چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
کمالی آشتیانی: حضور موفق کتابفروشان در «تابستانه کتاب» با خلاقیت در اطلاع‌رسانی و فروش حاصل شد/ اعتماد کتابفروشان به خانه کتاب

محمدجعفر کمالی آشتیانی، مدیر انتشارات و کتابفروشی «کمال اندیشه» تهران با اشاره به طرح‌ها و اقدامات انجام شده در این کتابفروشی طی اجرای «تابستانه کتاب» گفت: با نگاهی به برگزاری سه دوره از طرح‌های حمایتی دولت از کتابفروشان، متوجه خواهیم شد که کتابفروشانی در این طرح‌ها موفق هستند که در فروش و اطلاع‌رسانی، کارهای خلاقانه‌ای به‌کار بسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هدایت بخشی از بودجه‌های فرهنگی و یارانه مصرف‌کننده به سمت کتابفروشی‌ها اتفاق بی‌سابقه‌ای بود که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید در سال 1394 آغاز شد و بر این اساس دو طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در هفته کتاب سال گذشته و «عیدانه کتاب» در ایام نوروز سال جاری به همت موسسه خانه کتاب اجرا شد.

همچنین «تابستانه کتاب» سومین گام از این طرح‌های حمایتی بود که با شعار «فراغتی و کتابی» در بازه زمانی یک‌ماهه از 16 تیرماه تا 15 مردادماه سال جاری در سطح کشور اجرا شد که طی آن 93 میلیارد و 419 میلیون و 37 هزار و 106 ریال کتاب با تخفیف 17 میلیارد و 965 میلیون و 775هزار و 814 ریال به فروش رفت.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب، 10 کتابفروشی از شهرهای مشهد، اهواز، رشت، تهران، کرمانشاه و ساری به لحاظ تعداد فروش کتاب به‌عنوان کتابفروشی‌های برتر «تابستانه کتاب» معرفی شدند.

محمدجعفر کمالی آشتیانی، مدیر انتشارات و کتابفروشی «کمال اندیشه» تهران که به‌عنوان یکی از کتابفروشان برتر در «تابستانه کتاب» معرفی شده، درباره دلایل حضور موفق خود در این طرح گفت: یکی از دستاوردهای این طرح این بود که کتابفروشان متوجه شدند که اگر می‌خواهند از اجرای «تابستانه کتاب» بهره لازم را ببرند، باید از خود خلاقیت نشان داده و به‌طور جداگانه به تبلیغ بپردازند. همچنان که با نگاهی به دوره‌های پیشین اجرای این طرح متوجه می‌شویم، کتابفروشانی در این طرح موفق هستند که در فروش و اطلاع‌رسانی، کارهای خلاقانه‌ای به‌کار بسته‌اند.

وی افزود: طبیعتا تعداد و تنوع عناوین موجود، اولین و مهمترین دلیل مراجعه مردم به کتابفروشی‌ها خواهد بود. بر این اساس سعی کردیم با جمع‌آوری بیش از یک‌هزار و 200 عنوان کتاب کودک و نوجوان و بیش از یک‌هزار عنوان کتاب بزرگسال، میزبان خوبی برای مراجعه‌کنندگان‌ باشیم.

مدیر کتابفروشی «کمال اندیشه» در ادامه با اشاره به ارائه تخفیف بیشتر روی کتاب‌های این فروشگاه در طول اجرای «تابستانه کتاب» ادامه داد: علاوه بر تخفیفات 20 تا 25 درصد وزارت ارشاد در این طرح، تخفیف مضاعفی برای خریداران کتاب درنظر گرفتیم، به‌طوری‌که میزان این تخفیفات را به 50 درصد رساندیم که استقبال خریداران کتاب را در پی داشت.

کمالی آشتیانی همچنین درباره بانک اطلاعاتی مشتریان خود اظهار کرد: از آنجا که کتابفروشی ما، در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان کارگر جنوبی تهران واقع شده، مشتریان خاص خود را داریم. به همین دلیل در این سال‌ها بانک اطلاعات جامعی از مخاطبان هدف خود، به‌ویژه مربیان مهدها و قرآن‌آموزان مدارس و موسسات مختلف جمع‌آوری کردیم که ارسال پیامک جمعی به این افراد، کمک بسیاری به اطلاع‌رسانی «تابستانه کتاب» کرد.

وی گفت: در کنار این اقدامات، استفاده از امکاناتی که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار ما قرار می‌داد، کمک بزرگی در موفقیت ما در «تابستانه کتاب» بود، به‌طوری‌که تبلیغات گسترده ما در فضای مجازی و تهیه و به اشتراک‌گذاری تیزرهای صوتی و تصویری برای «تابستانه کتاب» در کتابفروشی «کمال اندیشه» که بازدیدکنندگان بسیاری داشت، تأثیر غیرقابل انکاری در افزایش فروش ما داشت.

مدیر انتشارات و کتابفروشی «کمال اندیشه» ارسال رایگان کتاب را نیز یکی دیگر از اقدامات خود در این طرح عنوان کرد و افزود: با همکاری اداره پست امکانی فراهم کرده بودیم تا افرادی که از شهرهای دیگر آثاری از انتشارات «کمال اندیشه» را برای خرید انتخاب می‌کردند، بتوانند این آثار را به‌صورت رایگان دریافت کنند و مراحل ثبت اطلاعات آن‌ها در سامانه «تابستانه کتاب» نیز به‌صورت تلفنی انجام می‌شد.

کمالی آشتیانی با اظهار امیدواری نسبت به حضور گسترده‌تر کتابفروشان سراسر کشور در دوره‌های بعدی برگزاری این طرح ادامه داد: از آنجا که خانه کتاب با تسویه به موقع با کتابفروشان طی دو طرح گذشته، اعتماد آن‌ها را جلب کرده، این امید می‌رود که کتابفروشان بیشتری در سطح کشور، در دوره‌های بعدی اجرای این طرح مشارکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها