پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
کاکایی: آفرینشگران ادبی «سیاست نوشتار» را بخوانند/ تنویر نقاط تاریک ادبیات «دوره متعهد» و «دوره زبان فارسی»

عبدالجبار کاکایی، شاعر و زبان‌شناس کتاب «سیاست نوشتار» نوشته کامران تلطف را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد داد و گفت: این کتاب پژوهشی در شعر و داستان معاصر است که ریشه‌ها و بنیادهای ادبی سه دوره تاریخی ایران را بررسی و ارائه می‌کند.

عبدالجبار کاکایی، شاعر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب پیشنهادی خود به مخاطبان توضیح داد: یکی از کتاب‌هایی که در روزهای اخیر خواندم، کتاب «سیاست نوشتار» نوشته کامران تلطف بوده که پژوهشی در شعر و داستان معاصر را ارائه می‌دهد؛ این پژوهش دوران مشروطیت تا دوران بعد از انقلاب را در برمی‌گیرد.

کاکایی با بیان اینکه این کتاب در سه فصل تدوین شده، گفت: بخش اول به ادبیات دوران مشروطه اختصاص دارد که آقای تلطف از آن به دوره «زبان فارسی» تعبیر کرده‌اند. در این بخش آثاری از زین‌العابدین مراغه‌ای و عبدالرحیم طالبوف گرفته تا آثار نویسندگان صدر مشروطیت و در ادامه آثار جمالزاده، هدایت و آل احمد آورده شده است.

این شاعر و زبان‌شناس در تشریح بخش دوم این کتاب نیز گفت: از نظر کامران تلطف بنیان‌ها و مبادی ادبیات ما از دهه 20 تا 30 سوسیالیستی و چپ‌گرایانه بود. این نوع ادبیات، سیطره کاملی بر تولیدات ادبی ما از دهه 30 به بعد داشته است. او از این دوران به دوره ادبیات «متعهد» یاد می‌کند.

وی افزود: بخش سوم از این کتاب به ادبیات دوره انقلاب به بعد اختصاص دارد که به تحلیل فنی و محتوایی آثار این دوران پرداخته است؛ دوره‌ای که تلطف آن را متأثر از دوره ادبیات «متعهد» می‌داند. اما ظاهراً نویسنده دسترسی کاملی به منابع آثار شعری و داستانی دوران انقلاب نداشته  و آثار متنوعی را ارائه نداده است؛ به طوری که مثلاً از بزرگانی چون قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی و علی معلم نامی به میان نیاورده است.

کاکایی ادامه داد: این کتاب، اثری جذاب است که جزئیات و نقاط تاریک دوران ادبیات متعهد و ادبیات دوره زبان فارسی را برای خواننده روشن می‌کند. عمدتاً کسانی که به آفرینش ادبی مشغول هستند باید دید کاملی به ریشه‌های ادبی ادوار تاریخی داشته باشند تا تحلیل و قیاس عادلانه‌ای ارائه دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب «سیاست نوشتار» به لینک زیر مراجعه کنید:
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها