سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
جان‌فزا: نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام می‌تواند سفیر فرهنگ و هنر ایرانی در دنیا باشد/ حاصل تلاش 18 ساله صرف تاسیس پرورشگاه می‌شود

مهرداد جان‌فزا، یکی از سرمایه‌گذاران پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام گفت: در تولید این قرآن نفیس، مجموعه‌ای از هنرهای ناب ایرانی به‌کار رفته است، از این‌رو می‌تواند به‌عنوان سفیر فرهنگ و هنر ایران در جهان مطرح شود.

مهرداد جان‌فزا، یکی از سرمایه‌گذاران پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به استفاده از این اثر به‌عنوان سفیر فرهنگ و هنر ایرانی در جهان اظهار کرد: برای معرفی بهتر این اثر و فرهنگ و هنر اسلامی - ایرانی به جهانیان، گفت‌و‌گوهای اولیه با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته تا این اثر در تقویم نمایشگاه‌های جهان اسلام قرار گیرد.
 
وی افزود: هدف اصلی ما این است که ابتدا این قرآن را در سراسر جهان به نمایش بگذاریم و در پایان عواید هدیه این اثر نفیس را برای تاسیس یک پرورشگاه در اصفهان هزینه کنیم.
 
جان‌فزا با بیان این‌که این قرآن نفیس در حال حاضر در مخزن گنجینه‌های بانک نگهداری می‌شود، گفت: آمادگی داریم تا این قرآن را با تامین امنیت و شرایط استاندارد حفظ و نگهداری در نمایشگاه‌ها و موزه‌های مختلف داخلی نیز به نمایش بگذاریم.
 
سرمایه‌گذار پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام در ادامه درباره ویژگی‌های این قرآن اظهار کرد: این اثر نفیس حاصل تلاش 18 ساله و صرف 80 هزار ساعت کار جمعی است. کاغذی که برای کتابت این قرآن انتخاب شد، کاغذ دست‌ساز زرافشان است و بعد از بررسی خطوط مختلف خط «ثلث» که یکی از زیباترین خطوط و عروس خط‌های اسلامی است، انتخاب کردیم. کار کتابت این اثر را به استاد غلامرضا ماهرویی سپردیم که متخصص خط ثلث است.
 
وی ادامه داد: مدیریت پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام را استاد رسول معتمدی برعهده داشته و 9 هنرمند دیگر در زمینه‌های مختلف هنر ایرانی نیز با وی در تولید این اثر همکاری داشتند.



جان‌فزا با اشاره به یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این قرآن نفیس گفت: قرآن‌های کتابت‌شده معمولا تذهیب‌های تکراری و یکسان در صفحه‌های خود دارند اما این قرآن هر صفحه‌اش تذهیب ویژه خود را دارد که آن را از دیگر قرآن‌ها متمایز کرده است. در مجموع 176 تذهیب اختصاصی برای صفحات این قرآن طراحی شده است.
 
سرمایه‌گذار پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام درباره انگیزه تولید این اثر فاخر عنوان کرد: پدرمان وصیتی برای کتابت یک قرآن خطی داشت. بعد از فوت وی تصمیم گرفتیم این وصیت را عملی کنیم. در ابتدای کار، دید مناسب و کاملی نسبت به پروژه نداشتیم، به همین دلیل در سال 1375 به نمایشگاه قرآن رفتیم و از قرآن‌های خطی دیدن کردیم. تصمیم گرفتیم در کتابت این قرآن همه‌چیز به بهترین شکل انجام شود و از هنر بهترین استادان برای انجام کارهای هنری آن بهره بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها