پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
نکوداشت بزرگان فرصتی برای کاهش گسست نسلی و هویتی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین تجلیل از علامه خفری، گفت: نکوداشت بزرگان که امروز به نام یکی از آن‌ها جمع شده‌ایم، می‌تواند با نگاه‌های مختلف دیده شود. بزرگداشت و تجلیل از بزرگان و مفاخر فرصتی است تا گسست نسلی و هویتی را کاهش دهیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، امروز (پنجشنبه 10 اسفندماه) در همایش بزرگداشت علامه خفری در دانشگاه جهرم فارس، بیان کرد:‌ نکوداشت بزرگان که امروز به نام یکی از آن‌ها جمع شده‌ایم، می‌تواند با نگاه‌های مختلف دیده شود. یک نگاه این است که ما از شخصیتی که عمر خود را برای اندیشه، حکمت و فرزانگی گذرانده، تعظیم شعائر می‌کنیم و عالم دینی و متفکر اندیشه خود یکی از شعائر اسلامی است.
 
وی ادامه داد: نگاه دومی که می‌توان به این مفاخر داشت این است که این نوع گرامیداشت‌ها، همایش و تجمع‌ها، فرصتی را فراهم می‌کند تا گسست نسلی و هویتی خود را کمتر کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نسلی که ریشه‌های خود را کمتر می‌شناسد در معرض تندبادها و طوفان‌ها قرار دارد و در معرض این است که در زمین خود خانه نسازد و در زمین دیگران بنا بسازد، اما نسلی که ریشه و گذشته خود را بشناسد و باور کند، در زمین خود می‌کارد و درو می‌کند.
 
صالحی افزود: بنابراین وقتی بزرگانی از جمله علامه خفری را مورد تجلیل قرار می‌دهیم، نسل جوان می‌فهمد این سرزمین چه گذشته‌ای داشته است از جمله علامه خفری شخصیتی که در حوزه‌های گوناگون نام‌آور بوده است.
 
وی اظهار کرد: با برگزاری همایش و بزرگداشت‌ها فرصت بازخوانی اندیشه‌ها را پیدا می‌کنیم که برای امروز و فردا نیز مفید است. این‌ها صرفا تاریخ نیستند، بلکه می‌توانند امروز، حال و فردای ما را بسازند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: کسانی مانند علامه خفری از کسانی هستند که می‌توانند سوژه این نگاه باشند که چگونه می‌توانیم نقبی به گذشته برای ساختن حال و آینده بزنیم، نه صرفا با این نگاه که گذشته ما پرافتخار است که هست، بلکه با این نگاه که چگونه می‌توان گذشته پرافتخار را به فردای پرافتخار وصل کرد.
 
صالحی بیان کرد: به‌نظر می‌آید شخصیت‌هایی از جمله علامه خفری با توجه به حوزه‌هایی که به آن پرداخته و نیز حضور در آن دوره تاریخی خاص، به ما برای این بازخوانی کمک می‌کنند. نقش علامه خفری در عقلانیت توحیدی خیلی قابل توجه بوده است.
 
وی ادامه داد: اگر اسلام، اسلام عقلانیت است و دیانت ما دیانت عقلانیت است، این عقلانیت از مسیر عقلانیت ترجمانی به سمت یک عقلانیت توحیدی حرکت می‌کند و نزدیک‌تر می‌شود که جانمایه تمدن‌سازی اسلامی شکل می‌گیرد و ما چگونه می‌توانیم به عقلانیت توحیدی برسیم که هم جهان، هم معرفت و هم انسان و عناصر آن را واحد و متحد ببینیم. آنچه انقلاب اسلامی آفرید و امام راحل آن را ادامه داد، ایجاد یک مقطع جدید در عقلانیت بود و آن عقلانیت توحیدی نظری و عملی است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: عقلانیت توحیدی تا قبل از انقلاب اسلامی بیشتر در فضای معرفت و انسان بود، اما امام راحل معارفی که از اندیشه‌های جهرمی‌ها، خفری‌ها و ملاصدراها برگرفت را به بطن جامعه و مسیر زندگی اجتماعی کشاند و این معارف آن بود که زندگی اجتماعی و سیاست را هم باید موحدانه کرد. امام راحل عقلانیت توحیدی را از حکمت نظری به سمت حکمت عملی سوق داد و برای آن نظریه‌سازی کرد و در مقام عمل به شروع این اتفاق پرداخت.
 
صالحی تصریح کرد: اسلام دین عقلانیت است، اما اسلام دوره‌های عقلانیت ضدجاهلیت، عقلانیت توحیدی و تکثرگرا، عقلانیت توحیدی نظری و عقلانیت توحیدی نظری و عملی را گذارنده است.
 
همایش دوروزه بزرگداشت علامه شمس‌الدین محمد خفری، منجم و فیلسوف ایرانی قرن نهم هجری، در روز نخست در بخش خفر شهرستان جهرم با حضور اندیشمندان برگزار شد و در دومین روز آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس و جمعی دیگر از اندیشمندان حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها