سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
نقد و بررسي دو كتاب حوزه دفاع مقدس در سراي اهل قلم

کتاب «پوتین قرمزها» به قلم فاطمه بهبودی و «تقویم تاریخ دفاع مقدس نداجاجلد بیست و پنجم» نوشته ناخدایکم علی جعفری جبلّی و ناخدایکم مجید منصوری در سرای اهل قلم خانه کتاب نقد و معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی خانه كتاب، دو كتاب «پوتين قرمزها» و جلد بیست و پنجم از مجموعه «تقويم تاريخ دفاع مقدس نداجا» فردا(چهارشنبه 29 شهريور) با حضور فريدون جنيدي، ناخدا يكم علی جعفری و مرتضی بشيری در سرای اهل قلم خانه كتاب معرفی و نقد می‌شوند.
 
كتاب «پوتين قرمزها» شامل خاطرات مرتضی بشيری، بازجو افسران عراقی و مديرمسئول جنگ روانی قرارگاه خاتم‌الانبيا به قلم فاطمه بهبودی است.

از جذابيت‌های خاطرات بشيری، روايت جلسات بازجويی از نيروهای عراقی است كه گاه در خلال اين خاطرات، مطالب خواندنی از اتفاقات تاريخی نقل می‌‌شود كه فجايع رخ داده در جنگ تحميلی را بيشتر نمايان می‌‌کند. «پوتین ‌قرمز‌ها» در ۳۶ فصل به انضمام عكس‌ها و اسناد تدوين شده است و بهبودی در اين خاطرات ابتدا مخاطب را با اهميت خاطرات راوی آشنا می‌‌كند.
 
كتاب «تقويم تاريخ دفاع مقدس نداجا»، مجموعه‌ای است مستند كه با توجه به اسناد و مدارک گردآوری شده به بررسی و تحليل پيش زمينه‌ها، وقايع، شرح عمليات و رشادت‌های نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران در طول 8 سال دفاع مقدس می‌پردازد.
 
اين مجموعه نگاهی اجمالی به زمينه‌های بروز جنگ تحميلی دارد كه در اين رابطه می‌توان به تاريخ پرفراز و نشيب اختلافات ايران و عثمانی و متعاقب آن ايران و عراق، مشكلات ژئوپليتكي كشور عراق و محدوديت سواحل آن، پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی در ايران و تبعات منطقه‌ای و جهانی ناشی از آن، وقايع اتفاق افتاده و تمهيداتی كه نداجا با توجه به شواهد و قرائن موجود قبل از شروع جنگ تحميلی عراق عليه ايران با هدف حراست از مرزهای آبی كشور، جلوگيری از نفوذ دشمن و كاهش خسارت و هزينه‌های احتمالی بحران، به عمل آورده، اشاره کرد.
 
اين اثر كه با راهنمايی و نظارت امير دريادار حبيب‌الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران و به همت ناخدا يكم علی جعفری جبلی و ناخدا يكم مجيد منصوری نوشته شده، به بررسی مسايلی چون ريشه‌های تاريخی اختلاف‌های ايران و عراق و زمينه‌های بروز جنگ تحميلی و البته روز‌شمار و حتی در برخی موارد ساعت‌شمار وقايع جنگ تحميلی و به ويژه عمليات‌های دريايی دريادلان ارتش جمهوری اسلامی ايران پرداخته‌ است.
 
كتاب‌های «پوتين قرمزها» و جلد بیست و پنجم  مجموعه «تقويم تاريخ دفاع مقدس نداجا جلد بيست و پنجم» (چهارشنبه 29 شهريور) ساعت 17 در سرای اهل قلم خانه كتاب به نشانی خيابان انقلاب اسلامی، خيابان برادران مظفرجنوبی، كوچه خواجه‌نصير، شماره ۲ نقد و معرفی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها