شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
رسانه؛ رکن سوم امنیت ملی کشور است/رسانه مولد می‌خواهیم نه دلال

سید عباس صالحی، در مراسم افتتاح بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات بر لزوم تقویت جایگاه رسانه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین افتتاح بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

سید عباس صالحی ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در دولت یازدهم بر اهمیت کارکرد رسانه‌ها در شرایط فعلی کشور و الزام تقویت بخش خصوصی در حوزه رسانه تاکید کرد و گفت: این دوره از نمایشگاه مطبوعات که در ماه‌های نخستین استقرار دولت دوازدهم برپا می‌شود طلیعه و نقطه عطف جدیدی را اهل رسانه است.
 
وی ادامه داد: در دولت یازدهم گام‌های قابل توجهی در حوزه مطبوعات برداشته شد که البته در حد توان و توشه دولت بود و کفاف شأن و جایگاه رسانه را نداشت. اما با این‌حال در حوزه توسعه مطبوعات شاهد اتفاقات قابل توجهی بودیم.
 
صالحی با اشاره به برخی آمار و ارقام در زمینه مطبوعات و رسانه‌ها گفت: بعد از انقلاب اسلامی مجموعاً 15هزار مجوز رسانه و مطبوعات داشتیم که 56درصد از آن در دولت یازدهم صادر شده است. همچنین مدیران مسئول زن از رقم 7درصد در ابتدای دولت یازدهم به 13درصد در ابتدای دولت دوازدهم رسیده است و تعداد رسانه‌های برخط در این‌بازه زمانی از 200 رسانه به 2هزار و 800 رسانه رسیده است.
 
صالحی ضمن بیان اینکه دست دولت یازدهم در اجرای پاره‌ای از مسایل بسته بود و هنوز نیز چنین محدودیت‌هایی وجود دارد اظهار داشت: باوجود محدودیت‌های موجود اتفاقات حمایتی خوبی را در دولت قبل از رسانه‌ها شاهد بودیم که از جمله آنها می‌توان به ارتقای تعداد بیمه‌شدگان اهل رسانه از 5هزار نفر به 16هزار نفر اشاره کرد. همچنین نظام حمایتی از رسانه‌ها در این دوره دارای شفافیت ویژه‌ای بود آنچنان که همه می‌توانستند گام‌های برداشته شده در راستای حمایت از مطبوعات را ببینند.
 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیگیری مباحث مربوط به قانون مطبوعات و لایحه‌های تبلیغات بازرگانی در نشست کابینه دولت گفت: نمایشگاه پیش‌رو جشن ملی مطبوعات است و اصحاب رسانه می‌توانند زیر یک سقف تنفس و تکلم داشته باشند و با مردم به‌صورت مستقیم تماس برقرار کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در آغاز دولت دوازدهم پاره‌ای از موارد در حوزه رسانه وجود دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد که از جمله آنها تقویت بنیه ملی رسانه است با این توضیح که اگر تا دیروز غذا و سلاح دو رکن امنیت ملی بود امروز رسانه رکن سوم است.
 
وی تاکید کرد: همان‌طور که جامعه بی‌سلاح و بی‌غذا در معرض تهدید است جامعه بی‌رسانه و فاقد قدرت انتشار سریع اخبار و تحویل خبر با تهدیدهای عمده‌ای مواجه است.
 
صالحی گفت: در شرایطی که شاهد گسترش تکنولوژی‌های جدید هستیم رسانه‌های غیرحرفه‌ای در حال گسترش‌اند. این گسترش می‌تواند فرصت باشد اما اگر گسترش رسانه‌های غیرحرفه‌ای بخواهد فعالیت رسانه‌های حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار دهد تهدید امنیت ملی به‌شمار می‌آید و امروز احتمال این تهدید وجود دارد. اگر مرجعیت رسانه‌های حرفه‌ای تحت‌الشعاع آشوب‌های غیرحرفه‌ای قرار گیرد رکن سوم امنیت ملی که رسانه است به ‌مخاطره می‌افتد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت توجه حاکمیت به تقویت رسانه‌ها خاطرنشان کرد:‌ یکی از نکات قابل توجه و لازم در این حوزه تقویت رسانه‌های خصوصی است که البته در دولت قبل قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شد. آنچنان‌که به هیچ سازمان و نهاد دولتی مجوز روزنامه و هفته‌نامه داده نشد و یارانه رسانه‌های دولتی نیز قطع شد حتی در همین نمایشگاه تعرفه اجاره غرفه‌های دولتی دوبرابر غرفه‌های خصوصی است.
 
صالحی با بیان‌ اینکه البته این سطح از حمایت کافی نیست ادامه داد: همان‌طور که در عرصه صنعت و تجارت شاهد اقدامات مثبتی از سوی دولت برای تقویت بخش خصوصی بوده‌ایم در رسانه نیز به اقدامات بیشتری نیازمندیم چراکه شرایط موجود از یک‌سو باعث رقابتی ناسالم بین رسانه‌های دولتی و خصوصی می‌شود و از سوی دیگر گردش مدیران و مسئولان در رسانه‌های دولتی منجربه ایجاد ناامنی‌های شغلی برای اصحاب رسانه خواهد شد.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود به بحث تقویت و ارتقای کیفیت رسانه‌ها پرداخت و تاکید کرد: در رسانه‌های ما باید تولید رسانه‌ای به‌جای دلالی و نقالی خبر بنشیند. ما رسانه مولد می‌خواهیم نه رسانه دلال.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رسانه باید با تولید بقای خود را پیش ببرد. باید جایگاه نقد منصفانه باشد نه جایگاه پرخاشگری و تولید نفرت. رسانه مدنی، مرز جامعه مدنی و جامعه جاهلی است.
 
وی اظهار داشت: رسانه‌ها باید بیشتر مردم‌سالاری رسانه‌ای را جایگزین مقام‌سالاری رسانه‌ای بکنند و خط‌های ارتباطی خود را با مردم گسترش دهند. آنها باید هویت‌رسانی رسانه‌ را جایگزین اغتشاش‌های هویتی کنند و در این راستا فرهنگ و هنر اسلامی را تابلوی خود قرار دهند. 

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور نزدیک به یک‌هزار رسانه در قالب ۶۰۰ غرفه در فضایی بالغ بر ۱۳ هزار متر از ‏امروز تا ۱۲ آبان ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برپا است.‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها