کتاب «زیباییشناسی امر روزمره» اثر یوریکو سایتو با ترجمه کاوه بهبهانی منتشر شد.
«دانشنامه فلسفه استنفورد» برای مترجمان، نویسندگان، صاحبنظران و دانشجویان حوزه فلسفه نامی آشناست. در این میان، انتشارات ققنوس جهت دسترسی آسان به متن فارسی گزیدهای از مدخلهای مهم این دانشنامه، اقدام به ترجمه و انتشار کتابهایی در این رابطه نموده است. این مجموعه کتابها زیر نظر دبیر مجموعه مسعود علیا، انتخاب، ترجمه و منتشر میشوند. «زیباییشناسی امر روزمره» مجلدی دیگر از این مجموعه است که توسط کاوه بهبهانی منتشر شده است.
طبق ساختار کلی تمامی مدخلهای دانشنامه فلسفه استنفورد، کتاب با درآمدی در رابطه با موضوع «زیباییشناسی امر روزمره» زمینه ورود به بحث را فراهم آورده است. در این درآمد به تاریخ زیباییشناسی غرب نظری اجمالی افکنده شده و تغییرات و سیر آن بهاختصار معرفی شده است. موضوعات طرح شده در این حوزه و مواردی که نیاز به پردازش بیشتری دارد، از دیگر مباحث طرح شده در نوشتار آغازین کتاب است تا کلیت کتاب، اهداف و موضوعات آن را مطرح کند؛ «موضوعاتی که برای روشن کردن و به پرسش گرفتن گفتمان مسلط زیباییشناسی در فلسفه معاصر مغربزمین طرح شدهاند.»
پیداست که برای ورود به چنین بحث وسیعی ابتدا باید تاریخچه آن پیشروی مخاطب قرار گیرد. از همینرو، بخش نخست کتاب «تاریخچه اخیر بحث» نام دارد، و در آن ضمن معرفی متون و کتابهای تالیف شده در این حوزه، به نام برجستهترین و مهمترین اندیشمندان این حوزه اشاره و سیر تالیف و انتشار آثارشان معرفی شده است.
«روزمره و زیباییشناسی در زیباییشناسی روزمره» عنوان بخش بعدی کتاب است که موضوعاتی چون: ارائه تعریف روشن از زیباییشناسی روزمره، پرسش درباره چیستی اصطلاحات و مفاهیمی چون «روزمره» و «زیباییشناسی»، گستردگی مفاهیم مورد بحث در این حوزه، تفاوت در کاربرد اصطلاحات مرتبط، تفاوت معنا و نوع نگاه به «زیباییشناسی» در گفتمانهای مختلف و .. در این بخش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
بخش سوم کتاب عنوانی فلسفی را به خود اختصاص داده است: «آشناییزدایی از امر آشنا» در این بخش کوتاه، نویسنده درپی پاسخدهی به این پرسش برآمده است که اگر امر «روزمره» را امری آشنا و پیشپاافتاده توصیف کنیم، آنگاه چه چیزی درک زیباییشناسی امر روزمره را ممکن میسازد؟ پاسخ این پرسش همان چیزی است که بر گفتمان زیباییشناسی روزمره حاکم است: «لازمه ارجشناسی زیباییشناسی امر روزمره آشناییزدایی، غریبهسازی یا هالهافکنی است.»
ذیل بخشهای بعدی با عناوینی چون: «زیباییشناسی منفی»، «کیفیتهای زیباییشناختی روزمره»، «زیباییشناسی حالوهوا و زیباییشناسی اجتماعی» و «زیباییشناسی عملمدار» وجوه مختلف و رویکردهای متفاوت نسبت به این مفهوم و انواع آن مورد بحث قرار گرفته است. بخش هشتم کتاب نیز به «محوکردن مرز میان هنر و زندگی» اختصاص دارد. اهمیت این بخش و پرداختن به این موضوع از آن جهت است که با پیدایش گفتمان زیباییشناسی روزمره، تلاشی برای محو کردن تمایز میان هنر و زندگی در دنیای هنرِ امروز از همان ابتدا شکل گرفته و همچنان در جریان است.
با پرداختن به سویههای مختلف «اهمیت زیباییشناسی روزمره» در بخشی به همین عنوان، زمینه برای طرح نتیجهگیری در بخش پایانی فراهم آمده است. یوریکو سایتو در پایان کتاب نتیجه میگیرد: «وظیفه زیباییشناسی روزمره، پرورش دادن سواد و حساسیت زیباییشناختی است تا به تبع آن بتوان قدرت امر زیباییشناختی را در خدمت بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی و حال و روز جهان به کار گرفت.» این نتیجهگیری اهمیت پرداختن به این حوزه و دامنه گسترده تاثیر و تاثرات آن را نمایان میسازد. چیزی که شاید در نگاه نخست، کمی دور از ذهن بهنظر برسد.
کتاب «زیباییشناسی امر روزمره» نوشته یوریکو سایتو، با ترجمه کاوه بهبهانی در شمارگان 1650 نسخه و در 84 صفحه و با بهای ششهزار تومان از سوی انتشارات ققنوس چاپ و راهی بازار کتاب شده است.
نظر شما