فتحالله فروغی، مدیر مسئول انتشارات شورا، برای مطالعه آخر هفته، کتاب «دانشآموز یک دقیقهای» را به نوجوانان پیشنهاد داد و گفت که این کتاب هدف از مطالعه و شیوه صحیح آن را به دانشآموز میآموزد.
وی افزود: کتاب «دانشآموز یک دقیقهای» کتابی است با محتوای ترکیبی- روانشناسی- تربیتی، که سعی دارد به سبکی نو و با بهرهگیری از شیوههای جدید مطالعه، به دور از توضیح زیاد، در حداقل زمان و از طریق روشهای روزآموزشی به دانشآموزان دبیرستانی روش مطالعه درست و بهینه را آموزش دهد. نویسنده در این کتاب سعی دارد به دانشآموز، هدف از مطالعه و شیوه صحیح آن را همراه با ایجاد انگیزه در وی بیاموزد.
فروغی بیان کرد: هدف از تألیف این کتاب بنابرآنچه مؤلف بیان کرده است، این است که از طریق مطالعه این کتاب خواننده (که دانشآموز است) ابعاد خودشناسیاش تقویت شود و خودش و اهداف کارش را بشناسد تا از طریق اینگونه شناختها زاویه دید و سطح معرفتی او مورد ارزیابی قرار گیرد و به یک منش منجر شود.
به گفته مدیر انتشارات شورا، خواندن این اثر یک شروع است برای افزایش حوزههای نگرشی و مهارتی دانشآموزان. هر چند مخاطب اصلی این کتاب دانشآموزان هستند؛ اما لازم است خانوادهها برای بهرهمندی بیشتر به فرزندانشان در اینباره کمک کنند.
فروغی در ادامه سخنانش به اهمیت بالابردن سطح مطالعه در جامعه اشاره کرد و گفت: نکته مهمی که مایل هستم به آن اشاره کنم، این است که اگر چه درباره بیرونقی مطالعه در جامعه ما صحبت زیادی شده است و همه اتفاق نظر دارند که باید کوشش شود تا سطح مطالعه و خواندن در جامعه افزایش یابد ولیکن به اعتقاد من باید به این موضوع هم توجه کرد و آموزش داد که کودکان و نوجوانان ما باید مطالعه هدفمند را مد نظر داشته باشند.
وی اضافه کرد: باید هدف از مطالعه روشن باشد. باید خواننده از خودش سؤال کنند که هدف از مطالعه این اثر چیست و برای چه هدفی این کتاب را انتخاب و مطالعه میکند؟ چرا که هدفمندی عین مطالعه است و نمیتوان آنها را از هم جدا کرد. تا هدفی مشخص نشود، مطالعه معنایی پیدا نمیکند.
مدیر نشر شورا گفت: بنابراین برای مطالعه میتوان این تعریف را داد که مطالعه در معنای دریافت و کسب هدفهای مشخص است و ما باید به دانشآموزانمان کمک کنیم تا خوانندگان و مطالعهکنندگان با هدف باشند و کتاب «دانشآموز یک دقیقهای» در اینباره هم به دانشآموزان کمک میکند.
نظر شما