سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
جایزه 60 هزار دلاری «مایلز فرانکلین» برای «چشم گوسفند»

«سوفیا لاگونا» جایزه ادبی 60 هزار دلاری «مایلز فرانکلین» 2015 استرالیا را برای رمان «چشم گوسفند» از آن خود کرد.

خبرگزاری کتاب ایران «ایبنا» - «لاگونا» که در سال 2009 نیز با رمان «یک گام اشتباه» در میان نامزدهای این جایزه مهم و بزرگ استرالیا شده بود، امسال برای رمانی که داستان کشمکش یک خانواده برای مقابله با پسر جوان دردسرساز خود بازگو می‌کند، این افتخار را نصیب خود کرد.

این جایزه ادبی بنا بر وصیت «مایلز فرانکلین»، نویسنده استرالیایی (1879 – 1954) و خالق «کارنامه درخشان من» بنیان گذاشته شد و به داستان‌هایی اهدا می‌شود که زندگی روزمره و مشکلات مردم استرالیا را بازگو کند. در سال 2013 این جایزه 60 هزار دلار تعیین شد.

«ریچارد نویل» رییس هیات داوران جایزه «مایلز فرانکلین» درباره این کتاب گفته است، «چشم گوسفند» رمانی جذاب درباره عشق و خشم است؛ و این‌که چگونه برخی اوقات «میان این دو فاصله» کمی وجود دارد.
وی افزود، «قدرت این کتاب در "زبان درخشان، پرانرژی و ساده‌ای» نهفته است که از طریق آن شخصیت‌ اصلی با آن دنیا را توصیف می‌کند.

وی می‌افزاید، «جیمی فلیک» شخصیت این داستان کسی است که همه چیز را می‌بیند اما برداشت‌های موشکافانه جنون‌آمیز او نمی‌تواند اجازه دهد تا «دیگران دنیای او را ببینند.» برخی اوقات برادر بزرگ‌تر او را درک می‌کند و مادراش تقریبا بیشتر اوقات احساسات «جیمی» را می‌فهمد اما دیگر مردمان، از جمله پدر خشن او فقط او را به عنوان یک دردسرساز می‌شناسند.

«لاگونا» وکیل و بازیگر پیشین استرالیایی در آغاز نویسنده‌گی حرفه‌ای را در 30 سالگی آغاز کرد و از آن زمان مجموعه کتاب‌هایی برای کودکان و مخاطبان بزرگ‌سال به رشته نگارش درآورد.

وی در مطلبی برای «گاردین» استرالیا درباره کتاب نوشته است: «به سختی می‌توان گفت که یک داستان کجا خاتمه پیدا می‌کند و موسیقی زبان از کجا آغاز؛ برای من این دو لازم است که با یک‌دیگر کار کنند. نوشتار من درباره احساسات شخصیت‌ها است و درباره زبان. هر کدام به اندازه دیگری مهم هستند.»

وی افزود: «خیلی سخت است که ببینیم چگونه کودکان معصوم به دنیا می‌آیند و در حالی که زندگی ناعادلانه و گیج‌کننده است، باید راهی برای بقا پیدا کنند. البته شاید من با این صداهای جوان در تلاشم تا غلط‌ها درست جلوه دهم؛ خودم نمی‌دانم.»

سال گذشته جایزه «مایلز فرانکلین» به «اوین وایلد»، نویسنده انگلیسی برای رمان «تمام پرندگان می‌خوانند» تعلق گرفت و این سئوال را پیش آورد که این جایزه ادبی استرالیا آیا به اصول خود پایبند مانده است یا نه؛ با این وجو در سال 2015 تمامی نامزدهای جایزه 60 هزار دلاری از میان نویسندگان استرالیایی انتخاب شده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها