یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
هوشمند: بروشور‌های انتخاب کتاب خوب را در کنار بن‌کارت به خانواده‌ها تحویل دهیم/ شوک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش سرانه مطالعه

رضا هوشمند، مدیر انتشارات مشق شب، معتقد است ارائه بن‌کارت‌های دانش‌آموزی در نمایشگاه کتاب امسال اتفاق خوبی است اما بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار این بن‌کارت‌ها، بروشورهایی درباره ویژگی‌های کتاب خوب در اختیار معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان قرار دهد تا آنها با دانش و آگاهی بیشتری به نمایشگاه کتاب بروند و کتاب موردنظرشان را خریداری کنند.

رضا هوشمند، مدیر انتشارات مشق شب، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل وجود شبکه‌های مجازی و اینترنت رغبت به خواندن کتاب‌های چاپی کمتر شده است زیرا اطلاعات زیادی از طریق فضاهای مجازی و رسانه‌های دیگر در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و تغذیه می‌شوند، در نتیجه رغبت کمی به خواندن کتاب‌های چاپی دارند. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و همچنین کم‌کاری فعالان فرهنگی و ناشران برای تولید آثار فاخر نیز سبب شده است رغبت چندانی به مطالعه و کتابخوانی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: باوجود تمام مشکلات، ما باید تلاش بیشتری می‌کردیم تا روند رو به رشدی داشته باشیم و بتوانیم خودمان را با سایر کشورها مقایسه کنیم؛ به عنوان مثال، با نگاهی به ادبیات داستانی دینی در حوزه کودک و نوجوان می‌بینیم که تمایل و گرایش اغلب مخاطبان در این حوزه بیشتر به سوی آثار ترجمه است تا تألیف. دلیل این مساله هم نزدیکی محتوای کتاب‌های ترجمه با زبان حال و دغدغه‌های کودکان و نوجوانان امروز است. آنها با این‌گونه کتاب‌ها ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و باید در تولید آثار تألیفی به این مساله توجه زیادی شود.

مدیر انتشارات مشق شب، در ادامه سخنانش به اجرای طرح بن‌کارت دانش‌آموزی برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب 95 اشاره کرد و گفت: ارائه این بن‌کارت‌ها در نمایشگاه کتاب امسال اتفاق خوبی است اما موضوع این است که بسیاری از مخاطبان ما اعم از معلمان و پدران و مادران که وظیفه هدایت و راهنمایی کودکان و نوجوانان را برای انتخاب کتاب خوب به‌ عهده دارند عوامل لازم برای شناسایی کتاب خوب را نمی‌دانند  یا اطلاعات اندکی دارند. بر این اساس بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار ارائه بن‌کارت‌های کتاب، کاتالوگ‌ها و بروشورهایی شامل آیتم‌ها و ویژگی‌های کتاب خوب در اختیار معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان قرار دهد تا آنها با دانش و آگاهی بیشتری به نمایشگاه کتاب بروند و اثر موردنظرشان را خریداری کنند.

هوشمند ادامه داد: باید توجه داشت که ما در این حوزه ضعیف عمل کرده‌ایم و به جای اینکه ویژگی‌های کتاب خوب را به مخاطبان بگوییم ناشران خوب را به آنها معرفی کرده‌ایم. البته ناشران کودک و نوجوان در سال‌های گذشته جسته و گریخته بن‌کارت‌هایی را برای اعمال تخفیف در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دادند که امسال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازماندهی شد. این کار سبب بالا بردن سرانه مطالعه در حوزه کودک و نوجوان می‌شود و شوکی است که از طرف این وزارتخانه برای افزایش خرید کتاب وارد شده است.

به گفته مدیر انتشارات مشق شب، علاقه به کتاب و کتابخوانی از زمانی شکل می‌گیرد که فرد در سن کودکی قرار دارد و در همین زمان باید ویژگی‌های کتاب خوب به مخاطبان ارائه شود تا بر اساس آن معیارها خرید کند. در نتیجه ارائه بن‌کارت با این که کار خوبی است اما باید ساختارمند باشد و به صورت پکیج کاملی ارائه شود تا هرکسی که بن‌کارت در دست دارد بداند چه چیزی را از کجا بخرد.

هوشمند در ادامه سخنانش به لزوم تداوم این کار و انجام فعالیت‌های دیگر برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: تدوام این امر نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلی از سوی نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشران است. همچنین مدارس هم می‌توانند با برگزاری جلسات متنوع، ارتباط بیشتری بین دانش‌آموزان و نویسندگان برقرار کنند. نویسندگان و مترجمان در این جلسات، با بچه‌ها درباره چگونگی شکل گیری قهرمانان داستان‌هایشان صحبت می‌کنند تا به تدریج علاقه به کتاب و کتابخوانی در بچه‌ها ایجاد شود. همچنین خیرین کتاب‌هایی  رایگان در اختیار مدارس بگذارند و برای هدیه دادن کتاب فرهنگ‌سازی شود تا علاقه‌مندی به کتاب خواندن در جامعه افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها