شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
تشییع پیکر مردی که در هنر ایران جاودانه شد/ فرهنگ شریف در آغوش خاک آرام گرفت

پیکر زنده‌یاد استاد فرهنگ شریف، نوازنده و هنرمند پیشکسوت موسیقی ایران، امروز (شنبه 20 شهریورماه) از مقابل تالار وحدت تشییع شد. حسام‌الدین سراج در حاشیه این مراسم وی را یکی از وزنه‌های فرهنگ و هنر ایران برشمرد که 6 دهه از عمرش را صرف هنر ایران‌‌زمین کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین تشییع پیکر زنده‌یاد استاد فرهنگ شریف، نوازنده و هنرمند پیشکسوت موسیقی ایران، پیش از ظهر امروز (شنبه 20 شهریورماه) با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر و مردم هنردوست از جلوی تالار وحدت برگزار شد. 

شیوه نوازندگی استاد شریف خاص بود

قبل از برگزاری این آیین، حسام‌الدین سراج در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایبنا» گفت:  هر روز در حال از دست دادن استادان هنر اصیلمان هستیم، اما چه حیف که مسئولان فرهنگی ما به فکر فرهنگ و هنر این مملکت نیستند؛ خدا مسئولان فرهنگی ما را بیدار کند.

وی درباره اهمیت نوازندگی تار استاد شریف اظهار کرد: شیوه نوازندگی ایشان خاص خودشان بود. ایشان، ساز بسیار شنیدنی داشتند؛ در جواب آواز قوی بودند و متانت ویژه‌ای در نوازندگی داشتند.

سراج افزود: بزرگانی چون استاد شریف به‌عنوان وزنه‌های فرهنگ و هنر این کشور به‌حساب می‌آیند، بنابراین ما انتظار نداریم حمایت خاصی از این بزرگان انجام دهند و از انتشار کتاب‌هایی باهدف این بزرگان حمایت کنند، اما حداقل کارهایشان را پخش کنند تا جوانان با آثار و شخصیت هنری این بزرگان آشنا شوند.

نامی که تا همیشه در هنر ایران جاودانه شد

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در آیین تشییع استاد شریف گفت: استاد شریف، 6 دهه از عمرش را صرف خدمت به هنر ایران کرد و نامش تا همیشه در هنر سرزمین ایران، جاودانه خواهد ماند.

وی ادامه داد: نمی‌خواهیم باور کنیم که فرهنگ شریف را از دست‌ داده‌ایم. استاد شریف، از دوران نوجوانی، در حوزه موسیقی نبوغ و توانمندی‌اش را نشان داد و در کنار بزرگان آن دوره به هنرنمایی پرداخت.

نوربخش افزود: صداقت و صفایی که در وجود فرهنگ شریف بود، در ساز او  هم احساس می‌شد. صد حیف که در این چندساله،  ضعف جسمانی‌اش باعث شد که از پنجه‌های او محروم شویم. من، فقدان این هنرمند شریف موسیقی ایرانی را به همه‌ کسانی که دل دربند هنر این سرزمین دارند، تسلیت عرض می‌کنم.

درود بر کسانی که با مضراب عاشقانه شریف نواختند

حسین خواجه‌امیری به‌عنوان سخنران بعدی این مراسم اظهار کرد: من و فرهنگ شریف هم‌کلاس بودیم. همیشه من و فرهنگ شریف در حوزه موسیقی در کنار یکدیگر حضور داشتیم. امیدوارم روح این دوست قدیمی و هنرمند دوست‌داشتنی در شادی باشد و نزدیکانش سالم باشند.

خانواده استاد هوشنگ ظریف، نوازنده پیشکسوت تار و از دوستان صمیمی روان‌شاد فرهنگ شریف نیز پیام تسلیتشان را در آیین تشییع پیکر او، برای حاضران خواندند. مدتی است که استاد ظریف به دلیل بیماری جسمانی در بستر است و به همین دلیل از درگذشت زنده‌یاد شریف اطلاعی نداشت.

منصوره رضایی، همسر روان‌شاد فرهنگ شریف نیز متنی را که آماده کرده بود برای حاضران قرائت کرد: «درود بر کسانی که با مضراب عاشقانه شریف نواختند. او هنرمندی بزرگوار و تکرارناشدنی است که باید در این لحظات که جسم او از پیش ما پرواز کرده است، از دل سخن بگوییم. من در سال‌های اخیر که در کنار این بزرگمرد موسیقی اصیل ایرانی بودم، همیشه سعی کردم که او را از دریچه استاد فرهنگ شریف نگاه کنم. او به‌قدری از شئون و شخصیت والایی برخوردار بود که نمی‌توانستم از دریچه دیگری به او نگاه کنم. دوست نداشتم به ساحت حضور او خدشه‌ای وارد شود و امیدوارم توانسته باشم به‌عنوان یک همسر، وظیفه‌ام را ادا کنم. استاد فرهنگ شریف عاشقانه زندگی کرد و مضرابش را در عشق پیدا کرد.»

داوود گنجه‌ای، هوشنگ کامکار، زیدالله طلوعی، علی ترابی، پری ملکی، صدیق تعریف، حمیدرضا نوربخش، سیدعباس سجادی، حسین اسماعیلی، نصرالله ناصح‌پور، همایون نصیری، میلاد کیایی، سالار عقیلی، کیوان ساکت، عبدالحسین مختاباد، محمدعلی بهمنی، انوشیروان روحانی، محمد سریر، علی جهاندار، محمد اصفهانی، فریدون شهبازیان، حسین پرنیا، کامبیز گنجه‌ای، داریوش پیرنیاکان، حسین خواجه‌امیری و احسان خواجه‌امیری از جمله هنرمندانی بودند که در این آیین حاضر بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها