یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
رضوی: بسیاری از کتاب‌های قدیمی حوزه اقتصاد در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند/ راه‌حل‌های مناسب کتاب برای اقتصاد ایران

مهدی رضوی، مؤلف کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» گفت: بسیاری از کتاب‌های قدیمی در حوزه اقتصاد مانند کتاب شهید ثانی در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند، این در حالی است که پیشینیان ما درباره مسائل اقتصادی مطالعات گسترده‌ای داشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست نقد و بررسی کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» (با نمونه‌های کاربردی در اقتصاد و نظام بانکداری اسلامی در ایران)یکشنبه 11 مردادماه با حضور دکتر مهدی رضوی،‌ مؤلف کتاب و عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی،‌ دکتر الدار صداقت‌پرست، دکتر سیدفرید موسوی و دکتر حمید قاضی‌زاده در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.
 
رضوی در این نشست گفت: کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» حاصل 13 سال پژوهش است، پیش از این در حوزه برنامه‌ریزی برای سیستم‌ها کار عمیقی صورت نگرفته بود.
 
اهمیت توجه به مقوله سیستم‌های بزرگ‌مقیاس
وی با اشاره به اهمیت توجه به مقوله سیستم‌های بزرگ‌مقیاس افزود:‌ با توجه به روند افزایش جمعیت و تأثیر آن بر سیستم‌های اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی نمی‌توان با سیستم‌های قدیمی امور را اداره کرد؛ موضوعی که در بعد مدیریت زندگی خانوادگی نیز قابل تعمیم است.
 
این عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد:‌ پیچیدگی جز‌و لاینفک سیستم‌‌ها شده است. مقابله با پیچیدگی، امروزه به‌عنوان واحد درسی در دانشگاه‌ها ارائه می‌‌شود. نگاه به آینده در سیستم‌های بزرگ‌مقیاس با قدیم متفاوت شده است. به‌عنوان مثال فنون برنامه‌ریزی به علم تبدیل شده است.

نویسنده کتاب «بانکداری اسلامی در ایران» عنوان کرد: امروزه به‌عنوان مثال یک وزیر امور اقتصاد و دارایی در موضوع اقتصادی با 16 هزار عامل که ارتباط منطقی دارند، مواجه است و برای پیگیری این عوامل به‌طور طبیعی به روش علمی جدید نیاز دارد.
 


برنامه‌ریزی در سیستم‌ها به علم تبدیل شده است
رضوی با طرح پرسشی درباره توانایی ذهن انسان افزود: چرا به ذهن انسان نمی‌توان اتکا کرد؟ روانشناسان معتقدند که باهوش‌ترین افراد نیز توانایی حفظ 9 عامل را به‌صورت همزمان ندارند، عواملی که به مرور از خاطر زدوده می‌شود؛ بنابراین 16 هزار عامل قابل تفسیر و تأویل نیست. برنامه‌ریزی در سیستم‌ها به علم تبدیل شده است.
 
وی با اشاره به فصل‌های کتاب گفت: کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» شامل 10 فصل است. در فصل ابتدایی کتاب به برنامه‌ریزی به‌عنوان یک جریان غریزی نگاه شده است‌؛ به‌‌‌عنوان مثال مهاجرت پرندگان،‌ زندگی زنبور عسل،‌ زندگی کرم ابریشم و حتی شیوه‌ حکومت‌داری در رم باستان به‌‌عنوان نمونه‌هایی از تمایل به برنامه‌ریزی مطرح شده است.
 
مؤلف کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» ادامه داد:‌ «متدولوژی نقشه راه» عنوان نخست این کتاب بود که در ادامه تألیف به «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» تغییر پیدا کرد.

کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» رویکردی بدیع دارد
در ادامه این نشست صداقت‌پرست اظهار کرد: تألیف کتاب‌هایی مانند «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» به جسارت نیاز دارد. به‌عنوان مخاطب نیمه حرفه‌ای در حوزه سیستم‌ها، به‌نظر می‌رسد که در این حوزه بیشتر با کتاب‌های «فُرستر» آشنا هستیم. بنابراین کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» رویکردی بدیع دارد.
 


وی افزود: برنامه‌ریزی، علم استراتژیک است که صاحبان آن به راحتی ما را با آن آشنا نمی‌کنند. نگاه نویسنده در تشریح فلسفه و تاریخچه برنامه‌ریزی یعنی پنج فصل نخست نگاهی متفاوت است. دکتر رضوی در پنج فصل دوم به مباحث کاربردی پرداخته‌ است. در صورت اجرایی شدن محتوای این بخش از کتاب به‌نظر می‌رسد در حوز‌هایی مانند بانکداری اسلامی می‌توانیم موفق باشیم.

در ادامه این نشست نقد و بررسی، رضوی در تکمیل سخنان صداقت‌پرست گفت: وقتی از برنامه‌ریزی صحبت می‌‌کنیم، اجزا آن سیستم و نظام برنامه‌ریزی موردنظر است. اگر اجزا نظام برنامه‌ریزی هماهنگ و همسو نباشند، به کشور صدمه وارد می‌شود. «اهداف» معمولا از اجزاء هر نظام برنامه‌ریزی است که البته بر سر راه آن چالش‌هایی وجود دارد. برای تحقق اهداف باید ارزش‌ها، توانایی، امکانات و اعتقادات ما شناسایی و از سوی دیگر نیز باید محدودیت‌ها برطرف شوند.
 
از جمله ویژگی‌های این کتاب نو بودن است
سید فرید موسوی، دیگر سخنران این نشست تخصصی در ادامه مباحث عنوان کرد: از جمله ویژگی‌های این کتاب نو بودن است. متدولوژی کتاب فهم را برای مخاطب آسان می‌کند و در حوزه مدیریت اقتصادی نو است. دکتر رضوی جسارت داشته و به تألیف آن اقدام کرده است.

وی ادامه داد: کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» با توجه به مثال‌های متنوع، کاربردی است. رویکرد علمی و انسجام مطالب از دیگر ویژگی‌های کتاب است. کتاب با عدد و ارقام به مدیریت استراتژیک اشاره دارد. همچنین راه‌حل‌های مناسبی برای اقتصاد ایران ارائه کرده است.



بسیاری از کتاب‌های قدیمی اقتصاد در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند
رضوی، نویسنده کتاب در ادامه با اشاره به بی‌توجهی به کتاب‌‌های اقتصادی گذشتگان اظهار کرد: بسیاری از کتاب‌های قدیمی در حوزه اقتصاد مانند کتاب شهید ثانی در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند، این در حالی است که پیشینیان ما درباره مسائل اقتصادی مطالعات گسترده‌ای داشته‌اند. از ویژگی‌های بسیار مهم این دسته از کتاب‌ها، نظریه‌پردازی و اجرایی کردن آن‌هاست.   
 
وی افزود: نظریه‌پردازی و سپردن کار به افراد صاحب تجربه، از ویژ‌گی‌ها کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» است.

رضوی درباره توجه به ادبیات سیستم‌ها و استفاده از منابع خارجی نیز گفت: در صفحات 436 تا 444، به موضوع ادبیات سیستم اشاره ‌و از محتوای 100 منبع خارجی نیز در تألیف کتاب بهره‌ گرفته شده است؛ شکل‌گیری کتاب از منابع خارجی بوده است.
 
این نویسنده درباره نبود شکل در متن کتاب ادامه داد: در دو «لَت» شکل‌ها منعکس و برای استفاده بیشتر مخاطب اشکال در لوح فشرده هم ارائه شده است.
 
وی در پایان عنوان کرد: نظریه‌پردازی، اجرا و کنترل آن توسط افراد مطلع و مسلط، از امتیاز‌ات این کتاب است. افراد مسلط افراد ذی‌‌نفع هستند که در سیستم باید حضور داشته باشند. محتوای کتاب در حوزه‌‌های مختلف قابلیت اجرا دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها