چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
مجموعه نوشتارهای غلامی‌جلیسه درباره چاپ سنگی در «چاپ‌نوشت»

«چاپ‌نوشت: کوته‌نوشته‌هایی در باب کتاب» عنوان جدیدترین کتاب مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب است. در این کتاب یادداشت‌های غلامی جلیسه را در معرفی برخی کتاب‌های چاپ سنگی منتشر شده در دوران قاجاریه و همچنین صنعت نشر در این دوران می‌خوانیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب که از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده شامل بخشی از یادداشت‌های مولف درباره کتاب‌های چاپ سنگی است که پیشتر در فضای مجازی منتشر شده بودند.

نویسنده کتاب را در چهار بخش «معرفی کتاب»، «تاریخ چاپ»، «کتابت و چاپ» و «تصویر و چاپ» تنظیم و تدوین کرده است. «عمده ابن بطریق از نجف تا مشهد»، «حافظ جهان عرب»، «عطار با طعم فرانسوی»، «هنری فرته، لطیفه‌شناس فرانسوی»، «مترجم حضور»، «اعتصام الملک تخیل‌پسند»، «اساس الخیر فرمانی»، «سفر و سفرنامه‌های ناصرالدین شاه به فرنگ»، «شیرازه» و «تاریخ حیات پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله» نام مباحث بخش نخست کتاب است.

عناوین مطالب درج شده در بخش دوم کتاب نیز به این شرح است: «وضعیت مشوش فهرست‌نگاری و کتابشناسی متون کهن ما»، «پرینتر خانگی و موبایل پرینتر در عصر قاجار»، «فرصت سوزی صفویان در عقب‌ماندگی صنعت چاپ»، «چهارصدسال عقب‌گرد کتابدارانه»، «مطعبه و جلدخانه و مغازه کاغذجات»، «انتحال یک ناشر و ابتکار یک مصحح»، «نهضت چاپ و شاعر بی‌شعور» و «بی‌انصافی مولف در نبود دستگاه چاپ سربی».

همچنین «کشاورز خوشنویس»، «چاپ‌نویسی از دیار خوراسگان»، «کتاب‌نوشته‌های تویسرکانی»، «کاتبان بی‌سواد»، «اشرف خوشنویس» و «توبه کاتب اوباش» نیز به ترتیب مطالب منتشر شده در بخش سوم کتاب است.

 بخش چهارم کتاب نیز شامل این مطالب است:‌ «آقابالا نقاش تبریزی»، «محمدرضا» نقاش ملک قاسم میرزا (ملک قاسم میرزا از شاهزادگان قاجاری بود)، «اولین تصویر چاپ سنگی رقم‌دار» و «سر لوح کاوه و تصویرگر آن». این بخش از کتاب از منظر ثبت تاریخی آثار چاپ سنگی دو نقاش مهم دوران قاجاریه اهمیت بسیاری دارد. نمونه‌هایی از آثار این هنرمندان از جمله دو از تصویر محمدکاظم تبریزی، کاتب کتاب حاشیه عبدالله (اثر آقابالا نقاش تبریزی) و تصاویری از «دیوان حافظ» چاپ سنگی منتشر شده در سال 1266 ه.ق (اثر محمدرضا) نیز به مخاطبان ارائه شده است.

غلامی جلیسه در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «چاپ‌نوشت» مجموعه‌ای از یادداشت‌های کوتاه و بلندی است که طی چندسال اخیر در کنار فهرست‌نگاری و کتابشناسی کتاب‌های چاپ سنگی و سربی به نگارش درآورده و برخی از آنها را در فضای مجازی منتشر کرده‌ام. برخی از این یادداشت‌ها به امید اینکه روزی مقاله‌ای پخته و کامل شوند، صرفا به جهت آنکه احساس می‌کردم که ذکر آنها خالی از فایده نیست، اقدام به انتشار آنها می‌کردم و البته این انتشار منافع بسیاری داشت که از آن جمله حاشیه‌هایی بود که برخی دوستان صاحب فضل در تکمیل این یادداشت‌ها می‌نگاشتند.»

«چاپ نوشت: کوته‌نوشته‌هایی در باب کتاب» مجید غلامی جلیسه با شمارگان هزار نسخه، 354 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب روانه کتابفروشی‌ها شده است. غلامی جلیسه کتاب را به سیدفرید قاسمی تقدیم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها