پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
رویکرد ایران به بحران هسته‌ای برآمده از چیست؟

کتاب «سیاست خارجی و دیپلماسی هسته‌ای» و «تحلیل گفتمان سیاسی» از تازه‌ترین آثار حوزه سیاست انتشارات تیسا است که در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دو کتاب «سیاست خارجی و دیپلماسی هسته‌ای» و «تحلیل گفتمان سیاسی» از تازه‌ترین آثار انتشارات تیسا در حوزه سیاست و روابط بین‌الملل به شمار می‌آید.

کتاب «سیاست خارجی و دیپلماسی هسته‌ای» به قلم رحمان قهرمان‌پور به بررسی جایگاه دیپلماسی هسته‌ای در سیاست خارجی ایران می‌پردازد و نشان می‌دهد رویکرد ایران به بحران هسته‌ای تا چه حد برآمده از نگاه به جهان و مبانی هویتی و ارزشی آن است.

در سطوری از کتاب می‌خوانیم: «مطالعه و روندسازی اعتمادسازی و مذکرات هسته‌ای در راستای مدیریت بحران یکی از مباحث اصلی کتاب است. در همین راستا، مولف بحران هسته‌ای ایران را با بحران هسته‌ای کشورهایی مانند برزیل و آرژانتین در دهه 1980 مقایسه می‌کند.»

تمایز اونتیک با اونتولوژیک

کتاب «تحلیل گفتمان سیاسی» گردآوری و ترجمه امیر رضایی‌پناه و سمیه شوکتی‌مقرب و دیباچه‌ای از دکتر محمدرضا تاجیک است. در قسمتی از پشت جلد کتاب آمده است: «تحلیل گفتمان سیاسی به عنوان یک حوزه میان رشته‌ای یکی از شاخه‌های تحلیل گفتمان در معنای عام است که به موضوع کیفیت تکوین امر سیاسی در در بستر زبان می‌پردازد. امر سیاسی در این صحنه نمایش بر پایه قواعد گفتمان سیاسی مفصل‌بندی، بازنمایی و شبیه‌سازی می‌شود، در این معنا، سه عرصه امر سیاسی، امر گفتمانی و امر اجتماعی در اندراج با یکدیگر دیده می‌شوند.

این کتاب دربردارنده 10 متن مرجع و برگزیده در حوزه تحلیل گفتمان سیاسی است، در منطق این نظریه‌پردازان، علوم سیاسی با حوزه تجربی سیاست سروکار دارد و نظریه سیاسی قلمرو فیلسوفان و نظریه‌پردازانی است که نه واقعیت‌ها و هست‌های «سیاست» بلکه ذات، سرشت و ماهیت «امر سیاسی» را مورد واکاوی و تبیین قرار می‌دهند. اگر بخواهیم چنین تمایزی را به شیوه‌های فلسفی بیان کنیم، شاید بتوانیم از میراث هایدگر وام بگیریم؛ سیاست ناظر بر سطح «اونتیک» است و امر سیاسی معطوف به حوزه «اونتولوژیک».

دو کتاب «سیاست خارجی و دیپلماسی هسته‌ای» و «تحلیل گفتمان سیاسی» در غرفه انتشارات تیسا واقع در سالن A3، راهرو یک غرفه شماره 22 سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدوهاب شهابی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    سپاس از نشر تیسا برای انتشار کتاب در حوزه های بینارشته ای همچون تحلیل گفتمان سیاسی
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
    با سلام مصاحبه با نویسندگان این کتابها مطلوب است در مورد مباحث گوناگون مرتبط با آثار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها