دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
خجسته سه کتاب تاریخی منتشر می‌کند/ از تقریرات مصدق در زندان تا ارتش و حکومت پهلوی

رضا یکرنگیان، مسئول انتشارات خجسته از انتشار سه کتاب تاریخی با نام‌های «تقریرات مصدق در زندان لشکر دو زرهی»، «ارتش و حکومت پهلوی» و «ماه نخشب» خبر داد.

رضا یکرنگیان، مسئول انتشارات خجسته درباره کتاب‌های در دست انتشار خود به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب‌های «تقریرات مصدق در زندان لشکر دو زرهی» اثری از زنده یاد ایرج افشار، «ارتش و حکومت پهلوی» نوشته استفانی کرونین با ترجمه غلامرضا علی‌بابایی و «ماه نخشب» تالیف سعید نفیسی در دست انتشار است.
 
وی با اشاره به کتاب «ارتش و حکومت پهلوی» عنوان کرد: این کتاب به بررسی درگیری‌های ارتش از سال 1299 تا 1305 ه.ش می‌پردازد. در این زمان سردار سپه با شورش‌های داخلی مواجه است که موفق به سرکوب برخی از آنها می‌شود.
 
مسئول انتشارات خجسته افزود: قبل از تاسیس حکومت پهلوی، رضاخان شورش پادگان سلماس، شورش لهاک‌خان در خراسان و درگیری با ترکمن‌ها را پیش‌رو داشت و ترکمن‌هایی که تا نزدیکی تهران پیش آمده بودند. از طرفی حرکت‌های امیرموید سوادکوهی را نیز آرام کرد اما با اسماعیل سیمیتقو در غرب کشور، درگیری‌هایی داشت که تا سال 1305 ادامه یافت.
 
یکرنگیان درباره کتاب «تقریرات مصدق در زندان لشکر دو زرهی» اظهار کرد: این کتاب تقریبا 220 صفحه است و بزرگمهر در زندان با وی صحبت کرده و خاطراش را ثبت کرده است. در این خاطرات از آزادی مطبوعات و برخی انتقادها که به آزادی مطبوعات چپ در دوره نخست‌وزیری مصدق وجود داشته، صحبت شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها