مدیر کتابفروشی افق درباره استقبال عمومی از این یارانه در قالب طرح «تابستانه کتاب» گفت: با اینکه چند روی از آغاز این طرح نمیگذرد، مراجعه مردم نسبت به روزهای پیش از آغاز طرح بهتر بود، البته باید گفت که به دلیل اینکه در ایام پایانی سال مردم به لحاظ نقدینگی مالی استطاعت بیشتری داشتند، استقبال از «عیدانه کتاب» به مراتب بیشتر بود، اما میتوان گفت که «تابستانه کتاب» هم تأثیر خود را گذاشته؛ گرچه باید فرصت بیشتری به آن داد.
وی درباره سقف یارانه اختصاص داده شده به کتابفروشان در «تابستانه کتاب» گفت: اقدام خوبی که در این دوره انجام شد این بود که برای کتابفروشانی که در طرحهای پیشین مثل «عیدانه کتاب» شرکت کرده بودند، این مبلغ از 2 میلیون به 3 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که البته تا 6 میلیون تومان هم قابل تمدید است. با توجه به این موضوع تصور میکنم که اعتبار درنظر گرفته شده برای این طرح در فصل تابستان مناسب باشد.
شعبانپور درباره کیفیت اطلاعرسانی «تابستانه کتاب» نیز یادآور شد: در اطلاعرسانی طرح «عیدانه کتاب» سوءتفاهمهایی برای بسیاری از مراجعان به وجود آمده بود که تصور میکردند بدون پرداخت وجه و تنها با استفاده از یارانه اختصاص یافته، میتوانند اقدام به خرید کتاب کنند که این مشکل به مرور و در طول اجرای طرح برطرف شد. اما اطلاعرسانی در تابستانه کتاب بسیار بهتر بوده، به طوری که علاوه بر راهاندازی کانال تلگرامی تابستانه کتاب، از مشریان میشنوم که رادیو و تلویزیون هم در مواردی به این طرح اشاره کردهاند.
مدیر کتابفروشی افق ادامه داد: ما نیز تبلیغات خودمان را به شکلی جدی آغاز کردیم و در کنار نصب پوسترهای مختلف، از طریق ارسال ایمیل به تمامی 4 هزار مشتری خودمان اطلاعرسانی کردیم. همچنین سایت کتابفروشی افق و کانال تلگرامی و سایر شبکههای اجتماعی ما این زمینه فعالیت کردند. همچنین آگاهی رسانی به 10 هزار مشترک انتشارات افق نیز از جمله فعالیتهای در دست اقدام است.
وی درباره دستاوردهای اجرای «تابستانه کتاب» گفت: شاید هنوز برای بررسی این موضوع کمی زود باشد اما تا اینجا میتوان گفت که ایجاد شور و نشاط و جوی مثبت در کتابفروشیها، مهمترین دستاورد اجرای «تابستانه کتاب» و سایر طرحهای مشابه بوده است.
شعبانپور با اشاره به برگزاری مراسم تقدیر از ناشران و کتابفروشان برتر طرح «عیدانه کتاب» یادآور شد: به خاطر دارم که همکار خوبم از کتابفروشی فرازمند رشت تعبیر جالبی در این زمینه بکار بردند؛ ایشان گفتند که حرفه کتابفروشی در ایران مانند یک بیمار مرگ مغزی یا به کُما رفته بوده، که اجرای این گونه طرحها باعث شده تا این بیمار انگشتان خود را تکان دهد و به این صورت علائم حیاتی در او پدیدار شود.
مدیر کتابفروشی افق درباره انتخاب کتابفروشان برتر این گونه طرحها گفت: موضوعی که برای بسیاری از کتابفروشان در مراسم تقدیر از کتابفروشان برگزیده مبهم بود، نحوه انتخاب کتابفروشان برتر بود؛ انتخاب ناشران برتر از میزان فروش آثار آنها به راحتی مشخص بود، اما معیار انتخاب کتابفروشان موضوعی بود که تصور میکنم درباره آن باید توضیح بیشتری ارائه شود و شاخصههای انتخاب تبیین و اعلام شود تا کتابفروشان بتوانند فعالیت خود را بر محور آن انجام دهند.
وی ادامه داد: البته در این دوره نشانههایی از این موضوع میبینیم؛ به طوری که خانه کتاب پیگیریهایی در این زمینه انجام داده و از کتابفروشان خواسته تا فعالیتهای خودشان در طول برگزاری «تابستانه کتاب» ارائه کنند که امیدواریم مجموع این اقدامات به تبیین شاخصههای انتخاب کتابفروشان برتر در «تابستانه کتاب» کمک کند.
نظر شما