سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
اهل سنت و تشیع در 90 درصد احکام و شریعت اتفاق نظر دارند

ماموستا اقبال بهمنی، در حاشیه نمایشگاه کتاب سنندج، با اشاره به اهمیت وحدت شیعه و اهل سنت، گفت: اهل سنت و تشیع در 90 درصد احکام و شریعت اتفاق نظر دارند و تنها 10 درصد اختلاف نظر وجود دارد که این هم طبیعی است. این مشترکات را ما در قالب کتاب‌هایی چاپ کرده و در اختیار علمای شیعه و اهل سنت قرار داده ایم.

ماموستا اقبال بهمنی، رئیس مرکز بزرگ اسلامی سنندج در حاشیه هفتمین نمایشگاه کتاب استانی کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیان کرد: با توجه به اینکه اسلام، فرهنگ غنی دارد و این فرهنگ توسط علمای قرون گذشته، از متن قرآن و سنت استخراج شده است، آن متون اصلی که در گذشته علما و دانشمندان مطالعه می‌کردند، باعث می‌شد مردم و به ویژه علما باهم بیشتر مدارا داشته باشند، می‌توانستند فکر یکدیگر را بخوانند، لذا دانشمندی که می‌توانست فکر دانشمند دیگری را بخواند، هیچ‌وقت علیه او فتوا نمی‌داد و نمی‌گفت شما مشرک و کافر هستید.
 
این عالم اهل سنت ادامه داد: امروز یکی از خلأهای جامعه، کم شدن مطالعه و به ویژه مطالعه منابع اصیل اسلامی است. دشمنان اسلام از میان کتاب‌های ما، تیترهایی را استخراج و از طریق فضای مجازی به خورد جوانان می‌دهند و این اعمال از سوی برخی عالم نماها باعث شده داعش، القاعده و تکفیر بوجود بیاید. این نمایشگاه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی را به فال نیک می‌گیرم، چرا که باعث می‌شود مردم و جوانان به کتاب و کتابخوانی رو آورند و از فکر تکفیر و امثال آن دور شوند.
 
ماموستا اقبال بهمنی، درباره مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز بزرگ اسلامی سنندج گفت: مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سال 1358 به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، برای اجتماع روحانیون اهل سنت تشکیل شد. این مرکز در چهار بعد و محور اصلی به فعالیت می‌پردازد. بخش نخست مربوط به شورای روحانیت متشکل از تعدادی از علمای تراز اول کردستان است که به استفتائات مردم اهل سنت (شافعی) ساکن در منطقه و در زمینه های مختلف از جمله فقهی، حقوقی پاسخ می‌دهند. بخش دیگری از مرکز، به آموزش، پذیرش و ساماندهی طلبه ها و مدیریت حوزه‌های علمیه کردستان اختصاص دارد. سومین بخش به ساماندهی امور مربوط به مساجد و امام جماعات اهل سنت می‌پردازد. حدود سه هزار مسجد در استان کردستان وجود دارد، تغذیه فرهنگی مساجد، مدارس و ماموستاها و بیمه ماموستا از سوی مرکز انجام می‌شود.
 
وی اظهار کرد: مرکز بزرگ اسلامی، دارای یک کتابخانه بزرگ با منابع اصیل و معتبر است. تمام منابع اهل سنت به ویژه شافعی، در این کتابخانه جمع‌آوری شده است. سایت «شافعی نیوز» هم از سوی مرکز راه‌اندازی شده که تمامی منابع و مراکز شافعی در این سایت بارگذاری شده است. هر کدام از علما و دانشمندان که می‌خواهند به هر منبعی در این زمینه دسترسی داشته باشند از طریق این سایت امکان پذیر است. امام شافعی یکی از علمای محب اهل بیت پیامبر (ص) و از علمای معتدل است. مرکز بزرگ اسلامی کنگره‌هایی در استان های مختلف ایران حتی در کشور مالزی و سلیمانیه عراق برای امام شافعی برگزار کرده است. این مرکز زیر نظر نماینده مقام معظم رهبری در استان کردستان اداره می‌شود.
 
رئیس مرکز بزرگ اسلامی سنندج، ادامه داد: در استان کردستان در حوزه وحدت سه فعالیت اصلی داریم. با مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی در ارتباط هستیم. در این زمینه همایش ها و کنگره هایی در استان برگزار می‌شود و علمای اهل سنت و علما و حوزه‌های تشیع از قم و دیگر استان ها دعوت می‌شوند و دیدگاه‌های هر دو مطرح می‌شود.
 
ماموستا اقبال بهمنی، گفت: اهل سنت و تشیع در 90 درصد احکام و شریعت اتفاق نظر دارند و تنها 10 درصد اختلاف نظر وجود دارد که این هم طبیعی است. این مشترکات را ما در قالب کتاب‌هایی چاپ کرده و در اختیار علمای شیعه و اهل سنت قرار داده‌ایم. همچنین بخش دیگری از فعالیت در این زمینه به بازدید علمای اهل سنت از مراکز شیعه و حوزه‌های قم و دیگر شهرها و بازدید مراجع و علمای اهل سنت از مراکز اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها