نشست نقد و بررسی کتاب «نهنگ تاریک» نوشته سعید بردستانی در دفتر انتشارات پیدایش برگزار شد.
احمد ابوالفتحی بهعنوان نخستین سخنران این نشست، اظهار کرد: استراتژیهای روایی متفاوتی در «نهنگ تاریک» وجود دارد و دو استراتژی عمده در آن به چشم میخورد. یکی استراتژی وادادگی به این معنا که شخصیت اصلی در برابر رخ دادن امر نابجایی پذیرش دارد و استراتژی دیگر که در برخی داستانها با شخصیتی مواجه میشویم این است که شخصیت در وضعیت معمول و متعارف، نامتعارف عمل میکند و نمیتواند موضوع را بپذیرد و مقاومت میکند.
این منتقد ادامه داد: اینکه سعید بردستانی تا چه اندازه در بهکار بردن این استراتژیها آگاهی داشته را ما قضاوت نمیکنیم. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که بهکار بردن این استراتژیها در داستانهای وی مخاطب را درگیر میکند.
در ادامه این نشست، حسن محمودی منتقد دیگر جلسه ضمن اشاره به اهمیت ادبیات متفاوت در فضای ادبی معاصر ایران، گفت: در تاریخ داستاننویسی فارسی در دهه 40 شمسی، نویسندگان معدودی بودند که دغدغه متفاوتنویسی داشتند. در وضعیت کنونی، سعید بردستانی هم از همین زمره نویسندگان بوده و در درجه اول ساختارها برایش اهمیت داشته است.
محمودی همچنین بیان کرد: داستانهای مجموعه داستان «نهنگ تاریک»، یکدست بوده و مخاطب یا از این کتاب خوشش میآید یا نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند، چون در قالب ساختاری مشخصی، ایدههای مشخصی مطرح شده است. این اتفاق در دهه 70 در داستاننویسی ما بیشتر رخ داد و بسیاری از نویسندگان دست به ساختارشکنی زدند، اما در دهه 80 گویی که نویسندگان میخواهند تجربههایی را که امتحانشان را پس دادهاند و برای مخاطب بیشتر آشنا هستند، بهکار ببرند و این راه را پیش میگیرند؛ اما تجربه سعید بردستانی از این جهت ناب و تازه است که ما یک دهه را با چنین رویکردی گذراندیم و حالا باز کتابی با ایده جدید در اختیارمان قرار گرفته است.
این کتاب شامل ۱۰ داستان به نامهای «پایان وضعیت»، «بیخوابها»، «ایستاده میمیریم»، «دویدن»، «برکت»، «ماهی مقدس موسی»، «آن بالایی»، «فرشته دستشویی»، «تنبیه هیرو» و «داستان آپارتمانی» است. این مجموعه داستان در ۱۰۳ صفحه و با قیمت ۸ هزار تومان، از سوی انتشارات پیدایش در حوزه ادبیات بزرگسال منتشر شده است.
نظر شما