جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۱:۳۰
«نقش مولانا در تهذيب زبان فارسي» منتشر مي‌شود

پژوهش ادبي «نقش مولانا در تهذيب زبان فارسي» نوشته «سعيد وزيري» به كوشش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش چاپ و منتشر مي‌شود.

«سعيد وزيري» داستان‌نويس و پژوهشگر ادبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) از چاپ تازه‌ترين اثر خود خبر داد و گفت: سال گذشته ـ كه سال مولانا بود ـ از سوي آموزش و پرورش به من پيشنهاد شد تا درباره مولانا كار كنم. من نيز طرح «نقش مولانا در تهذيب زبان فارسي» را به ستاد بزرگداشت مولانا ارائه دادم و با اين طرح موافقت شد. حدود يك سال روي اين موضوع وقت گذاشتم. اين اثر پژوهشي به زودي در قالب كتاب چاپ خواهد شد.

او كه هدفش از اين پژوهش پاسخ‌دادن به كساني‌ست كه مولانا را ايراني نمي‌دانند، افزود: من در اين اثر، مولاناي شاعر را بررسي كرده‌ام؛ نه مولاناي عارف يا فيلسوف را. در واقع مولانا در اين اثر، يك شاعر قرن هفتمي ا‌ست كه به زبان فارسي شعر گفته و به گسترش اين زبان نيز كمك قابل توجهي كرده و حتي در برخي آثار خود به واژه‌هاي عربي شكل فارسي داده.

«شاهنامه و فردوسي از نگاه ديگر» آخرين اثر منتشرشده از سعيد وزيري‌ در بهار 87 است. او در اين اثر، به شكلي متفاوت، به فردوسي و شاهنامه مي‌نگرد و عقايد ديگران را، درباره فردوسي، به نوعي رد مي‌كند. فردوسي در اين كتاب، متعلق به زمانه سلطان محمود نيست‌؛ بلكه پيش از او مي‌زيسته است.

«سعيد وزيری» در سال ۱۳۱۸ متولد شد. اين پژوهشگر، متون كهن را برای كودكان به صورت داستان بازنويسی كرده‌ و هم‌اكنون مدير نشر «واج» است. 

مجموعه داستان «كلاس گمشده»، سفرنامه حج «از كعبه عالم تا كعبه آدم» و كتاب تاريخي «خاتون معارف ايران» از آثار اين نويسنده است. 

«خاتون معارف ايران» به بررسي شخصيت و زندگي «بطول دوجارخشان» مي‌پردازد. او نخستين زن ايراني‌ست كه موفق به اخذ مدرك تحصيلات دبيرستاني شده و يكي از زنان فرهنگساز ايران محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها