دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
تیمورزاده: واگذاری نمایشگاه کتاب، به تعهد مجریان و نظارت مسئولان فرهنگی نیاز دارد

مدیر انتشارات تیمورزاده، با اشاره به برخی چالش‌های موجود در موضوع واسپاری گفت: برای مردم‌نهاد کردن این گونه فعالیت‌ها، باید عزم و اراده‌ای جدی به کار بسته شود تا موضوع واسپاری تنها در حد شعار باقی نماند.

فرهاد تیمورزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره موضوع واسپاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌های نشر، عنوان کرد: این اقدام از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی بوده که در صورت تحقق، دولت از حالت تصدی‌گری خارج می‌شود و می‌تواند به وظیفه سیاستگذاری و نظارتی خود بپردازد.

وی درباره برخی مزیت‌های این واسپاری گفت: طبیعتا انجام کلیه امور نمایشگاه کتاب، از سوی فعالان صنف نشر و کتاب، به دلیل اشراف کاملی که به این حوزه دارند، با سرعت و کیفیت بهتری پیش خواهد رفت، حال آنکه تصدی‌گری دولت در این موضوع علاوه بر مشکلات موجود در سیستم بروکراسی اداری، با هزینه‌های بیشتری همراه خواهد بود.

مدیر انتشارات تیمورزاده افزود: معمولا آفتی که در موضوع واسپاری امور به بخش خصوصی وجود داشته و دارد این است که با وجود برگزاری جلسات و حتی ارائه صورت جلسه‌های مختلف، عملا آن اتفاقی که باید، نمی‌افتد. معتقدم که برای مردم‌نهاد کردن این گونه فعالیت‌ها، باید عزم و اراده‌ای جدی به کار بسته شود تا موضوع واسپاری تنها در حد شعار باقی نماند.

تیمورزاده با اشاره به نمونه‌های موفق این واسپاری در دنیا گفت: اگر همه از نمایشگاه فرانکفورت به عنوان یک نمایشگاه موفق یاد می‌کنیم به این دلیل است که دولت آلمان هیچ دخالتی در برگزاری آن ندارد و همه امور آن از ابتدا تا انتها بر عهده اتحادیه ناشران آلمان است و به این صورت بوده که به یک اتفاق مهم جهانی تبدیل شده است.

وی در ادامه مشکلات موجود در مسیر واسپاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به نهادها و تشکل های صنفی را نیازمند تعهد مجریان و نظارت مسئولان فرهنگی دانست و گفت: معتقدم که در این زمینه نهادهای صنفی باید به قوانین و مصوبات مورد توافق متعهد باشند و از سوی دیگر نظارت محکمی هم بر روند اجرایی شدن این امور صورت بگیرد.

مدیر انتشارات تیمورزاده با اشاره به گزارش  منتشر شده بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره روند برگزاری جلسات «شورای مشترک صنفی» که مسئولیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را بر عهده دارد، گفت: آقای حسینی نیک در گزارش خود صراحتا عنوان کرده‌اند که برگزاری جلسه بدون حضور اکثریت اعضای شورای مشترک صنفی و انتخاب یک عضو دیگر، دقیقاً بر خلاف مصوبه جلسه مشترک (اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه آشنا) بوده؛ چراکه بر اساس این مصوبه اخذ تصمیم در جلسات منوط به حضور 6 نفر از اعضا بوده، حال آنکه جلسه مذکور با حضور چهار نفر از اعضا برگزار شده بود.

تیمورزاده ادامه داد: جالب است که از این جلسه که برگزاری و انتخاب عضوی جدید در آن یک تخلف بوده، مصوبه‌ای بیرون می‌آید که به سرعت در همان روز که اتفاقا معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد به دلیل بیماری در وزارتخانه نبودند، در کمتر از 3 ساعت این مصوبه را نزد ایشان می‌برند و به امضای ایشان می‌رساندند و به این صورت کار را تمام می‌کنند.

این فعال حوزه نشر تأکید کرد: به شدت اعتقاد دارم که آقای دکتر صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، از مفاخر فرهنگی کشور هستند و از زمانی که ایشان تصدی امور فرهنگی وزارت ارشاد را بر عهده گرفتند، شاهد آرامش و امنیت بیشتری در حوزه کتاب و نشر در کشور هستیم. ایشان فردی به شدت اخلاق‌مدار هستند ما فعالان حوزه نشر به صداقت ایشان در واسپاری امور اجرایی اعتقاد داریم.

مدیر انتشارات تیمورزاده با اشاره به ضرورت تنش‌زدایی در برگزاری نمایشگاه کتاب ادامه داد: هم معاون فرهنگی وزارت ارشاد و هم ما فعالان حوزه نشر می‌خواهیم که نمایشگاه سی‌اُم، پس از سه دهه برپایی به عنوان یک نمونه موفق از هر تنش و جنجال به دور باشد؛ اما معتقدم که مسئولان اکنون باید متوجه این بازی پنهان بشوند و آقای صالحی حکم صادر شده درباره انتصاب مدیر امور اجرایی نمایشگاه را مورد تجدید نظر قرار دهند.

تیمورزاده عنوان کرد: سابقه نشان داده که آقای صالحی همواره به صلاح حوزه نشر تصمیم می‌گیرند و اگر در جایی حکمی داده‌اند که در ادامه متوجه شدند به صلاح نبوده، آن حکم را برگردانده‌اند. در این مورد هم ایمان داریم که ایشان نگران مخدوش شدن حکم خود نیستند و آنچه که درست تشخیص می‌دهند را اجرا می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها