدام از ما تجربیات ارزشمندی داریم که می‌تواند به دیگران کمک کند تا کمتر دچار مشکلات کاری شده و سریعتر با رشد و ترقی، حرفه‌ای شوند، هر کسی می تواند در سایت عضو شده، تبدیل به تولیدکننده محتوا شود و تجربیات کاری خودش را در هر بخشی از فرآیند گرافیک و چاپ که هست به شکل ویدئو، کتابچه یا ... در سایت قرار دهد و برای آن یک قیمت تعیین کند و با دسترسی که در سایت دارد به راحتی می توان آمار تمام تولیدات خود را داشته باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها