شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
آشنایی با الگوی قرآنی ارتباطات میان‌فرهنگی

کتاب «همشناسی فرهنگی؛ الگوی قرآنی ارتباطات میان‌فرهنگی» اثر مشترک سید محمدعلی غمامی و اصغر اسلامی تنها از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) خودمحوری به بحرانی در جهان امروز مبدل شده که به‌صورت نژادپرستی، غرب‌محوری و تکفیر نمایان شده است. مطالعات میان‌فرهنگی به مجموعه تلاش‌های علمی اشاره دارد که در پی ارائه الگوهایی برای تغییر این جریان از «دیگرستیزی» به «دیگرشناسی» است.
 
یافته‌های ارائه شده در این کتاب، سه الگوی غربی و البته سکولار را با عنوان «تطابق»، «تعاون» و «تحاور» در دو حوزه معرفتی تحلیلی و قاره‌ای در سه مسیر «انگلیسی - آمریکایی»، «فرانسوی» و «آلمانی» تبیین می‌کند. در مقابل مبتنی بر آیه سیزدهم سوره مبارکه حجرات، الگوی قرآنی «تعارف» (همشناسی) ارائه شده تا زمینه نظریه‌پردازی «تکریم» در مقابل نظریه تحقیر و تکفیر فراهم شود.
 
«ارتباطات میان‌فرهنگی؛ مفاهیم و چالش‌ها»، «سنت‌های نظری ارتباطات میان‌فرهنگی»، «زمینه ارتباطات میان‌فرهنگی»، «تعارف؛ الگوی قرآنی ارتباطات میان‌فرهنگی» و «تعارف برای تالیف و اتحاد» پنج فصل کتاب هستند.
 
در صفحه 198 کتاب درباره الگوی قرآنی «تعارف» آمده است: «مفهوم «تعارف» در میان متفکران اسلامی به ندرت محمر توجه قرار گرفته است و مباحث در این خصوص عمق چندانی ندارد، در حالی‌که در مطالعه تطبیقی می‌تواند نقطه آغاز تاسیس یک سنت مطالعاتی در ارتباطات میان فرهنگی باشد. دانش واژه قرآنی «تعارف» از یک‌سو ماهیت و امکان ارتباطات میان‌فرهنگی در عالم انسانی را هویدا می‌کند و از سوی دیگر کیستی ارتباط  میان فرهنگی،‌ چرایی، چگونگی تحقق آن را بیان می‌کند. بررسی تطبیقی انسان‌شناسی الگوهای ارتباطات میان‌فرهنگی سه گانه، به بازشناسی «انسان مستخلف مختلف» به مثابه ارتباط‌گر میان‌فرهنگی در رویکرد قرآنی منتهی شد.»
 
همچنین در صفحه 211 در ذیل سرفصلی با عنوان «تعارف و همشناسی خود و دیگری بر مدار اصل توحید» می‌خوانیم: «نظریه توحید، نخستین و بنیادی‌ترین اصل عقیدتی و ارزشی قرآن کریم است. این نظریه بیانگر جهان‌بینی انسان مسلمان و هستی‌شناسی جامعه اسلامی است. نظریه توحید که اصل بنیادین همه ادیان الهی است، در دیدگاه اسلامی هم نظریه‌ای زیربنایی درباره انسان و جهان است و هم یک دکترین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و ناظر به ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی و تاریخی انسان.

توحید تنها نظریه‌ای فلسفی و ذهنی درباره خداشناسی نیست، بلکه دلالت‌های جهان‌شناختی و انسان‌شناختی فراوانی دارد (حسینی خامنه‌ای، 1360). در حقیقت توحید به مثابه هسته مرکزی نظام معنایی اسلام، بیانگر روابط انسان با خدا، طبیعت و انسان و هدایت‌گر الگوی ارتباطات او در همه سطوح میان فردی، میان‌گروهی و میان‌فرهنگی است.»
 
کتاب «همشناسی فرهنگی؛ الگوی قرآنی ارتباطات میان‌فرهنگی» در 286 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 27 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها