یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
عکاس اختصاصی ژاک شیراک کتابی درباره او نوشت

کریستین بویه، گزارشگر فرانسوی و عکاس اختصاصی ژاک شیراک، مجموع 150 عکس و 30 مشاهده شخصی از رئیس جمهور اسبق فرانسه را در قالب کتابی به نام «ژاک شیراک، یک زندگی برای فرانسه» منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، کریستین بویه، عکاس و خبرنگار فرانسوی درباره کتاب جدید خود «ژاک شیراک، یک زندگی برای فرانسه» می‌گوید: «هدفم جمع‌آوری تمام عکس‌های رئیس‌جمهور محبوب فرانسه بود. این کتاب حاوی 150 عکس از ژاک شیراک و 30 مشاهدات شخصی من از اوست.»

این کتاب سومین اثر از سه‌گانه بویه درباره رئیس‌جمهور سابق فرانسه است؛ نخستین کتاب این سه‌گانه «ژاک شیراک یک عشق برای فرانسه» نام داشت که در سال 1987 میلادی منتشر شد و کتاب دوم، «ژاک شیراک:گوش به فرانسه» در سال 1995 میلادی روانه بازار شد.کریستین بویه پیش از آن‌ که به درخواست شیراک عکاسی اختصاصی وی شود، سردبیر مجله «جور دو فرانس» بود.

 او دو سال را صرف جمع‌آوری تمام عکس‌هایی که از شیراک داشته کرده است و برنادت شیراک، همسر ژاک شیراک نیز عکس‌های از آلبوم‌های شخصی همسرش را در اختیار او قرار داده است.بویه می‌گوید هدفش روایت زندگی شیراک از خلال عکس‌ها و مشاهدات زندگی شخصی او بوده است.

کریستین بویه درباره رابطه شیراک با عکاسان می‌گوید: «او رابطه خوبی با عکاسان و فیلم‌برداران دارد. عکسی در سال 1989 میلادی از او گرفته شده، که او را در کنار عکاسان دیگر نشان می‌دهد. من هم در سمت راست او ایستاده‌ام. همان جا بود که به او گفتم احساس خستگی می‌کنم و او خطاب به من گفت، منم هم همین‌طور؛ بیا کمی استراحت کنیم. این عکس همان جا گرفته شد که خود گویای رابطه نزدیک و صمیمانه ما با یکدیگر بود.»

عکاس شیراک درباره ارتباط دوستانه‌اش با رئیس‌جمهور سابق فرانسه می‌گوید: «شیراک را از سال 1969 میلادی می‌شناسم. یکی از نخستین عکاس‌های او بودم. من در کنار روسای جمهور دیگری نیز بوده‌ و کار کرده‌ام؛ از ژنرال دوگل گرفته تا فرانسوا میتران، اما ارتباطم با شیراک عجیب و خاص بود. از نزدیک شاهد پیشرفت سیاسی او بودم. ما با هم همدل بودیم و او  چند بار از من دعوت کرد. او یک مرد بود؛ یک مرد واقعی و دارای شخصیتی اصیل. هیچ وقت بد خلق ندیدمش. وقتی از موضوعی راضی و خشنود نبود فقط می‌گفت: خوب نبود.»

عکس دیگری در کتاب، شیراک را زمانی که شهردار پاریس بود در کنار فرانسوا میتران، رئیس جمهور اسبق فرانسه نشان می‌دهد. کریستین بویه درباره این عکس می‌گوید: «این یک عکس تاریخی است که در سال 1994 میلادی گرفته شده است. آن روز به مناسبت پنجاهمین سالگرد آزادسازی فرانسه جشنی به پا بود. آن‌جا شنیدم که فرانسوا میتران به شیراک که نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شده بود، گفت: آماده شو؛ حالا نوبت توست. من به تو کمک می‌کنم و می‌دانم که پیروز میدان خواهی شد.»

کریستین بویه که در ماه ژانویه سال جاری دیداری با شیراک داشت، درباره این ملاقات می‌گوید: « او دیگر آن مردی نیست که ما می‌شناختیم. 85 ساله شده و به سختی راه می‌رود؛ با این‌همه هنوز سرپا و هم‌چنان شوخ‌طبع بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها