پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
برنامه‌های سرای اهل قلم بخش دانشگاهی تشریح شد

مدیر سرای اهل قلم بخش دانشگاهی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اهداف تدوین برنامه‌های سرای اهل قلم از برگزاری برنامه‌ها خبر داد.

سید مهدی صادقی‌نژاد، مدیر سرای اهل قلم بخش دانشگاهی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره برنامه‌های سرای اهل قلم این بخش اظهار کرد: 15 نشست‌ سرای اهل قلم بخش دانشگاهی نمایشگاه، نتیجه بحث‌ها و گفت‌و‌گو‌ی اعضای پنج گروه فعال انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی شامل آموزش پژوهش و توسعه، روابط بین‌الملل و نمایشگاه‌ها، رفاه و اطلاع‌رسانی است.  
 
وی افزود: چهار آئین رونمایی، همراه با تجلیل از پدید‌آورندگان آن‌ها و  تقدیر از دکتر بهرام قاضی‌جهانی، از مترجمان و مولفان مطرح حوزه پزشکی با بیش از 90 اثر کتاب مرجع، دکتر اصغر محمدی خنامان، دانشمند فیزیک، دکتر علی صاحبی، صاحب‌نظر حوزه روان‌شناسی، دکتر مهدی ثریا، جامعه‌شناس، دکتر علی برزانیان، استاد دانشگاه و از صاحبنظران حوزه نشر الکترونیک به‌عنوان شخصیت‌های علمی و ملی تقدیر می‌شوند.  
 
صادقی‌نژاد با اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت نشر ادامه داد: به نظر می‌‌رسد که بیشترین آسیب از وضعیت نامطلوب صنعت نشر متوجه نشر دانشگاهی و عمومی شده، و کپی غیرمجاز در قالب‌های مختلف مهم‌ترین مشکل نشر دانشگاهی است؛ بنابراین بخشی از نشست‌های سرای اهل قلم بخش دانشگاهی برهمین اساس تدوین شده است. عوامل درونی و بیرونی از‌جمله تامین اجتماعی، شهرداری‌، تعبیر و تفاسیر مختلف از قوانین و عوامل در بروز مشکلات مختلف در حوزه نشر دانشگاهی موثر است.
 
مدیر سرای اهل قلم سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به تاثیر مثبت مذاکرات هسته‌ای بر نشر گفت: به‌نظر می‌رسد که با توجه به توافق هسته‌ای بعد از چند سال تحریم شاهد ایجاد تعامل بین ناشران داخلی و خارجی هستیم؛ بنابراین در برگزاری نشست‌‌های سرای اهل قلم به راه‌های معرفی آثار مولفین کشور توجه شده است.
 
صادقی‌نژاد درباره اهمیت توجه به بهره‌گیری از فناورِ‌ی‌های نوین در نشر دانشگاهی و آموزشی اظهار کرد: ناشران مطرح بین‌المللی با توجه به اهمیت جایگاه فرآیند یادگیری یاد‌هی، فقط به انتشار کتاب چاپی اقدام نمی‌کنند، بلکه از فناور‌ی‌های نوین نیز برای تسهیل جریان آموزش بهره‌ می‌برند؛ این مقوله نیز در برنامه‌های سرای اهل قلم در نظر گرفته شده است.    

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های سرای اهل قلم بخش دانشگاهی گفت: بخش تولید و مدیریت از‌جمله نقاط ضعف نشر دانشگاهی است؛ بنابراین برای آشنایی با  صنعت نشر کشو‌ر‌های پیشرفته نشست تخصصی در سرای اهل قلم دانشگاهی همچنین مقوله مبانی فقهی و حقوقی مالکیت فکری و مادی نیز در برنامه سرای اهل قلم پیش‌بینی شده است.

جزئیات برنامه‌های سرای اهل قلم بخش دانشگاهی
پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌، ساعت 10 و 30 دقیقه از کتاب‌های دانشگاه علامه طباطبایی رونمایی می‌شود. جمعه 15 اردیبهشت‌ ساعت 10 و 30 دقیقه آئین رونمایی از کتاب و تجلیل دکتر بهرام قاضی‌جهانی برگزار می‌شود. ساعت 14 این روز ضمن رونمایی از کتاب دکتر اصغر محمدی از یک عمر خدمات این دانشمند حوزه فیزیک تجلیل می‌‌شود؛ علاوه بر این ساعت 17 دکتر علی صاحبی سخنرانی و از کتاب‌های انتشارات «سایه سخن» رونمایی می‌شود.

شنبه 16 اردیبهشت‌ ساعت 10 و 30 دقیقه نشست «بررسی عوامل موثر بر توسعه کسب و کار در صنعت نشر با تاکید بر امور مالیاتی»، نشست «بررسی عوامل موثر بر توسعه کسب و کار در صنعت نشر با محور تامین اجتماعی» ساعت 14، همچنین نشست «بررسی عوامل موثر بر توسعه کسب و کار در صنعت نشر با محور شهرداری» ساعت 17 برگزار می‌شود.

یکشنبه 17 اردیبهشت نیز نشست «جایگاه و نقش برندینگ علمی در توسعه نشر دانشگاهی» ساعت 10 و 30 دقیقه و نشست «فناوری‌های نوین صنعت نشر کتاب الکترونیک» ساعت 14 و 30 دقیقه و «بررسی عوامل موثر بر رونق رکود صنعت نشر در سال‌های گذشته و وضعیت آینده این صنعت» ساعت 16 و 30 دقیقه برگزار می‌شود.

دوشنبه 18 اردیبهشت نشست «فناوری‌های نوین صنعت نشر با رویکرد خدمات تکمیلی آموزشی بنگاه‌های نشر، ساعت 10 و 30 دقیقه، نشست «نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توسعه نشر دانشگاهی» ساعت 14 و 30 دقیقه و «مقایسه محیط‌های نشر ایران و بنگاه‌های نشر کشور‌های توسعه یافته» ساعت 16 و 30 دقیقه برگزار می‌شود.

سه‌شنبه 16 اردیبهشت،‌ نشست «تشکل‌های صنفی نشر و اثرات وجودی آن‌ها در ارتقا و توسعه نشر کشور» ساعت  10 و 30 دقیقه،‌ نشست «آسیب‌‌شناسی وضع موجود و تبیین وضع مطلوب حضور نشر دانشگاهی ایران در بازار‌های بین‌المللی نشر»  ساعت 14 و 30 دقیقه همچنین نشست «مبانی نظری و فقهی مالکیت فکری» ساعت 16 و 30 دقیقه برگزار می‌شود.

آثار انتشارات نواندیشان آریا کهن، یکشنبه، 17 اردیبهشت، سخنرانی و رونمایی از کتاب دکتر محمد‌رضا مهرگان هجدهم و رونمایی از کتاب‌های جدید انتشارات ایده‌نگار 19 اردیبهشت ساعت 18 و 15 دقیقه برگزار می‌‌شود.      

چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ ساعت 10 و 30 دقیقه نشست‌های‌ «نگاهی به قوانین و اصول حرفه‌ای حضور موفق در بازار‌های بین‌المللی نشر» و ساعت 14 و 30 دقیقه نشست «بازار‌یابی و برند‌سازی در صنعت نشر» برگزار می‌شود.

در این روز همچنین آئین تجلیل از پیشکسوتان نشر و کتابفروشان ساعت 16 و 30 دقیقه برگزار می‌شود. کتاب‌های انتشارات آستان قدس رضوی، ساعت 10 و 30 دقیقه، انتشارات «صفار» ساعت 14 پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ رونمایی می‌شود.

در این روز همچنین آئین رونمایی از کتاب و تجلیل از دکتر مهدی ثریا ساعت 15 و 30 دقیقه و از کتاب‌های انتشارات کتاب دانشگاهی ساعت 17 برگزار می‌شود.

جمعه 22 اردیبهشت ساعت 10 و 30 دقیقه از طرح CRM، کتاب‌های آوای قلم ساعت 14 و انتشارات تیمور‌زاده ساعت 15 و 30 دقیقه و انتشارات رویان‌پژوه ساعت 17 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها