سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
پیشینه صنعت چاپ ایران تبیین شد

هفتاد و ششمین ماهنامه بین‌المللی «چاپ و تبلیغات» ویژه مهرماه 1394 منتشر شد. در این اثر مقاله‌ای به بهانه 11 شهریور؛ روز ملی صنعت چاپ ارائه شده است که پیشینه صنعت چاپ در ایران را دربردارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفتاد و ششمین ماهنامه بین‌المللی «چاپ و تبلیغات» پیشینه صنعت چاپ در ایران مطرح شده است. در بخش‌هایی از این مقاله می‌خوانیم: «واژه چاپ به زبان فارسی را به اواخر قرن هفتم هجری و به زمان سلطنت گیخاتوخان پسر اباقاخان مغول نسبت می‌دهند. نخستین چاپخانه در ایران در شهر تبریز تأسیس شد. عباس میرزا نایب‌السلطنه، میرزا زین‌العابدین تبریزی را مامور فراگیری فن چاپ و راه‌انداختن نخستین چاپخانه در تبریز کرد.
 
میرزا زین‌العابدین تبریزی در سال 1233 هجری قمری ابزارآلات چاپ حروفی را به تبریز آورده و تحت حمایت عباس میرزا نایب‌السلطنه که در آن زمان حکمران آذربایجان بود مطبعه کوچکی برقرار کرد.»
 
چاپ نوین ایران و مرتضی نوریانی، روش منحصر به فرد تجارت و فروش ماشین‌آلات توسط نوریانی و همچنین نامگذاری روز ملی صنعت چاپ از دیگر مباحث مطرح شده در مقاله 11 شهریور؛ روز ملی صنعت چاپ به شمار می‌آیند.
 
همچنین علاقه‌مندان با مطالعه هفتاد و ششمین شماره ماهنامه بین‌المللی «چاپ و تبلیغات» با اصطلاحات فرم‌بندی آشنا می‌شوند؛ برخی از این اصطلاحات عبارتند از «چاپ اسکرین»، «تصویر ترامه اسکرین»، «خود جلد»، «تنظیم پشت»، «سایه»، «دستگاه ورقی»، «راهنمای جانبی»، «دوخت از بغل»، «فرم»، «عطف، شیرازه»، «صحافی سیمی»، «دو صفحه مقابل»، «طلاکوبی»، «اسکرین‌گذاری متغیر»، «چاپ بر هم»، «چاپ اضافه»، «متن» و «کاغذ ابریشمی».
 
این ماهنامه، عناوین، زمان و مکان انواع نمایشگاه‌های چاپ جهان را دربردارد. «نمایشگاه چاپ سه بعدی پاریس»، «نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی عربستان»، «نمایشگاه طراحی چاپ لندن»، «نمایشگاه لیبل اکسپو»، «نمایشگاه COPI» و «نمایشگاه چاپ سه بعدی مسکو» عناوین برخی از این نمایشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند.
 
در بخش اخبار چاپ و تبلیغات این ماهنامه مشروح خبرهای زیر را می‌خوانیم:

«تفاهم 80 میلیون یورویی ایران و اتریش در صنعت چاپ و بسته‌بندی»، «برگزاری الکامپ در کنار نمایشگاه پژوهش»، «برگزاری نخستین همایش آموزشی چاپ و تبلیغات در خراسان شمالی»، «استقبال ناشران از کاغذ سبکبال»، «کاظم متولی پیشکسوت عرصه روابط عمومی و ارتباطات در گذشت»، «با یک فناوری پیشرفته؛ پیچیده‌ترین قطعه راکت ناسا چاپ شد»، «بدون قطع حتی یک درخت کاغذ سنگی به بازار می‌آید»، «رونمایی از کتاب هفتاد مقاله درباره اقتصاد، تعاون و صنعت چاپ» و «اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ»
 
همچنین هفتاد و ششمین ماهنامه بین‌المللی «چاپ و تبلیغات» گزارش کاملی از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی تخصصی علوم و فناوری چاپ به مناسبت هفته چاپ ارائه کرده است.
 
هفتاد و ششمین ماهنامه بین‌المللی «چاپ و تبلیغات» ویژه مهرماه 1394، با مدیرمسئولی محبوبه رضایی موید، در 89 صفحه، به بهای 10 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها